Improvement of the method of assessment of software for the control of vehicle parameters
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2024-19-1-11-20Keywords:
vehicle, technical operation of cars, life cycle, information support of products, intelligent transport systems, environmental safety, monitoring of technical condition.Abstract
The purpose of the conducted research is to improve the method of evaluating the performance of the vehicle parameter control software. It is stated that a new technique for road transport in the field of monitoring its working condition is the creation of information systems for organizational and functional support of rolling stock operation processes with the help of information integration, namely the stages of the life cycle of rolling stock and systems for its technical control and diagnostics. It is shown that nowadays in road transport the basis of life cycle information support can be CALS or IPV/CALS/PLM - technologies (continuous support of the life cycle of vehicles), which are sometimes called product information support systems and are a part of intelligent transport systems. The analysis and clarification of the structure of the intelligent vehicle monitoring system was carried out on the example of the assessment of its environmental safety and its engine parameters. In the work, it is also planned to obtain experimental data from vehicle, the results of processing of which will allow to prove the existence of a real possibility of using the diagnostic complex on a modern automatic transmission system. It should be noted that the system for monitoring environmental safety indicators of vehicle, which is proposed by the authors, also contains in its composition the subsystem of intelligent processing of primary information, which can be used precisely in the role of "intelligent monitoring system". The data obtained and analyzed in the work indicate the need to also improve the efficiency of the neutralization of harmful substances in the engine warm-up mode, which can be implemented by reducing the engine warm-up time and more effective control of the injection/ignition process in transient modes, as well as by introducing an improvement algorithm of the control subsystem composition of the mixture precisely with feedback.
The main diagnostic parameters of the vehicle engine during the start-up and warm-up processes, which affect the composition of harmful substances in the exhaust gases, were obtained experimentally. The proposed scheme for monitoring pollution of the roadside environment by traffic flows in the city.
References
Лудченко О. А. Технічне обслуговування і ремонт автомобілів: підручник. Київ: Знання-Прес, 2003. 511 с.
Моніторинг технічного стану автомобіля в життєвому циклі: підручник / Волков В.П. та ін. Харків: ХНАДУ, 2017.309с.
Інформаійні системи моніторингу технічного стану автомобілів / Волков В. П. та ін. Харків: ФОП Панов А. М., 2018. 299 с.
Інформаційні технології в технічній експлуатації автомобілів / Волков В. П. та ін. Харків: ХНАДУ, 2015. 388 с.
Torque. Engine Performance and Diagnostic Tool for Automotive Professional and Enthusiasts. URL: http://torque-bhp.com/
Матейчик В. П. Методи оцінювання та способи підвищення екологічної безпеки дорожніх транспортних засобів: монографія. Київ: НТУ, 2006. 216 с.
Програмне забезпечення систем моніторингу транспорту / Дмитриченко М. Д. та ін. Київ: НТУ, 2016. 204 с.
Грицук І. В. Концепція забезпечення оптимального температурного стану двигунів і транспортних засобів в умовах експлуатації: автореф. дис... д-ра техн. наук: 05.22.20 / Харківський національний автомобільно-дорожній університет. Харків, 2016. 40 с.
Технічний регламент програмного продукту «Service Fuel Eco “NTU-HADI-12ˮ» при звичайній роботі (твір науково-практичного характеру) / Волков В. П. та ін.; заявник і патентовласник Волков В. П і ХНАДУ. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 53292 від 24.01.2014. 3 с.
Технічний регламент і результати роботи інформаційного програмного комплексу (продукту) «MonDiaFOR “HADI-15”» (monitoring, diagnosis, forecasting technical condition of the vehicle under ITS) при здійснені моніторингу, діагностування, прогнозування параметрів технічного стану транспортного засобу в умовах інтелектуальних транспортних систем (твір науково-практичного характеру) / Волков В. П. та ін.; заявник і патентовласник Волков В. П і ХНАДУ. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 64765 від 04.04.2016. 3 с.
Інтелектуальні системи моніторингу транспорту / Волков В. П. та ін. Харків: Вид-во ХНАДУ, 2015. 246 с.
Грицук І. В. Системний підхід до проектування і дослідження комплексних систем комбінованого прогріву ДВЗ. Збірник наукових праць Донецького інституту залізничного транспорту Української державної академії залізничного транспорту. Донецьк: ДонІЗТ, 2012. № 30. С. 106–117.
Використання інтелектуальних інформаційних технологій позиціонування для контролю теплових параметрів системи комбінованого прогріву ДВЗ транспортного засобу / Матейчик В. П. та ін. Вісник ЖДТУ. 2012. № 3(62). С. 136–141.
Мокін В. Б., Вікторов М. С. Оптимальний вибір ГІС-програм для інтернет-картографування даних екологічного моніторингу. Наукові праці ВНТУ. 2008. № 2. С. 57–63.
Оперативний контроль технічного стану транспортних засобів: монографія / Грицук І. В. та ін. Харків–Херсон–Вінниця: Едельвейс і К, 2022. 197 с. ISBN 978-617-7417-00-1.
Інформаційна система оперативного забезпечення нормування показників експлуатації транспортного засобу / Грицук І. В. та ін. Вісник машинобудування та транспорту. 2022. № 2. С. 16–22. DOI https://doi.org/10.31649/2413-4503-2022-16-2-16-22.
Удосконалення методу дистанційного контролю параметрів технічного стану автомобілів / Волков В. П. та ін. Вісник машинобудування та транспорту. 2020. № 1. С. 28–39. DOI https://doi.org/10.31649/2413-4503-2020-11-1-28-39.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 5