Optimization of the transport network by the case of Cherkasy city

Authors

  • Victor Bilichenko Vinnytsia National Technical University
  • Liudmyla Tarandushka Cherkasy State Technological University
  • Nataliia Kostian Cherkasy State Technological University
  • Oleksandr Pylypenko Cherkasy State Technological University

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-13-1-13-22

Keywords:

traffic flow intensity, mathematical model, municipal transport network, optimization, the degree of duplication of routes

Abstract

 

The article explores the possibility of optimization of the public transport network by reducing the number of duplicate routes. In the course of the research the existing network of urban passenger transport of Cherkasy and the structure of the transport fleet of motor transport enterprises providing relevant services are analyzed. The length of the different routes of the network and the intensity of their movement are determined. It has been found that the density of the public passenger transport route network (8.1 km/km2) is much higher than the normative value. The indices of duplication of each bus and trolleybus route of the network with other routes are calculated. In order to study the demand for urban passenger transportation, a population survey was conducted. A mathematical model for optimizing the movement of trolleybuses and buses on duplicate routes is constructed. The model takes into account the degree of duplication of one route by another, the percentage distribution of passengers by type of transport and the limitation of vehicles by passenger capacity. The values of the model parameters, which determine the damage to the urban environment by one run, are calculated at the tariff rates for damage to the vehicle 1 km of the city road and the emission into the atmosphere of the exhaust gas (for buses). Optimization of the Cherkasy public transport network on routes with complete duplication (coincidence of route routes of two modes of transport is not less than 75%). According to the optimization results, a new itinerary network is proposed, which provides minimal duplication of routes, which in turn will lead to reduction of the accident rate, reduction of environmental pollution and increase of the efficiency of operation of the entire transport infrastructure of the city. The implementation of the results of this study will reduce the overall economic and environmental losses of passengers and transport, which will lead to a more efficient functioning of urban transport. The constructed model can be used to plan urban traffic on new routes, as well as to construct a dual task of calculating the cost of passenger hours, provided that passenger traffic is moving with optimum intensity.

Author Biographies

Victor Bilichenko, Vinnytsia National Technical University

Dr. Sc. (Eng.), Professor, rector

Liudmyla Tarandushka, Cherkasy State Technological University

Ph. D. (Eng.), Assistant Professor, Head of vehicles and technology for their operation Department

Nataliia Kostian, Cherkasy State Technological University

Ph. D. (Eng.), Assistant Professor, Assistant Professor of vehicles and technology for their operation Department

Oleksandr Pylypenko, Cherkasy State Technological University

Dr. Sc. (Eng.), Professor, Professor of vehicles and technology for their operation Department

References

В. А. Гудков, С. А. Ширяев, О. В. Устинова, «Анализ факторов, влияющих на определение необходимого количества пассажирских транспортных средств на маршрутах,» на Междунар. наук.-практ. конф. Прогресс транспортных средств и систем ‒ 2005 (Волгоград, 20-23 сент. 2005 г.), Волгоград, 2005, Ч. 2., с. 525-526.

В. И. Швецов, «Математическое моделирование транспортных потоков,» Автоматика и телемеханика, № 11, с. 3-46, 2003.

М. Е. Корягин, Равновесные модели системы городского пассажирского транспорта в условиях конфликта интересов. Новосибирск, Россия: Наука, 2011, 140 с.

М. Е. Корягин, «Конкуренция потоков общественного транспорта,» Автоматика и телемеханика, № 8, с. 120-130, 2008.

М. Е. Корягин, «Конкуренция транспортных потоков,» Автоматика и телемеханика, № 3, с. 143-152, 2006.

В. В. Аулін, Д. В. Голуб, «Аналіз системи перевезення пасажирів у містах, основні тенденції її розвитку і шляхи удосконалення,» Вісник національного транспортного університету: В 2-х частинах: Ч. 2, № 15, Київ, Україна: НТУ, с. 279-284, 2007.

В. В. Аулін, Д. В. Голуб, «Стан структури та основні напрямки розвитку пасажирського транспорту загального користування в м. Кіровограді,» Збірник наукових праць Кіровоградського національного технічного університету, № 18, Кіровоград, Україна: НТУ, с. 288-292, 2007.

О. І. Гороховський, К. І. Ошовська, Є. І. Шевчук, «Раціональний розподіл пасажиропотоків в транспортній мережі міста із застосуванням інформаційної системи доступу,» на ІІІ науково-практична конференція. Проблеми та перспективи розвитку автомобільного транспорту, 14-16 квітня 2015, Волгоград, 2015, с. 122.

І. А. Кара, «Визначення пасажиропотоків на міських маршрутах з використанням нечіткої логіки та трансакцій абонентів стільникового зв’язку,» Автореферат дис. канд. техн. наук., Національний університет «Львівська політехніка» МОНУ, Львів, 2017.

С. А. Тархов, Эволюционная морфология транспортных сетей. Смоленск-Москва, Россия: Универсум, 2005, 384 с.

Ю. О. Давідіч, Розробка розкладу руху транспортних засобів при організації пасажирських перевезень: навч. посіб. Харків, Україна: ХНАМГ, 2010, 345 с.

Я. І. Шефтер, К. В. Трякіна, «Розрахунок величини і встановлення тарифів для автобусних перевезень,» Автомобільний транспорт, № 5, с. 28-32, 2015.

Хэмди А. Таха, Введение в исследование операций, 7-е издание. Москва, Россия: Вильямс, 2005, 912 с.

Downloads

Abstract views: 491

Published

2021-07-16

How to Cite

[1]
V. Bilichenko, L. Tarandushka, N. Kostian, and O. Pylypenko, “Optimization of the transport network by the case of Cherkasy city”, ВМТ, vol. 13, no. 1, pp. 13–22, Jul. 2021.

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.