Забезпечення керованості легкових автомобілів у разі комбінованого гальмування на криволінійній ділянці дороги

Автор(и)

  • Олександр Іванович Назаров Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Олександр Олександрович Галущак Вінницький національний технічний університет
  • Анастасія Володимирівна Галущак Вінницький національний технічний університет
  • Дмитро Іванович Тертичний Харківський національний автомобільно-дорожній університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2022-15-1-116-123

Ключові слова:

легковий автомобіль, керованість, гальмування, криволінійна траєкторія руху, комбінований спосіб гальмування

Анотація

У статті розглядається проблема забезпечення керованості легкового автомобіля, обладнаного електронними системами стеження за процесом гальмування, що рухається по криволінійній траєкторії під час гальмування комбінованим способом, з урахуванням бічного уводу коліс обох осей.
Запропоновано гіпотезу щодо забезпечення керованості легкових автомобілі, які рухаються по криволінійній траєкторії в загальмовуваному стані без розриву трансмісії, шляхом урахування відносного зниження реалізованої потужності двигуна.
Авторами одержано критеріальні залежності, які дозволять створювати нові алгоритми функціонування сучасних електронних систем керування стабілізацією подовжньої осі загальмовуваного легкового автомобіля, що враховують зміну бічних сил в контакті коліс з опорною поверхнею, обумовлену появою відцентрової сили інерції, які при певному поєднанні лінійної і кутової швидкостей руху автомобіля при гальмуванні здатні викликати бокове ковзання передньої та задньої осей.
Встановлено, що зі збільшенням кутової швидкості повороту і зменшенням кута бокового уводу подовжньої осі автомобіля під час гальмування та кута повороту керованих коліс керованість автомобіля підвищується. Крім того, керованість легкового автомобіля підвищується зі збільшенням радіуса кривизни траєкторії руху, зменшенням кутової швидкості повороту рульового колеса, а зі збільшенням початкової швидкості та шляху гальмування автомобіля – знижується.
Одержано критеріальні рівняння для оцінки керованості автомобіля при екстреному гальмуванні в повороті комбінованим способом, які пов’язують кут відхилення подовжньої осі автомобіля з величиною їхнього гальмівного шляху та швидкістю зміни середнього кута повороту керованих коліс.
Для забезпечення керованості легкового автомобіля в такому випадку похідні від кута відхилення подовжньої осі автомобіля по гальмівному шляху та по середньому куту повороту керованих коліс повинні наближатись до мінімуму.

Біографії авторів

Олександр Іванович Назаров, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри технічної експлуатації та сервісу автомобілів

Олександр Олександрович Галущак, Вінницький національний технічний університет

канд. техн. наук, доцент кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Анастасія Володимирівна Галущак, Вінницький національний технічний університет

асистент кафедри комп’ютерних систем управління

Дмитро Іванович Тертичний, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

бакалавр кафедри технічної експлуатації та сервісу автомобілів

Посилання

Л. В. Михалева, О. В. Алексеева, О. С. Гасилова, Б. А. Сидоров «Результаты определения минимально безопасного расстояния между легковыми автомобилями, движущимися в попутном направлении», Изветсия ТУЛГУ. Технические науки, вып. 4, с. 214-219, 2011.

Колісні транспортні засоби. Вимоги щодо безпечності технічного стану та методи контролювання (БЗ №11-12-2010/436): ДСТУ 3649: 2010. – Офіц. вид. – [Чинний від 28.11.2010]. К.: Держспоживстандарт України, 2011. 26 с. – (Національний стандарт України).

Динамика транспортных средств. ESP. [Электронная программа стабильности]. Режим доступа:

https://translate.google.com.ua/translate://www.car-engineer.com/esp-electronic-stability-program.

И. В. Ходес, А. С. Никитин, «Влияние координаты центра массы на эффективность тормозной динамики двухосного автомобиля», Известия ВОЛГГТУ, вып. 5, т. 2, с. 41-44, 2012.

Д. А. Соснин, В. Ф. Яковлев, Новейшие автомобильные электронные системы. М.: СОЛОН-Пресс, 2005, с. 167-184 с.

А. А. Бобошко, «Оценка предельных по условиям сцепления колес с дорогой показателей управляемости автомобилей и тракторов», Автомобильный транспорт, вып. 7, с. 92-94, 2001.

В. Г. Вербицкий, В. П. Сахно, А. П. Кравченко, Автомобили. Устойчивость. Донецк-Киев-Луганск: Ноулидж, 2013. 176 с.

А. И. Сафонов, «О развитии тормозных систем» Вестник машиностроения. – М.: Машиностроение, № 12, с. 37-44, 2011. – ISSN 0042-4633.

Л. Я. Лагунов, Г. С. Прохорова, «Влияние эффективности торможения на повороте на пропускную способность дороги» Автомобильный транспорт. Киев: Техника, вып. 19, с. 111-116, 1982.

І. О. Назаров, В. І. Назаров, «Вплив експлуатаційних умов на ефективність гальмування легкових автомобілів», у Міжвузівський збірник. Наукові нотатки, Луцьк: ЛНТУ, 2014, вип. 56, с. 119-127.

Я. С. Агейкин, Н. С. Вольская, Теория автомобиля [Электронный ресурс]. М.: МГИУ, 2008, 318 с. – Режим доступа: http:/www.books.google.com.ua/books

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 149

Опубліковано

2022-07-01

Як цитувати

[1]
О. І. Назаров, О. О. Галущак, А. В. Галущак, і Д. І. Тертичний, «Забезпечення керованості легкових автомобілів у разі комбінованого гальмування на криволінійній ділянці дороги», ВМТ, вип. 15, вип. 1, с. 116–123, Лип 2022.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>