До питання стійкості метробуса у гальмівному режимі
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2020-11-1-115-125Ключові слова:
метробус, гальмівний режим, автопоїзд, габаритна смуга руху, гальмівний режим рухуАнотація
Згідно з рекомендованим співвідношенням між кількістю автобусів різних класів, які використовуються у великих містах, три чверті всього автобусного парку міста з населенням понад 1 млн жителів мають становити автобуси великого та особливо великого класу. Найбільшого ефекту від використанням автобусів великого і особливо великого класу досягається в системі BRT.
Використання багатоланкових як вантажних, та і пасажирських автопоїздів повинно бути підтверджене не тільки прогресивним транспортним законодавством, але і вирішенням певних технічних проблем, спрямованих на забезпечення високої безпечності автопоїздів і всього транспортного потоку. При цьому дуже важливо забезпечити стійкість транспортного засобу у граничних режимах руху з тим, щоб він залишався в межах габаритного коридору.
Проведеними на сьогодні дослідженнями доведено, що найбільш небезпечним з точки зору забезпечення стійкості автопоїзда при екстреному гальмуванні є бортова нерівномірність гальмівних сил, причому зі збільшенням початкової швидкості гальмування, нерівномірності дії гальмівних механізмів на колесах однойменних осей автомобілів і автопоїздів значно зростають довжина гальмівного шляху, поперечні і кутові відхилення.
Показано, що узагальнюючим параметром, який характеризує стійкість прямолінійного руху триланкового метробуса в режимі гальмування, слід брати початкову швидкість руху, за якої автобус і причіпні ланки не виходять за межі ширини смуги руху. За цим критерієм отримані початкові швидкості гальмування, за яких забезпечується стійкість метробуса як з керованим, так і некерованим другим причепом. Ці швидкості за коефіцієнта зчеплення коліс з опорною поверхнею в межах j=0,7 і моменту нерівномірності гальмівних сил на осях причепів в межах 8000 Нм склали відповідно 12,5 і 16,5 м/с. Це необхідно враховувати при визначенні стійкості метробуса у гальмівному режимі.
Посилання
Sahar Hajeb, Peyman Parvizi, Farzad Norouzi Fard. “Safe Lines to Transit in Tehran’s BRT,” International Journal of Science and Engineering Investigations, v. 1, is. 1, р. 113-118. February 2012,
В. П. Сахно, В. М. Поляков, С. М. Шарай, & В. М. Босенко, Прикладна теорія руху автопоїзда. К.: НТУ, 2016.
Е. Е. Александров, В. П. Волков, Д. О. Волонцевич и др. Повышение устойчивости и управляемости колесных машин в тормозных режимах. Харьков: НТУ «ХПИ», 2007.
Р. М. Кузнєцов, В. В. Лотиш, І. С. Мурований, і В. П. Онищук, «Вплив конструктивних і експлуатаційних факторів на стійкість руху триланкового причіпного автопоїзда,» Вісник Східноукраїнського національного університету імені В. Даля, № 7 (125), С. 84-87. 2008.
В. М. Поляков, Д. Ю. Приходченко, і Д. А. Абрамов, «Теоретичне дослідження впливу осьової нерівномірності гальмівних сил на стійкість автопоїзда,» Вісник СНУ імені Володимира Даля, № 6 (112), с. 59-62. 2007.
М. А. Подригало, і А. І. Коробко, «Вплив бортової нерівномірності гальмівних сил на відхилення автомобіля,» у Автомобильный транспорт, Харків: ХНАДУ, 2009, № 24, с. 33-36.
П. М. Кравчук, Р. Ю. Нілов, і Ю. В. Бабін, «Нормування гальмівних властивостей колісних транспортних засобів в Україні,» Науково-виробничий журнал Автомобільний транспорт: У реаліях міжнародного права, № 2(238), с. 8-10. 2014.
Volodimir Sakhno, Juraj Gerlici, Victor Poliakov, Alexandr Kravchenko, Oleg Omelnitsky, & Tomas Lask, “Road train motion stability in BRT system,” in XXIII Polish-Slovak Scientific Conference Machine Modelling and Simulation. MMS 2018, 2018, Rydzyna Poland, p. 49.
Road train motion stability in BRT system // MATEC Web of Conferences 254, 03007 (2019) https://doi.org/10.1051/matecconf/201925403007. MMS 2018.
Д. А. Антонов, Расчет устойчивости движения многоосных автомобилей. М.: Машиностроение, 1984.
В. П. Сахно, і В. М. Сондак, «Застосування розрахункових методів до визначення показників поперечної стійкості автотранспортних засобів,» Автошляховик України. Проблеми розвитку автомобільного транспорту, вип. 1, с. 80-83. 2000.
В .П. Сахно, В. В. Біліченко, В. М. Поляков, і О. Є. Омельницький, «Маневреність метробуса,» Вісник машинобудування та транспорту, № 2(8), с. 106-118. 2018.
А. Н. Туренко, В. А. Богомолов, В. И. Клименко, і В. И. Кирчатый, Повышение эффективности торможения автотранспортных средств с пневматическим тормозным приводом Харьков: Изд-во ХГАДТУ, 2000.
Р. М. Кузнєцов, «Покращання показників стійкості триланкових автопоїздів у граничних режимах руху.» дис. канд. техн. наук : 05.22.02, К., 2007.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 281