ДО АНАЛІЗУ КОНСТРУКЦІЙ КОЛІСНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ ДЛЯ МІСЬКИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ ПАСАЖИРІВ
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2019-10-2-108-119Ключові слова:
автобус, метробус, автобусний поїзд, габаритна смуга руху, зміщення, кут складанняАнотація
У статті розглянуті питання розвитку системи громадського транспорту як важливого засобу безпечного підвищення мобільності населення, особливо в міських районах, які страждають від зростаючих транспортних заторів. Метробус або «Швидкісний автобусний транспорт» (Bus Rapid Transport, BRT) – таку назву носить складна система автобусного руху. Проект BRT передбачає рух автобусів по спеціально виділених і часто обгороджених смугах. Головною перевагою метробуса є його повна ізольованість на дорозі від інших видів транспорту. Для підвищення пасажиромісткості в системі BRT можуть використовуватися триланкові автобуси і тролейбуси.
Поряд з незаперечними перевагами трисекційних зчленованих автобусів і тролейбусів їм притаманні і недоліки – гірші маневреність і стійкість руху порівняно з двосекційними. Крім того, ефективність експлуатації таких машин тісно пов’язана з пасажиропотоком, який протягом дня може змінюватися в рази. Тому перспективним може стати автопоїзд у складі двох (або трьох) автобусів або тролейбусів, що працюють у зчіпці, пасажиромісткість яких аналогічна зчленованим автобусам і тролейбусам. У години пік працює автобусний поїзд, а у міжпіковий період – кожний автобус окремо (можлива стоянка одного автобуса на виділеному майданчику).
Проведено порівняння цих двох автобусних поїздів – триланкового зчленованого і триланкового причіпного за показниками маневреності. Порівняння виконано на основі диференціальних рівнянь руху цих автопоїздів. Інтегрування рівнянь руху виконано на основі вихідних даних. отриманих як за технічною характеристикою автобусів, так і шляхом розрахунку моментів опору повороту, інерції, коефіцієнтів опору відведення тощо.
Розв’язок вихідної системи рівнянь здійснено з використанням програмного забезпечення Maple. При цьому отримані координати центра мас автобуса, за якими визначено габаритну смугу руху (ГСР) метробуса. Аналіз отриманих даних показав, що триланковий причіпний автопоїзд з керованими осями причепів забезпечує вимоги нормативних документів щодо маневреності. ГСР такого автопоїзда складає 7,193 м. Для напівпричіпного автопоїзда з двома некерованими прчіпними ланками ГСР складає 7,39 м, що дещо більше допустимої. При цьому як керований, так і некерований автопоїзд має недостатню повороткість, що може служити запорукою стійкості руху.
Посилання
[2] Метробусы. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://griphon.livejournal.сom/222403. Дата звернення: 26.08.2019р.
[3] Я. Х. Закин, Маневренность автомобиля и автопоезда. М.: Транспорт, 1986, 137 с.
[4] Я.Е.Фаробин и др. Трехзвенные автопоезда. М.: Машиностроение, 1993, 224 с.
[5] В. П. Сахно, В. В. Біліченко, В. М. Поляков, О. Є. Омельницький, «Маневреність метробусісв,» Вісник машинобудування та транспорту, № 2(6), с.131-140. 2018.
[6] В.П.Сахно, В.М.Поляков, С.М.Шарай, О.Є.Омельницький, «Вплив конструктивних і експлуатаційних факторів на показники маневреності метробуса,» Вісник ЖДТУ, № 2 (77), с.248-256. 2018.
[7] V.Sakhno, V.Poliakov, O.Timkov, O.Kravchenko, “Lorry convoy stability taking into account the skew of semitrailer axes,” Transport Problems, vol. 11, no. 3, pp. 69-76. 2016.
[8]Volodymyr SAKHNO, Victor POLIAKOV, Igor MUROVANYI , Vadim SELEZNIOV, Yuriy VOVK. Analysis of transverse stability parameters of hybrid buses with active trailers//Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport. 2018, 101, 185-201.
[9] Volodimir Sakhno, Juraj Gerlici, Victor Poliakov, Alexandr Kravchenko, Oleg Omelnitsky, Tomas Lask, “Road train motion stability in BRT system,” in XXIII Polish-Slovak Scientific Conference Machine Modelling and Simulation. MMS 2018. - Book of abstracts, September 4–7, 2018, Rydzyna Poland, pp. 49. Road train motion stability in BRT system // MATEC Web of Conferences 254, 03007 (2019) https://doi.org/10.1051/matecconf/201925403007. MMS 2018.
[10] V.Sakhno, V. Poljakov, I.Myrovany, V.Seleznov, “Determination of movement stability of especiality large class hybrid bus with active trailer,” INMATEN – Agricultural engineering, vol. 49, no. 2, pp. 107-118. 2016.
[11] М. А. Подригало, В. П. Волков, «Определение радиусов инерции автомобиля на стадии его проектирования,» Автомобильная промышленность, № 6, с. 19-22. 2003.
[12] Д. А. Антонов Расчет устойчивости движения многоосных автомобилей. М.: Машиностроение, 168 с, 1984.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 286