Методологічний підхід до розв’язання проблеми надійності функціонування автомобільних транспортних систем
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2024-19-1-29-38Ключові слова:
автомобільна транспортна система, транспортні засоби, перевезення, оцінка, надійність, відмова, фактори, підсистема, елемент.Анотація
Проведено аналіз методів і методик розв’язання проблеми підвищення і забезпечення належного рівня надійності технічних систем, який дав можливість, на основі використання сили аналогій, з’ясувати напрями забезпечення надійності автомобільних транспортних систем.
З’ясовано сутність поняття надійності функціонування автомобільних транспортних систем перевезень вантажів і пасажирів із методологічного погляду. Обґрунтовано недостатність нормативно-правової документації для розробки методів і методик оцінки надійності транспортних систем. Розглянуто синтез понять «управління» та «надійність» функціонування транспортних систем порівняно з аналогічними поняттями технічних систем.
Розглянуто експертний метод та методику експертної оцінки причин відмов виробничої підсистеми автотранспортного підприємства та його службами. Виявлено, що факторний аналіз у поєднанні з експертною оцінкою дають можливість оцінити значимість причин відмов транспортних систем та їх частість. Відповідно до класифікації відмов технічних систем проведено аналіз щодо приналежності їх до автомобільних транспортних систем.
Проаналізовано класифікацію відмов технічних систем за різною сукупністю ознак. Встановлено, що класифікація відмов автомобільних транспортних систем базується на використанні аналогії з класифікацією відмов технічних систем, а також на результатах проведеного аналізу факторів причин відмов, що виникають у виробничій системі підприємства перевізника. Виявлено, що вибір значущих факторів, які впливають на відмови автомобільних транспортних систем, ґрунтується на методі експертних оцінок, проведено їх ранжування по значущості, а також розраховано їх відносні частоти. Наведено результати факторного аналізу причин відмови виробничої підсистеми автотранспортного підприємства.
Зроблено припущення, що за аналогією до технічних автомобільні транспортні системи також піддаються декомпозиції на стадіях життєвого циклу. Тому раптова відмова автомобільних транспортних систем характеризується стрибкоподібною зміною значень одного або кількох вихідних параметрів, узгоджених із замовником, а поступова відмова відбувається внаслідок повільного, поступового погіршення характеристик функціонування підсистеми або системи загалом чи учасника перевезень вантажів та пасажирів.
Посилання
ДСТУ 2861-94 «Надійність техніки. Аналіз надійності. Основні положення». Київ: Держстандарт України: УкрНДІ, 1994. 76 с.
ДСТУ 2860-94 «Надійність техніки. Терміни та визначення». Київ: Держстандарт України: УкрНДІ, 1994. 96 с.
Bowersox D. J., Closs D. J. Logistical Management: The Integrated Supply Chain Process. McGraw-Hill Companies, 1996. 730 p.
Аулін В. В., Голуб Д. В. Аналіз системи перевезення пасажирів у містах, основні тенденції її розвитку і шляхи удосконалення. Вісник НТУ: у 2-х томах. Частина 2. Київ: НТУ, 2007. С. 279–284.
Аулін В. В. Скакун О. О., Голуб Д. В. Підвищення якості обслуговування пасажирів за рахунок оптимізації рухомого складу на маршрутах міста. Підвищення надійності машин і обладнання: тези доповідей студентів та магістрантів ІІ Всеукр. студ. наук.-практ. конф., 10 квітня 2008 р. Кіровоград: КНТУ, 2008. С. 76–78.
Bates J., Polak J., Jones Р. A. Cook The valuation of reliability for personal travel. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review. 2001. Vol. 37. № 2/3. P. 191–229.
Аулін В. В., Щербіна С. Ф., Голуб Д. В. Забезпечення належного рівня якості транспортного обслуговування пасажирів в сучасних умовах функціонування транспортних систем міст. Тези доповідей студентів і магістрантів на XLVІІ наук. конф., 18 квітня 2013 року. Кіровоград: КНТУ, 2013. С. 25–27.
Голуб Д. В. Теоретична модель транспортної системи як сукупності взаємодіючих і взаємоперетворюючих елементів та підсистем. Кропивницький: ЦНТУ, 2022. Вип. 5(36). Ч. 2 С. 324–334.
Dhillon B. S. Transportation System s Reliability and Safety. Taylor & Francis Group: New York, 2011. 230 P.
Деякі аспекти забезпечення надійності системи автотранспортного обслуговування / Аулін В. В. та ін. Підвищення надійності машин і обладнання: тези доповідей IХ Всеукраїнської наук.-практ. конференції студентів, аспірантів та молодих учених Кіровоград: КНТУ, 2015. С. 41–44.
Аулін В. В., Голуб Д. В. Забезпечення надійності системи транспортного обслуговування АПК в ринкових умовах функціонування. Проблеми конструювання, виробництва та експлуатації с.-г. техніки: матеріали X Міжнар. наук.-практичної конференції. Кіровоград: КНТУ, 2015. С. 167–168.
AIAG Potential Failure Mode and Effect Analysis. Third Edition, 2001. 64 с.
SAE J 1739:2000 Potential Failure Mode and Effect Analysis in Design (Design FMEA) and Potential Failure Mode and Effect Analysis in Manufacturing and Assembly Processes (Process FMEA) and Potential Failure Mode and Effect Analysis for Machinery. SAE International, 2002. 57 с.
Аулін В. В., Голуб Д. В. Нормативно-правове забезпечення надійності функціонування транспортних систем в Україні. Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія технічні науки. 2016. № 2(77). С. 28–35.
Аулін В. В., Голуб Д. В., Гриньків А. В. Ступінь забезпечення надійності та якості пасажирських і вантажних автомобільних перевезень в Україні національними та міжнародними стандартами. Вісник інж. акад України. 2016. № 3. С. 156–162.
Дослідження пасажиропотоків та визначення пасажиромісткості і кількості транспортних засобів на маршрутах м. Кіровограда / Аулін В. В. та ін. Звіт про виконання науково-дослідної роботи № держреєстрації 0111U007503. Кіровоград: КНТУ, 2011. 674 с.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 29
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.