Аналіз впливу на прохідність автобронетанкової техніки конструктивних факторів та методика її збільшення шляхом автоматичного регулювання тиску повітря в шинах коліс
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2024-19-1-150-156Ключові слова:
автобронетанкова техніка, прохідність, параметри опорної прохідності, теоретичне дослідження, система регулювання тиску повітря в шинах колісАнотація
Метою дослідження є аналіз та визначення впливу різноманітних факторів на прохідність автобронетанкової техніки (АБТТ), яка експлуатується в Національній гвардії України. Визначення зміни прохідності при русі АБТТ у різних дорожніх та кліматичних умовах. Аналіз статичних та динамічних навантажень, які характерні при русі АБТТ по перетнутій місцевості, та їх вплив на ефективність роботи транспортного засобу. Теоретична складова дослідження виконана за допомогою математичного моделювання робочого процесу регулювання тиску повітря в шинах коліс АБТТ на прикладі зміни характерів коефіцієнтів зчеплення з опорною поверхнею та супротиву кочення залежно від зміни тиску та навантаження на шини коліс при русі АБТТ по бездоріжжю. Внаслідок математичного моделювання отримані залежності тиску повітря в шинах коліс АБТТ залежно від коефіцієнта супротиву кочення та навантаження, яке приходиться на кожне з коліс. Саме це дає можливість повною мірою перейти до математичного моделювання руху АБТТ по бездоріжжю з урахуванням опорної прохідності.
У процесі теоретичних досліджень досить повно проаналізовані конструктивні параметри впливу на прохідність АБТТ та запропоновано узагальнений порівняльний показник параметрів прохідності транспортних засобів, під час аналізу якого виявлено, що суттєвий вплив на опорну прохідність несе шина АБТТ та конкретно зміна тиску повітря в ній.
Критерієм оцінки ефективності прохідності при русі по поверхнях, що деформуються, автори пропонують використати такі критерії оцінки: узагальнений порівняльний показник параметрів прохідності транспортних засобів, у результаті розгляду якого встановлено суттєвий вплив на прохідність параметрів шин та безпосередньо тиску повітря в них. Регулювання та зміна тиску повітря в шинах коліс залежить від зміни коефіцієнта опору кочення, а також зміни навантаження на кожне колесо, що становлять відношення роботи, яка витрачається, на тягове зусилля при подоланні різного ступеня важкості опорів опорних поверхонь з ефектом деформування та навантаження, яке приходиться на кожне з коліс АБТТ. Це дало змогу зробити висновки щодо покращення роботи штатної системи регулювання тиску повітря в шинах (СРТПШ) коліс.
Ключові слова: автобронетанкова техніка, прохідність, параметри опорної прохідності, теоретичне дослідження, система регулювання тиску повітря в шинах коліс.
Посилання
Robert Bosch Gmb H. Automotive Handbook. 11th ed. Karlsruhe: Wiley, 2022.
Pacejka H. B. Tyre and vehicle dynamics. 3rd ed. Butterworth-Heinemann, Elsevier. 2012. DOI: 10.1016/C2010-0-68548-8.
Jazar R. N. Vehicle Dynamics: Theory and Application. 2rd Ed. NY: Springer, USA. 2014. DOI: 10.1007/978-1-4614-8544-5.
Бурєнніков Ю. А., Кашканов А. А., Ребедайло В. М. Рухомий склад автомобільного транспорту: робочі процеси та елементи розрахунку: навч. посібник. Вінниця: ВНТУ, 2009. 267 с.
Wong Y. J. Theory of ground vehicle London. London–New York, Mc-Graw Hill Booh Comp., 2013. 423 р.
Inertial evaluation of the tyre-road interaction during emergency braking / Kashkanov A. A. et al. Bulletin of the Karaganda University. Physics series. 2019. № 2(94). P. 82–91. DOI: 10.31489/2019Ph2/82-91/
Freitag D. R. A dimensional analysis of the performance of the pneumatic tires soft soil. US Army Waterways Experimental Station: Report, 3-688, 2020.
Review of terramechanics models and their applicability to real-time applications / He R. et al. Journal of terramechanics. 2019. № 81(2). Р. 3–22.
Maclaurin B. High Speed Off-Road Vehicles: Suspensions, Tracks, Wheels and Dynamics. London, Wiley, 2018, 249 р. URL: www.wiley.com/en-ua/High+Speed+Off+Road+Vehicles:+Suspensions,+Tracks,+Wheels+and+Dynamics-p-9781119258810
Скляров М. В., Шаповалов О. І. Математичне моделювання руху по деформованій опорній поверхні при зміні тиску в шинах коліс багатоцільового броньованого автомобіля на прикладі КрАЗ «Ураган». Збірник наукових праць Національної академії Національної гвардії України. 2021. Вип. 1(37). С. 78–88.
Скляров М. В., Нікорчук А. І., Шаповалов О. І. Дослідження прохідності вантажних автомобілів Національної гвардії України з колісною формулою. Збірник наукових праць Національної академії Національної гвардії України. 2022. № 39. Том. 1. С. 55–62.
Скляров М. В., Воробйов С. О. Вплив конструктивних факторів на прохідність автомобільної техніки багатоцільового призначення. Збірник наукових праць Національної академії Національної гвардії України. 2020. Вип. 1(35). С. 69–78.
Lutz J. (2003). Mobility of ground vehicles. US military view a overview primer and reference source quide. Quent systems Inc, 2003. 101 р.
Larminiе J. C. Modifications to the mean maximum pressure system. Journal of Terramechanics. 2022. № 29(2). С. 239–255. URL: www.sciencedirect.com/science/ article/abs/pii/002248989290029J/
Грубель М. Г., Крайник Л. В., Хома В. В. Імітаційне моделювання руху колісної військової автомобільної техніки бездоріжжям та оцінка його адекватності. Автошляховик України. 2020. № 2. С. 21–28.
##submission.downloads##
-
pdf
Завантажень: 13
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.