Розробка нормативів витрат палива для міських автобусів та рекомендацій щодо ефективності їх використання

Автор(и)

  • Ігор Арнольдович Мармут Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Андрій Альбертович Кашканов Вінницький національний технічний університет
  • Віталій Альбертович Кашканов Вінницький національний технічний університет
  • Олександр Сергійович Горбенко Харківський національний автомобільно-дорожній університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-17-1-99-107

Ключові слова:

міський автобус, витрата палива, математична модель, середня технічна швидкість

Анотація

Основою економного витрачання паливно-енергетичних ресурсів є наявність нормативної бази, що об’єктивно відображає умови експлуатації рухомого складу автотранспорту. Чинні норми зазвичай встановлюються за середньостатистичними показниками роботи автомобілів та не враховують специфічних особливостей роботи рухомого складу. У статті розглянуті питання паливної економічності міських автобусів з урахуванням реальних умов експлуатації.

Найбільш повно вивчені питання оцінки якостей автомобілів на усталених режимах. Однак якісний вплив факторів для цих режимів на дорогах із горизонтальним профілем може суттєво відрізнятись у реальних умовах експлуатації. Саме тому проблема вивчення паливної економічності автомобілів при неусталених та циклічних режимах руху є актуальною. Найбільш складними є циклічні режими руху із зупинками, що містять практично всі фази руху, які трапляються в експлуатації міських автобусів, а також всі передачі коробки передач, які використовуються при цьому.

Для вирішення питань раціонального використання палива на автомобільному транспорті велике значення має вдосконалення методів розрахунку показників паливної економічності автомобілів з метою повнішого та більш точного врахування особливостей процесу їх руху в різних умовах експлуатації. Під час розробки норм витрати палива застосовувався аналітичний метод, який базується на суворій математичній моделі витрати палива дизельних автомобілів. Методика побудована з урахуванням єдиної класифікації умов експлуатації, у якій дорожні та транспортні умови кількісно оцінюються середньою технічною швидкістю, а атмосферно-кліматичні – тиском та температурою навколишнього повітря.

Для аналізу, вибору та обґрунтування факторів (параметрів) для включення в математичні моделі витрати палива автобусів, з урахуванням умов експлуатації, було застосовано рівняння витрати палива, запропоноване проф. М. Я Говорущенко для усталеного руху.

Важливою перевагою розробленої методики є можливість індивідуального нормування витрати палива на підприємствах автомобільного транспорту за допомогою нескладної обчислювальної техніки за фактичними швидкостями руху автомобілів та добової температури повітря.

Біографії авторів

Ігор Арнольдович Мармут, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри технічної експлуатації і сервісу автомобілів ім. проф. Говорущенка М. Я.

Андрій Альбертович Кашканов, Вінницький національний технічний університет

д-р техн. наук, професор, професор кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Віталій Альбертович Кашканов, Вінницький національний технічний університет

д-р техн. наук, професор, професор кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Олександр Сергійович Горбенко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Посилання

Говорущенко М. Я. Системотехніка автомобільного транспорту (розрахункові методи досліджень): монографія. Харків: ХНАДУ, 2011. 292 с.

Особливості забезпечення нормування показників і керування паливною економічністю транспортного засобу в умовах експлуатації / І. В. Грицук та ін. Вісник машинобудування та транспорту: науковий журнал ВНТУ. 2022. № 1(15). С. 52–58.

Формування методу забезпечення нормування показників і керування паливною економічністю транспортного засобу у змінних умовах експлуатації / І. В. Грицук та ін. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті: науковий журнал ЛНТУ. 2022. № 18. Том 1. С. 56–65.

Кривошапов С. І. Вдосконалення існуючої методики нормування витрат палива дорожньо-транспортних засобів. Системи і засоби транспорту. Проблеми експлуатації і діагностики: монографія / ред. І. Грицука. Херсон,: ХДМА, 2019. С. 419-434.

Fuel economy in automobiles. Available: http://surl.li/fjvnm. Accessed on: March 11, 2023.

The Facts on Fuel Economy Standards. Available: http://surl.li/fjvnu. Accessed on: March 11, 2023.

NHTSA: USDOT Announces New Vehicle Fuel Economy Standards for Model Year 2024-2026. Available: http://surl.li/fjvoe. Accessed on: March 11, 2023.

Fuel economy in the European Union. Available: http://surl.li/fjvok. Accessed on: March 11, 2023.

Fuel Economy Standards and Regulations on Vehicle Inspection and Administration. Available: http://surl.li/fjvot. Accessed on: March 11, 2023.

Марченко А. П., Рязанцев М. К., Шеховцов А.Ф. Розробка конструкцій форсованих двигунів наземних транспортних машин. Двигуни внутрішнього згоряння: Серія підручників у 6-ти т. Т. 1. Харків: НТУ ХПІ, 2004, 492 с.

Про затвердження «Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті». URL: http://surl.li/cgxan (дата звернення: 11.03.2023).

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 59

Опубліковано

2023-09-14

Як цитувати

[1]
І. А. Мармут, А. А. Кашканов, В. А. Кашканов, і О. С. Горбенко, «Розробка нормативів витрат палива для міських автобусів та рекомендацій щодо ефективності їх використання», ВМТ, вип. 17, вип. 1, с. 99–107, Вер 2023.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 > >>