Вплив положення центру мас причепа категорії О1 на стійкість руху автопоїзда

Автор(и)

  • Володимир Прохорович Сахно Національний транспортний університет, м. Київ
  • Віктор Михайлович Поляков Національний транспортний університет, м. Київ
  • Світлана Михайлівна Шарай Національний транспортний університет, м. Київ
  • Ірина Василівна Човча Національний транспортний університет, м. Київ

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-14-2-111-120

Ключові слова:

автопоїзд, причіп, навантаження, центр мас, критична швидкість

Анотація

У низці експлуатаційних властивостей автотранспортних засобів (АТЗ) при тенденції збільшення швидкостей руху найважливішими показниками якості, що зберігається на будь-яких режимах, є стійкість і керованість. Вибір конструктивних параметрів АТЗ, що забезпечують саме ці властивості, підвищує активну безпеку експлуатації і знижує вірогідність дорожньо-транспортних пригод при виконанні транспортних операцій. З погляду практичних цілей при експлуатації АТЗ важливим стає не тільки причина порушення стійкості, а реакція АТЗ на неї і дії водія, що є неоднозначними і нестабільними. Тому передбачається, що стійкість і керованість руху АТЗ повинні забезпечуватися конструктивними параметрами самої машини.
Підсумком аналізу курсової стійкості автопоїзда став вираз критичної швидкості прямолінійного руху. За розробленою математичною моделлю визначено критичну швидкість. Розрахунки проведено для автопоїзда у складі автомобіля ВАЗ-2107 і одновісного причепа за різного навантаження причепа і різного розташування його центра мас. За вихідних даних, притаманних номінальному навантаженню автомобіля і максимальному навантаженню причепа і розташуванню центра мас причепа на поздовжній осі і в центрі мас вантажної платформи, критична швидкість складає близько 36 м/с (129,6 км/год).
При перехідних режимах руху, як-то «вхід у коло і рух по колу», «ривок рульового колеса», «переставка», «змійка», зміщення центра мас причепа як в поздовжній, так і поперечній площині, критична швидкість зменшується, причому більш суттєве зменшення має місце при поперечному зміщенні центра мас. Так, якщо при максимальному зміщенні центра мас причепа по осі х (х= –0,75 м) швидкість появи коливальної нестійкості зменшується на 36,4 % (Gn=350 кг), 38,4% (Gn=500 кг) і 44,3 % (Gn=750 кг) порівняно з цією швидкістю за відсутності зміщення, то при максимальному зміщенні по осі у швидкість появи коливальної нестійкості зменшується відповідно на 45,4 %, 55,2 % і 63,6 %. В разі такого завантаження причепа, коли має місце зміщення центра мас причепа як по осі х, так і по осі у, має місце подальше зменшення як критичної швидкості автопоїзда, так і швидкості появи коливальної нестійкості. Це необхідно враховувати при завантаженні причепа.

Біографії авторів

Володимир Прохорович Сахно, Національний транспортний університет, м. Київ

д-р. техн. наук, професор, завідувач кафедри автомобілів

Віктор Михайлович Поляков, Національний транспортний університет, м. Київ

канд. техн. наук, доцент, професор кафедри автомобілів

Світлана Михайлівна Шарай, Національний транспортний університет, м. Київ

канд. техн. наук, доцент, професор кафедри міжнародних перевезень та митного контролю

Ірина Василівна Човча, Національний транспортний університет, м. Київ

аспірантка кафедри автомобілів

Посилання

«Одноосные автоприцепы. Прицепы к легковым автомобилям» in Langustdesing. 21.06.2019. [Online]; https:// langustdesign.ru/buildings-and-outbuildings/uniaxial-trailers-trailers-for-cars/.

Л. С. Литвинов, Управляемость и устойчивость автомобиля. Москва, Россия: Машиностроение, 1971.

Я. Е. Фаробин, А. М. Якобашвили, А. М. Иванов, Трехзвенные автопоезда. Москва, Россия: Машиностроение, 1993.

В. Г. Вербицкий, В. П. Сахно, А. П. Кравченко, А. В. Костенко, А. Э. Даниленко, Автомобили. Устойчивость. Луганск, Украина: Ноулидж, 2013.

В. П. Сахно, Р. М. Кузнєцов, В. В. Стельмащук, Л. С. Козачук, «До визначення показників стійкості автопоїзда категорії М1 у перехідних режимах руху», Сучасні технології в машинобудуванні і транспорті, вип. 2, с. 123-128. 2014.

В. П. Сахно, В. В. Стельмащук, Р. В. Пазін, «Визначення параметрів стійкості автопоїзда з причепом категорії О2», в Systemy і srodki transportu samochodowego. Wybrane zagadnienia. Seria: Transport. Rzeszow, Polska, nо. 15, pp. 93–102, 2018.

Д. А. Антонов, Расчет устойчивости движения многоосных автомобилей. Москва, Россия: Машиностроение, 1984.

П. В. Аксенов, Многоосные автомобили. Москва, Россия: Машиностроение, 1989.

Ю. М Власко, А. А. Хачатуров, Исследование управляемости автопоїзда. Москва, Россия: Транспорт, 1970.

И. Рокар, Неустойчивость в механике. Москва, Россия: Издательство иностранной литературы, 1959.

Л. С. Козачук, «До визначення стійкості руху автопоїзда категорії М1», Вісник Житомирського державного технологічного університету, Випуск 2 (69), с. 121-128, 2014.

О. М. Тімков, «Поліпшення показників маневреності та стійкості автопоїздів з наближеними осями причепа», дис. канд. техн. наук: 05.22.02, НТУ, Київ, Україна, 2005.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 208

Опубліковано

2022-01-13

Як цитувати

[1]
В. П. Сахно, В. М. Поляков, С. М. Шарай, і І. В. Човча, «Вплив положення центру мас причепа категорії О1 на стійкість руху автопоїзда», ВМТ, вип. 14, вип. 2, с. 111–120, Січ 2022.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>