Reasoning of temperature influence of mixtured fuel components for engine working
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2019-9-1-38-43Keywords:
mineral fuel, vegetable oil, diesel mixed fuel, chemical, physical and calorific properties, optical densityAbstract
Rapeseed oil is widely used as a biological component of diesel mixed fuels. However, the technology of cultivation of rape is expensive, its crops largely depend on the growth zone and weather conditions. The physical and chemical parameters of fuels play a significant role in the process of mixing in the engine cylinders and fuel supply. One of these criteria is the temperature values of both mixed fuels and the environment. Therefore, the purpose of calculations is to study the properties of promising components of diesel mixed fuel. As the studied plant components of the diesel fuel mixture, the oils obtained by cold pressing out from the seeds of the following oilseeds were taken: rijia, mustard, buckthorn, oil radish, oil flax, safflower and soya.
The indicators of technological, chemical, physical and calorific properties are determined, mathematical analysis is performed and the lower heat of combustion of these vegetable oils and diesel fuel mixture is calculated. The quality of the mixing of the biological and mineral components of the diesel fuel mixture was indirectly evaluated by the magnitude of the optical density.
Currently, the most studied source of plant material is rape. However, the use of oils and other crops deserves attention. The most simple and accessible way of using rapeseed oil is dilution with diesel fuel. When using mixed fuels, the peculiarities of the physical properties of vegetable oils and fuels on their basis have a noticeable influence on the parameters of the process of fuel supply, resulting in the transformation of the characteristics of injection and fuel spraying and subsequent processes of mixing and combustion. An important component is the temperature of fuels and their mixtures, especially at the time of mixing. It has been established that in order to improve the technical and economic performance of engines when using diesel fuel, it is necessary to adjust the temperature of the components of the mixed fuel depending on the ambient temperature and the fuel itself.
References
A. Demirbas, Biodiesel: a realistic fuel alternative for diesel engines. – Springer-Verlag London Limited, 2008 – 208 p.
G. Knothe, J. Krahl, J. Gerpen, The biodiesel handbook. – Champaign, Illinois : AOCS Press, 2005 – 303 p.
А. П. Марченко, А. Ф. Минак, И. А. Слабун, Сравнительная оценка эффективности применения растительных топлив в дизельном двигателе. Двигатели внутреннего сгорания. – 2004. – № 1. – С. 46–51.
І. В. Гунько, С. А. Бурлака, А. А. П'ясецький, Система паливоподачі дизельного двигуна з електронним регулюванням складу дозованої паливної суміші. Техніка, енергетика, транспорт АПК. – 2017. – № 97. – С. 47–51.
І. В. Гунько, С. А. Бурлака, А. П. Єленич, Оцінка екологічності нафтового палива та біопалива з використанням методології повного життєвого циклу. Вісник Хмельницького національного університету, Том 2. – 2018. – № 6.
– С. 246–249.
А. П. Поляков, О. О. Галущак, Д. О. Галущак, Перевірка адекватності математичної моделі системи «Двигун – система живлення сумішшю дизельного та біодизельного палив». Вісник машинобудування та транспорту. – 2018. – № 1. – С. 81–91.
В. Ф. Анісімов, Л. П. Середа, В. Б. Рябошапка, А. А. П'ясецький, Дослідження впливу кута випередження подачі на експлуатаційні показники роботи дизеля при переведенні його на біодизельне паливо. Промислова гідравліка і пневматика. – 2008. – № 2. – С. 101–106.
В. Г. Семенов, В. П. Комаха, В. Б. Рябошапка, Моделювання процесу згорання в тракторних і комбайнових дизелях, працюючих на різних видах палива за допомогою уточненої моделі І.І. Вібе шляхом апроксимації експериментальних даних. Техніка, енергетика, транспорт АПК. – 2015. – №1. – С. 52–58.
А. Р. Poliakov, О. О. Galushchak, D. O. Galushchak, Technique of motor vehicle indices calculation while transition of its engine for operation at the mixture of diesel and biodiesel fuels. Tehnomus journal: proceedings of the XVIIIth International Conference «New Technologies and Products in Machine Manufacturing Technologies»,. – 2015. – №22. – Р. 76–81.
О. О. Осетров, Поліпшення техніко-економічних показників дизеля ЧН 12/14, що працює на біопаливах : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : спец. 05.05.03 «Двигуни та енергетичні установки». Харків, 2015. – 20 с.
І. А. Шльончак, Покращення економічних та екологічних показників транспортних засобів з дизелем шляхом використання сумішевих палив : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : 05.22.20 «Експлуатація та ремонт засобів транспорту». Нац. трансп. ун-т. – К., 2013. – 20 c.
А. П. Поляков, К. В. Нгаяхи Аббе, О. О. Галущак, М. О. Бишко, Ю. В. Заверуха, Дослідження впливу на техніко-економічні та екологічні показники дизеля переведення його на роботу на біодизельне паливо. Вісник Донецької академії автомобільного транспорту. – 2012. – № 1. – С 61–69.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 378