Оптимізація мережі транспорту загального користування на прикладі м. Черкаси

Автор(и)

  • Віктор Вікторович Біліченко Вінницький національний технічний університет
  • Людмила Анатоліївна Тарандушка Черкаський державний технологічний університет
  • Наталія Леонідівна Костьян Черкаський державний технологічний університет
  • Олександр Михайлович Пилипенко Черкаський державний технологічний університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-13-1-13-22

Ключові слова:

інтенсивність транспортного потоку, математична модель, міська транспортна мережа, оптимізація, ступінь дублювання маршрутів

Анотація

В роботі досліджується можливість оптимізації мережі транспорту загального користування шляхом зменшення кількості дублюючих маршрутів. В процесі дослідження проаналізовано існуючу мережу міського пасажирського транспорту м Черкаси та структуру парку транспорту автотранспортних підприємств, що надають відповідні послуги. Визначено довжину різних маршрутів мережі та інтенсивність руху ними. Виявлено, що щільність маршрутної мережі міського пасажирського транспорту (8,1 км/км2) значно перевищує нормативне значення. Розраховано показники дублювання кожного автобусного і тролейбусного маршруту мережі іншими маршрутами. З метою вивчення попиту на міські пасажирські перевезення проведено анкетування населення. Побудовано математичну модель оптимізації руху тролейбусів та автобусів на маршрутах, що дублюються. Модель враховує ступінь дублювання одного маршруту іншим, відсотковий розподіл пасажирів за видами транспорту та обмеження транспортних засобів по пасажиромісткості. Значення параметрів моделі, що визначають шкоду міському середовищу від одного рейсу, розраховуються виходячи з тарифних ставок на пошкодження транспортним засобом 1 км міської дороги і на викиди в атмосферу відпрацьованих газів (для автобусів). Виконано оптимізацію мережі громадського транспорту м. Черкаси на маршрутах з повним дублюванням (збіг маршрутних трас двох видів транспорту не менший 75 %). За результатами оптимізації запропоновано нову маршрутну мережу, яка передбачає мінімальне дублювання маршрутів, що в свою чергу знизить аварійність, зменшить забруднення навколишнього середовища та підвищить  ефективність експлуатації всієї транспортної інфраструктури міста. Впровадження результатів цього дослідження дозволить зменшити загальні економічні та екологічні збитки пасажирів і транспорту, що приведе до більш ефективного функціонування транспорту. Побудована модель може бути використана для планування руху міського транспорту за новими маршрутами, а також для побудови двоїстої задачі розрахунку вартості пасажирогодин за умови, що пасажирський транспорт рухається з оптимальною інтенсивністю.

Біографії авторів

Віктор Вікторович Біліченко, Вінницький національний технічний університет

д-р. техн. наук, професор, ректор

Людмила Анатоліївна Тарандушка, Черкаський державний технологічний університет

канд. техн. наук, доцент, завідувач кафедри автомобілів та технології їх експлуатації

Наталія Леонідівна Костьян, Черкаський державний технологічний університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобілів та технології їх експлуатації

Олександр Михайлович Пилипенко, Черкаський державний технологічний університет

д-р. техн. наук, професор, професор кафедри технічної експлуатації автомобілів та автосервісу

Посилання

В. А. Гудков, С. А. Ширяев, О. В. Устинова, «Анализ факторов, влияющих на определение необходимого количества пассажирских транспортных средств на маршрутах,» на Междунар. наук.-практ. конф. Прогресс транспортных средств и систем ‒ 2005 (Волгоград, 20-23 сент. 2005 г.), Волгоград, 2005, Ч. 2., с. 525-526.

В. И. Швецов, «Математическое моделирование транспортных потоков,» Автоматика и телемеханика, № 11, с. 3-46, 2003.

М. Е. Корягин, Равновесные модели системы городского пассажирского транспорта в условиях конфликта интересов. Новосибирск, Россия: Наука, 2011, 140 с.

М. Е. Корягин, «Конкуренция потоков общественного транспорта,» Автоматика и телемеханика, № 8, с. 120-130, 2008.

М. Е. Корягин, «Конкуренция транспортных потоков,» Автоматика и телемеханика, № 3, с. 143-152, 2006.

В. В. Аулін, Д. В. Голуб, «Аналіз системи перевезення пасажирів у містах, основні тенденції її розвитку і шляхи удосконалення,» Вісник національного транспортного університету: В 2-х частинах: Ч. 2, № 15, Київ, Україна: НТУ, с. 279-284, 2007.

В. В. Аулін, Д. В. Голуб, «Стан структури та основні напрямки розвитку пасажирського транспорту загального користування в м. Кіровограді,» Збірник наукових праць Кіровоградського національного технічного університету, № 18, Кіровоград, Україна: НТУ, с. 288-292, 2007.

О. І. Гороховський, К. І. Ошовська, Є. І. Шевчук, «Раціональний розподіл пасажиропотоків в транспортній мережі міста із застосуванням інформаційної системи доступу,» на ІІІ науково-практична конференція. Проблеми та перспективи розвитку автомобільного транспорту, 14-16 квітня 2015, Волгоград, 2015, с. 122.

І. А. Кара, «Визначення пасажиропотоків на міських маршрутах з використанням нечіткої логіки та трансакцій абонентів стільникового зв’язку,» Автореферат дис. канд. техн. наук., Національний університет «Львівська політехніка» МОНУ, Львів, 2017.

С. А. Тархов, Эволюционная морфология транспортных сетей. Смоленск-Москва, Россия: Универсум, 2005, 384 с.

Ю. О. Давідіч, Розробка розкладу руху транспортних засобів при організації пасажирських перевезень: навч. посіб. Харків, Україна: ХНАМГ, 2010, 345 с.

Я. І. Шефтер, К. В. Трякіна, «Розрахунок величини і встановлення тарифів для автобусних перевезень,» Автомобільний транспорт, № 5, с. 28-32, 2015.

Хэмди А. Таха, Введение в исследование операций, 7-е издание. Москва, Россия: Вильямс, 2005, 912 с.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 6

Опубліковано

2021-07-16

Як цитувати

[1]
В. В. Біліченко, Л. А. Тарандушка, Н. Л. Костьян, і О. М. Пилипенко, «Оптимізація мережі транспорту загального користування на прикладі м. Черкаси», ВМТ, вип. 13, вип. 1, с. 13–22, Лип 2021.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>