До визначення стійкості руху автопоїзда з частково заповненою цистерною
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-17-1-138-146Ключові слова:
автопоїзд, жорсткий вантаж, рідкий вантаж, рівняння руху, реакція опорної поверхні, швидкість, гальмування, стійкістьАнотація
При проектуванні та виготовленні цистерн для перевезень рідких вантажів необхідно враховувати форму цистерни, рівень заповнення рідиною та природну частоту розбризкування рідини в цистерні, оскільки ці фактори є важливими та впливають на стійкість руху. За невизначеності бічних сил, що діють у частково заповненій цистерні, за основний показник поперечної стійкості автопоїзда-цистерни можна брати максимальну швидкість початку гальмування, за якої ще забезпечується стійкість руху. При дослідженні стійкості руху автопоїзда розглядається зазвичай плоскопаралельний рух його ланок. Приймають, що нормальні реакції опорної поверхні на колеса лівого і правого бортів однакові. За таких умов стійкість руху розглядається для плоскої моделі автопоїзда. Проте при русі автопоїзда з частково заповненою цистерною можуть суттєво змінитися реакції опорної поверхні на колеса ланок автопоїзда. Для визначення цього явища були складені рівняння автопоїзда як у плоскопаралельному русі, так і в поздовжній вертикальній і поперечній площинах.
Інтегрування рівнянь руху виконано для автопоїзда у складі автомобіля-тягача DAF XF95 і напівпричепа-цистерни, заповненої на 50 % (8000 л) і цього ж автопоїзда з таким же жорстким вантажем. У результаті інтегрування отриманої системи рівнянь було встановлено, що при гальмуванні автопоїзда з частково заповненою цистерною внаслідок руху рідини в самій цистерні виникає бічна сила, що залежить від великої кількості факторів, які аналітично визначити не можливо. Ця сила призводить до зміни нормальних реакцій опорної поверхні на колеса осей і бортів автопоїзда. Водночас реакція на колесах обох бортів автомобіля-тягача збільшується, а на колесах возика напівпричепа – зменшується. Пояснюється це дією рідкого вантажу на стінки цистерни. При цьому показано, що узагальнюючим параметром, який характеризує стійкість прямолінійного руху автопоїзда з частково заповненою цистерною (50 % від повного об’єму) в режимі гальмування, слід приймати початкову швидкість руху, за якої автомобіль-тягач і напівпричіп не виходять за межі ширини смуги руху. За обраного критерію отримані початкові швидкості гальмування, за яких забезпечується стійкість автопоїзда. Ці швидкості при коефіцієнті зчеплення коліс з опорною поверхнею у межах j = 0,6 становили для автопоїзда з жорстким і рідким вантажем відповідно 16,1 і 26,9 м/с. Тому в конструкціях цистерн необхідно передбачити спеціальні пристрої, зокрема внутрішні перегородки, що підвищували б стійкість автопоїзда в процесі гальмування.
Посилання
Rollover stability analysis of tank vehicles based on the solution of liquid sloshing in partially filled tanks / Xue-lian Zheng уt al. Advances in Mechanical Engineering. 2017, Vol. 9(6). Р. 1–26. DOI: 10.1177/1687814017703894
Safety performance of tank cars in accidents: probabilities of lading loss / Т. Т. Treichel et al. Report RA-05e02. 2006. Washington, DC: RSI-AAR Railroad Tank Car Safety Research and Test Project, Association of American Railroads. URL: https://railtec.illinois.edu/report/safety-performance-of-tank-cars-in-accidents-probabilities-of-lading-loss-ra-05-02/
Reliability and safety analysis methodology for identification of drivers’ erroneous actions / W. Wuhong et al. Int J Automot Techn. 2010. No 11. Р. 873–881. DOI: 10.1007/s12239-010-0104-3
А safety-based behavioural approaching model with various driving characteristics / W. Wuhong et al. Transport Res C: Emer. 2011. No 19. Р. 1202–1214. URL: https://doi.org/10.1177/1687814017703894
Rollover stability analysis of liquid tank truck taking into account the road profiles / Tran Van Nhu et al. Journal of Applied Engineering Science. 2022. Vol. 20. Br. 4. Str. 1133–1142. DOI: 10.5937/jaes0-36578.
Khalifa A. F., Arafa M. H., El-Sherbini M. G. Numerical and experimental analysis of sloshing in rectangular tanks. J.Eng. Appl. Sci. 2007. No 54. Р. 501–516. URL: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sxsrf=AJOqlzXqjTqoJXiKNmiaPiUx
El-Dannanh An experimental investigation of hydrodynamic damping due to vertical baffle arrangements in a rectangular tank / M. F Younes at al. Proc. IMeche. Part M: J. Eng. Maritime Environ. 2007. No 221. P. 115–123. DOI:10.1243/14750902JEME59
Yukun Chen, Zehong Deng, Yueshe Wang. Free liquid surface sloshing in a tank of a moving vehicle and its suppression. Interfac Phenom Heat Transfer. 2020. Vol. 8. Issue 2. P. 147–163. DOI: 10.1615/InterfacPhenomHeatTransfer.2020034199.
Theory and experiments on driving stability of tank trucks under dangerous working conditions / Di Yu et al. Journal of Vibroengineering. 2015, Vol. 17. Issue 5. P. 2521–2534. URL: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=the+stability+of+tank-vehicles
Шарнірно-зчленовані автобуси. Маневреність та стійкість: монографія / В. П. Сахно та ін. Луцьк: ІВВ Луцького НТУ, 2021. 288 с.
Попелиш Д. М. До визначення поперечної стійкості автомобіля-цистерни. Вісник Національного транспортного університету. Серія «Технічні науки»: науковий журнал. 2022. Вип. 3(53). С. 291–300. DOI: 10.33744/2308-6645-2022-3-53-291-300.
До стійкості автоцистерни в гальмівному режимі / Д. М. Попелиш та ін. Автошляховик України. 2019. № 1(257). С. 27–32. DOI:10.33868/0365-8392-2019-1-257-27-32.
Сахно В. П., Поляков В.М., Стельмащук В.В., Попелиш Д.М. До визначення стійкості руху триланкового причіпного автопоїзда у гальмівному режимі. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті: науковий журнал. Луцьк: ЛНТУ, 2022. № 1(18). С. 143–154. ISSN 2313-5425.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 60
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.