FORMING OF CONSUMER CRITERIA NOMENCLATURE FOR DEVELOPMENT OF AUTOSERVICE ENTEPRISE’S MODEL
Keywords:
autoservice enterprise, consumer criteria, expert estimation methodAbstract
When choosing a service autoservice enteprise to service vehicles, owners consider a number of necessary criteria, which should be performed by autoservice inteprise. Mmarketers of autoservice enteprise must take into account the wishes of their customers to have a demand from car owners. Therefore, in this article the nomenclature of consumer criteria, which consumers are presented to autoservice enterprises, was investigated. With the help of expert evaluation method, the most important consumer criteria that have most influence on choice of autoservice enteprise were identified.
There were 50 people selected, who used various autoservice enteprise for own cars to form of statistical data on consumer criteria that were importan. As a result of car owners survey, fifteen consumer criteria were identified, which are considered by customers of autoservice enteprises. As a result of expert evaluation method application the, consumer criteria were ranged and the most influential consumer criteria were identified. They should be taken into account when the work of autoservice enteprise will organize.
Consumer criteria that have the most influence on the choice of autoservice enterprises were: the reliability of the performed work at the autoservice enterprise; time of work’s execution; service level; cost of service.
To estimate the degree of consumer opinion consistency, the coefficient of concordance, which reached 0.71, was calculated. It confirmed the correct choice of the most influential consumer criteria.
References
Тарандушка Л. А. Технологія моніторингу показників якості технічного обслуговування таремонту автомобілів / Л. А. Тарандушка, І. П. Тарандушка // Вісник Чернігівського державного технологічного університету. Серія «Технічні науки» : науковий збірник / Черніг. нац. технол. ун-т. – Чернігів : Черніг. нац. технол. ун-т, 2014. – № 1 (71). – С.116-122.
Тарандушка Л. А. Розробка системи параметрів для оцінки якості процесів технічногообслуговування та ремонту автомобілів / Л. А. Тарандушка, І. П. Тарандушка, С. М. Одокієнко // Технологический аудит и резервы производства. – 2016. – № 3/2(29). – С. 52–56
Тарандушка Л. А. Ранжування номенклатури послуг для автосервісних підприємств /Л. А. Тарандушка, В. В. Яновський // Вісник Чернігівського НТУ. Серія «Технічні науки» : науковий збірник. – 2018. – Вип. 3(42). – С. 146–153.
Марков О. Д. Станции технического обслуживания автомобилей / О. Д. Марков. – К. :Кондор, 2008. – 536 с.
Бурєнніков Ю. Ю. Стратегічні засади розвитку та підвищення конкурентоспроможностістанцій технічного обслуговування автомобілів у сучасних умовах господарювання / Ю. Ю. Бурєнніков // Вісник ЖДТУ. – 2012. – № 3(62). – С. 20–24.
Управление и организация в сфере услуг / К. Хаксевер, Б. Рендер, Р. Рассел,Р. Мердик ; : пер. с англ. под ред. В. В. Кулибановой. – 2-е изд. – СПб. : Питер, 2002. – 752 с.
Методи системного аналізу властивостей автомобільної техніки : навч. посіб. / М. Ф.Дмитриченко, В. П. Матейчик, О. К. Грищук, М. П. Цюман. – К. : НТУ, 2014. – 168 с.
Голубков Е. П. Технология принятия управленческих решений /Е. П. Голубков. – М. : Делои сервис, 2005. – 544 с.
REFERENCES
Tarandushka L.A., Tarandushka I.P. (2014) «Tekhnolohiia monitorynhu pokaznykiv yakostitekhnichnoho obsluhovuvannia ta remontu avtomobiliv», Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia ―Tekhnichni nauky‖, № 1 (71), pp..116-122.
Tarandushka L.A., Tarandushka I.P., Odokiienko S.M. (2016) «Rozrobka systemy parametriv dliaotsinky yakosti protsesiv tekhnichnoho obsluhovuvannia ta remontu avtomobiliv», Tekhnolohycheskyi audyt y rezervi proyzvodstva, Kharkov, №.3/2(29), pp. 52-56.
Tarandushka L.A., Yanovskyi V.V. (2018) «Ranzhuvannia nomenklatury posluh dliaavtoservisnykh pidpryiemstv», Visnyk NTU. Seriia «Tekhnichni nauky», №3(42), pp. 146.-153.
Markov O.D. (2008) Stantsyy tekhnycheskoro obsluzhyvanyia avtomobylei. Kyiv: Kondor, 536 p.
Buriennikov Y. Y. (2012) «Stratehichni zasady rozvytku ta pidvyshchenniakonkurentospromozhnosti stantsii tekhnichnoho obsluhovuvannia avtomobiliv u suchasnykh umovakh hospodariuvannia», Visnyk ZhDTU,- №3(62),pp. 20-24.
Khaksever K., Render B., Rassel R., Merdyk R. (2002) Upravlenye y orhanyzatsyia v sfere usluh.S.Pb.: Pyter, 752 p.
Dmytrychenko M.F. (2014) Metody systemnoho analizu vlastyvostei avtomobilnoi tekhniky:navch. Posib., K.: NTU, 168 p.
Holubkov E. P. (2005) Tekhnolohyia pryniatyia upravlencheskykh reshenyi, M.: Delo y servys,544 р.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 191