Підвищення якості автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних пригод в умовах композиційної невизначеності

Автор(и)

  • Андрій Альбертович Кашканов Вінницький національний технічний університет
  • Сергій Леонідович Рейко Житомирський науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України
  • Василь Миколайович Діордіца Вінницький науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України
  • Віталій Альбертович Кашканов Вінницький національний технічний університет
  • Анастасія Андріївна Кашканова Вінницький національний технічний університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2020-12-2-61-67

Ключові слова:

композиційна невизначеність, дорожньо-транспортна пригода, прийняття рішень, об’єктивність експертних висновків, якість автотехнічної експертизи

Анотація

Прийняття рішень під час розв’язування задач автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних пригод (ДТП) здійснюється в умовах неповноти інформації, тобто в умовах невизначеності, яка може мати стохастичну або нечітку природу, а отже є композиційною. При формуванні експертних висновків автотехнічої експертизи ДТП загальна невизначеність формується за рахунок невизначеності обраної структури моделі ДТП, експериментальних даних, похибки вимірювальних приладів, адекватності моделі ДТП, невизначеності показів свідків та інших доказів, компетентності та сумлінності експерта. Розрахунок параметрів руху транспортних засобів при автотехнічній експертизі в переважній більшості випадків виконується без оцінювання похибки одержуваних результатів, що не задовольняє вимоги Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» та визначає актуальність удосконалення методів розв’язування задач автотехнічної експертизи ДТП.

В роботі розкрито перспективи удосконалення існуючих методів оцінювання ефективності гальмування колісних транспортних засобів (ТЗ), як основного способу попередження виникнення аварійних ситуацій на автомобільному транспорті, що регламентовано діючими Правилами дорожнього руху. Представлено основні теоретичні залежності, що формують основу удосконаленої методики оцінювання параметрів руху автомобілів при гальмуванні. Аналіз результатів виконаних розрахунків показує, що завдяки врахуванню конструкції гальмівної системи, типу і стану використовуваних шин при оцінюванні ефективності гальмування, удосконалена методика дозволяє уникнути однаковості рішень в межах однієї категорії ТЗ, а врахування стохастичної та нечіткої невизначеності сприяє звуженню діапазонів можливих рішень на 49,4 %. При цьому Імовірність появи помилок І роду скорочується на 1,75–18,5 %, а помилок ІІ роду – на 43,1–67,8 %.

Біографії авторів

Андрій Альбертович Кашканов, Вінницький національний технічний університет

д-р. техн. наук, доцент, професор кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Сергій Леонідович Рейко, Житомирський науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України

заступник директора, завідувач відділу автотехнічних досліджень та криміналістичного дослідження транспортних засобів

Василь Миколайович Діордіца, Вінницький науково-дослідний експертно-криміналістичний центр МВС України

завідувач сектору автотехнічних досліджень

Віталій Альбертович Кашканов, Вінницький національний технічний університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Анастасія Андріївна Кашканова, Вінницький національний технічний університет

магістрант кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Посилання

Статистика. Патрульна поліція України. Веб-сайт. URL: http://patrol.police.gov.ua/wp-content/uploads/2020/07/DTP-12-2019-1.xls (дата звернення 09.10.2020).

А. А. Кашканов, Технології підвищення ефективності автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних. – Вінниця: ВНТУ, 2018, 160 с.

M. R. Brach, M. Guzek, and Z. Lozia, “Uncertainty of road accident reconstruction computations”, [in:] Proceedings of the 16th Annual EVU Congress, Institute of Forensic Research Publisher, Kraków 2007, pp. 35–50.

M. Brach, and R. Brach, Vehicle Accident Analysis and Reconstruction Methods. SAE International, 2011. 442 p.

W.Bartlett, , and A. Fonda, Evaluating uncertainty in accident reconstruction with finite differences, SAE Technical Paper No. 2003-01-0489, Warrendale, PA, 2003, doi:10.4271/2003-01-0489.

А. А. Кашканов, «Методика оцінювання і зменшення невизначеності в задачах автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних пригод», Вісник машинобудування та транспорту, №1(11), с. 71-78, 2020. doi: 10.31649/2413-4503-2020-11-1-71-78.

Науково-методичні рекомендації з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 № 1950/5 зі змінами № 1350/5 від 27.07.2015).

В. П. Волков, і Г. Б. Вільський, Теорія руху автомобіля. – Суми: Університетська книга, 2010, 320 c.

Bosch Automotive Handbook. 9th Edition / [Reif K., Dietsche K.-H. & others]. – Karlsruhe: Robert Bosch GmbH, 2014. 1544p.

А. М. Туренко, В. І. Клименко, О. В. Сараєв, і С. В. Данець, Автотехнічна експертиза. Дослідження обставин ДТП – Харків: ХНАДУ, 2013, 320 с.

В. А. Иларионов, Экспертиза дорожно-транспортных происшествий. – Москва: Транспорт, 1989, 255 с.

Best Practice Manual for Road Accident Reconstruction, ENFSI-BPM-RAA-01. Version 01 - November 2015. European Network of Forensic Science Institutes. 21 p.

A. A. Kashkanov, V. M. Diorditsa, V. Yu. Kucheruk, D. Zh. Karabekova, A. K. Khassenov, і A. M. Sharzadin, “Inertial evaluation of the tyre-road interaction during emergency braking”, Bulletin of the Karaganda University. «Physics» series, no. 2(94), pp. 82–91. https://doi.org/10.31489/2019Ph2/82-91.

A. A. Kashkanov, A. P. Rotshtein, V. Yu. Kucheruk, and V. A. Kashkanov, “Tyre-Road friction Coefficient: Estimation Adaptive System” Bulletin of the Karaganda University. «Physics» series, 2020, no. 2(98), pp. 50-59. DOI: 10.31489/2020Ph2/50-59.

С. А. Аземша, В. Н. Галушко, і С. В. Скирковский, «Совершенствование экспертного анализа дорожно-транспортных происшествий с помощью компьютерных программ моделирования», Наука и техника, № 4, с. 18–24, 2015.

Экспресс анализ ДТП ExpAn. Веб-сайт. URL: https://soft.mydiv.net/win/download-Yekspress-analiz-DTP-ExpAn.html (дата звернення 18.10.2020).

PC-Crash. The Expert`s Choice. Collision & Trajectory Physics Simulation. Веб-сайт. URL: http://www.pc-crash.com (дата звернення 18.10.2020).

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 258

Опубліковано

2021-02-11

Як цитувати

[1]
А. А. Кашканов, С. Л. Рейко, В. М. Діордіца, В. А. Кашканов, і А. А. Кашканова, «Підвищення якості автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних пригод в умовах композиційної невизначеності», ВМТ, вип. 12, вип. 2, с. 61–67, Лют 2021.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 5 > >>