To the question of the stability of the metro in the brake mode

Authors

  • Volodymyr Sakhno National Transport University, Kyiv
  • Ihor Murovanyi Lutsk National Technical University
  • Vasil Onyshchuk Lutsk National Technical University
  • Denis Popelysh National Transport University, Kyiv
  • Serhiy Tomchuk National Transport University, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2020-11-1-115-125

Keywords:

metrobus, braking mode, road train, overall lane

Abstract

According to the recommended ratio between the number of buses of different classes used in large cities, three-quarters of the bus fleet of a city with a population of more than 1 million inhabitants should be buses of large and especially large class. The greatest effect of using buses of large and especially large class is achieved in the BRT system.

The use of multi-link both freight and passenger trains should be confirmed not only by progressive transport legislation, but also by solving certain technical problems aimed at ensuring the high safety of trains and the entire traffic flow. At the same time, it is very important to ensure the stability of the vehicle in boundary modes so that it remains within the overall corridor.

Conducted studies to date have proved that the most dangerous in terms of ensuring the stability of the road train in emergency braking is the onboard non-uniformity of braking forces, and with increasing the initial speed of braking, non-uniformity of action of the brake mechanisms on wheels of the same axles of cars and road trains, significantly angular deviations.

It is shown that a generic parameter characterizing the stability of straight-line movement of a three-lane metro bus in braking mode should be taken to be the initial speed of movement at which the bus and trailer links do not extend beyond the width of the lane. According to this criterion, the initial braking speeds are obtained, which ensure the stability of the metrobus with both a guided and an unmanaged second trailer. These velocities were 12.5 and 16.5 m / s, respectively, when the coefficient of adhesion of the wheels to the support surface within j = 0.7 and the moment of non-uniformity of the braking forces on the axles of the trailers within 8000 Nm were respectively. This must be taken into account when determining the stability of the metrobus in braking mode.

Author Biographies

Volodymyr Sakhno, National Transport University, Kyiv

Dr. Sc. (Eng.), Professor, Head of the Department of Automobiles

Ihor Murovanyi, Lutsk National Technical University

Ph. D. (Eng.), Associate Professor, Head of the Department of Automobiles and Transport Technologies

Vasil Onyshchuk, Lutsk National Technical University

Ph. D. (Eng.), Associate Professor, Associate Professor of the Department of Automobiles and Transport Technologies

Denis Popelysh, National Transport University, Kyiv

graduate student of the Department of Automobiles

Serhiy Tomchuk, National Transport University, Kyiv

graduate student of the Department of Automobiles

References

Sahar Hajeb, Peyman Parvizi, Farzad Norouzi Fard. “Safe Lines to Transit in Tehran’s BRT,” International Journal of Science and Engineering Investigations, v. 1, is. 1, р. 113-118. February 2012,

В. П. Сахно, В. М. Поляков, С. М. Шарай, & В. М. Босенко, Прикладна теорія руху автопоїзда. К.: НТУ, 2016.

Е. Е. Александров, В. П. Волков, Д. О. Волонцевич и др. Повышение устойчивости и управляемости колесных машин в тормозных режимах. Харьков: НТУ «ХПИ», 2007.

Р. М. Кузнєцов, В. В. Лотиш, І. С. Мурований, і В. П. Онищук, «Вплив конструктивних і експлуатаційних факторів на стійкість руху триланкового причіпного автопоїзда,» Вісник Східноукраїнського національного університету імені В. Даля, № 7 (125), С. 84-87. 2008.

В. М. Поляков, Д. Ю. Приходченко, і Д. А. Абрамов, «Теоретичне дослідження впливу осьової нерівномірності гальмівних сил на стійкість автопоїзда,» Вісник СНУ імені Володимира Даля, № 6 (112), с. 59-62. 2007.

М. А. Подригало, і А. І. Коробко, «Вплив бортової нерівномірності гальмівних сил на відхилення автомобіля,» у Автомобильный транспорт, Харків: ХНАДУ, 2009, № 24, с. 33-36.

П. М. Кравчук, Р. Ю. Нілов, і Ю. В. Бабін, «Нормування гальмівних властивостей колісних транспортних засобів в Україні,» Науково-виробничий журнал Автомобільний транспорт: У реаліях міжнародного права, № 2(238), с. 8-10. 2014.

Volodimir Sakhno, Juraj Gerlici, Victor Poliakov, Alexandr Kravchenko, Oleg Omelnitsky, & Tomas Lask, “Road train motion stability in BRT system,” in XXIII Polish-Slovak Scientific Conference Machine Modelling and Simulation. MMS 2018, 2018, Rydzyna Poland, p. 49.

Road train motion stability in BRT system // MATEC Web of Conferences 254, 03007 (2019) https://doi.org/10.1051/matecconf/201925403007. MMS 2018.

Д. А. Антонов, Расчет устойчивости движения многоосных автомобилей. М.: Машиностроение, 1984.

В. П. Сахно, і В. М. Сондак, «Застосування розрахункових методів до визначення показників поперечної стійкості автотранспортних засобів,» Автошляховик України. Проблеми розвитку автомобільного транспорту, вип. 1, с. 80-83. 2000.

В .П. Сахно, В. В. Біліченко, В. М. Поляков, і О. Є. Омельницький, «Маневреність метробуса,» Вісник машинобудування та транспорту, № 2(8), с. 106-118. 2018.

А. Н. Туренко, В. А. Богомолов, В. И. Клименко, і В. И. Кирчатый, Повышение эффективности торможения автотранспортных средств с пневматическим тормозным приводом Харьков: Изд-во ХГАДТУ, 2000.

Р. М. Кузнєцов, «Покращання показників стійкості триланкових автопоїздів у граничних режимах руху.» дис. канд. техн. наук : 05.22.02, К., 2007.

Downloads

Abstract views: 264

Published

2020-07-10

How to Cite

[1]
V. Sakhno, I. Murovanyi, V. Onyshchuk, D. Popelysh, and S. Tomchuk, “To the question of the stability of the metro in the brake mode”, ВМТ, vol. 11, no. 1, pp. 115–125, Jul. 2020.

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)