ДО ВИЗАЧЕННЯ ПОКАЗНИКІВ МАНЕВРЕНОСТІ ШАРНІРНО-ЗЧЛЕНОВАНИХ АВТОБУСІВ
Ключові слова:
автобус, маневреність, стійкість, швидкість, поворот, радіусАнотація
Об’єкт дослідження – маневреність автобусів особливо великого класу.
Мета роботи – дослідження впливу масових і компонувальних параметрів ШЗА на показники маневреності автопоїзда.
Встановлено, що за довжини автобуса в межах до 18 м його маневреність задовільна. Проте при збільшенні габаритної довжини автобуса понад 18 м (18,2 м) внутрішній габаритний радіус виходить за межі допустимого (Rз.г= 4,97 м). Введення в систему управління ШЗА керованих коліс причепа або гальмування одного із його коліс майже не впливає на траєкторію тягача, зате збільшує внутрішній габаритний радіус причепа, що в свою чергу, спричиняє зменшення ГСР автобуса. При реалізації тягового зусилля на колесах причепа до швидкості 8,5 м/с маневреність і стійкість руху ШЗА залишаються задовільними. Разом з тим, при збільшенні швидкості руху до 10 м/с маневреність поліпшується, а стійкість руху порушується, тобто при підвищенні швидкості руху забезпечити стійкість ШЗА з приводом на вісь причіпної ланки без застосування спеціальних пристроїв стабілізації неможливо. Для автобусів особливо великого класу однією з найбільш значних властивостей є маневреність. Відповідно до ДСТУ UN/ECE R 36-03 пасажирські транспортні засоби великої місткості повинні вписатися у поворот із зовнішнім радіусом 12,50 м та внутрішнім 5,30 м.
Посилання
2. Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження пасажирських транспортних засобів великої місткості стосовно загальної конструкції (Правила ЄЕК ООН № 36-03: 1993, IDT). ДСТУ UN/ECE R 36-03:2002. – Київ, 2002.
3. Determination of movement stability of especiality large class hybrid bus with active trailer / V.Sakhno, V. Poljakov, I. Myrovanyі, V. Stelmashchuk // INMATEN – Agricultural engineering. – 2016. – V. 49, No. 2. – P.107-118.
4. Тімков О. М. Поліпшення показників маневреності та стійкості автопоїздів з наближеними осями причепа : автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.22.02 / О. М. Тімков ; Національний. трансп. ун-т. – К., 2005. – 20 с.
5. Сахно В. П. Результати чисельного інтегрування рівнянь руху в нелінійній постановці / В. П. Сахно, О. М. Тімков // Системні методи керування, технологія та організація виробництва, ремонту і експлуатації автомобілів. – 2003. – № 16. – С. 26–30.
6. Шляхи підвищення маневреності автопоїзда з керованим довгобазним напівпричепом / В. П. Сахно, М. І. Загороднов, Р. Г. Кізуб, В. М. Сондак //Автошляховик України. – 2001. – № 1. – С. 19–22.
7. Сахно В. П. До визначення показників стійкості міських автобусів великого класу / В. П. Сахно, О. А. Веремчук, М. І. Загороднов //Metody obliczeniowe i badawcze w rozwozu systemow pojazdow samochodowych i maszyn roboczych samo-jezdnych. // Materialy YIIІ Sympozjum pod redakciq Kazimierza Lejdy. – Rzeszow, 2002. – С. 255–261.
8. До визначення параметрів закону управління причіпною ланкою шарнірно-зчленованого автобуса особливо великої місткості / В. П. Сахно, О. А. Веремчук, М. І. Загороднов, В. М. Сондак // Автошляховик України. Вісник ЦНЦ ТАУ. – 2003. – Окремий випуск №6. – С.134–139.
===============REFERENCES===============
1. Redziuk A. M. Problemy miskoho avtobusnoho transportu // Avtoshliakhovyk Ukrainy. – 1998. – №4. – P.7-9.
2. Yedyni tekhnichni prypysy shchodo ofitsiinoho zatverdzhennia pasazhyrskykh transportnykh zasobiv velykoi mistkosti stosovno zahalnoi konstruktsii (Pravyla YeEK OON №36-03: 1993, IDT). DSTU UN/ECE R 36-03:2002. – Kyiv. – 2002.
3. Sakhno V. Determination of movement stability of especiality large class hybrid bus with active trailer / V. Sakhno, V. Poljakov, I. Myrovanyi, V. Stelmashchuk // INMATEN – Agricultural engineering. – Vol.49 / No2/2016. – P.107-118.
4. Timkov O. M. Polipshennia pokaznykiv manevrenosti ta stiikosti avtopoizdiv z nablyzhenymy osiamy prychepa: Avtoref. dys. ... kand. tekhn. nauk: 05.22.02 / Natsionalnyi. transp. un-t. – Kyiv, 2005. – 20 p.
5. Sakhno V. P. Rezultaty chyselnoho intehruvannia rivnian rukhu v neliniinii postanovtsi /
V. P. Sakhno, O. M. Timkov // Systemni metody keruvannia, tekhnolohiia ta orhanizatsiia vyrobnytstva, remontu i ekspluatatsii avtomobiliv. – Kyiv: NTU, TAU, 2003. – № 16 – P. 26–30.
6. Sakhno V. P. Shliakhy pidvyshchennia manevrenosti avtopoizda z kerovanym dovhobaznym napivprychepom / V. P. Sakhno, M. I. Zahorodnov, R. H. Kizub, V. M. Sondak // Avtoshliakhovyk Ukrainy. –2001. – №1. P. 19-22.
7. Sakhno V. P. Do vyznachennia pokaznykiv stiikosti miskykh avtobusiv velykoho klasu /
V. P. Sakhno, O. A.Veremchuk, M. I. Zahorodnov // Metody obliczeniowe i badawcze w rozwozu systemow pojazdow samochodowych i maszyn roboczych samo-jezdnych // Materialy YIII Sympozjum pod redakciq Kazimierza Lejdy. Rzeszow, 18-21 Wrzesien 2002. – P. 255–261.
8. Sakhno V. P. Do vyznachennia parametriv zakonu upravlinnia prychipnoiu lankoiu sharnirno-zchlenovanoho avtobusa osoblyvo velykoi mistkosti / V. P. Sakhno, O. A. Veremchuk, M. I. Zahorodnov,
V. M. Sondak // Avtoshliakhovyk Ukrainy. Okremyi vypusk. Visnyk TsNTs TAU. – 2003. Okremyi vypusk №6. P. 134-139.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 255