Алгоритм динамічної стабілізації курсового кута транспортного засобу при гальмуванні
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-13-1-33-44Ключові слова:
транспортний засіб, стійкість, стабільність, процес гальмування, динамічна стабілізація, нелінійні коливання, кут заносуАнотація
Як відомо, радикальним засобом, що виключає занос транспортного засобу (ТЗ) при гальмуванні є застосування таких комплексних автоматичних систем активної безпеки, як антиблокувальна система гальмування (ABS), підсилювач екстреного гальмування, система контролю тягового зусилля (TRC), електронна система розподілу гальмівного зусилля (EBD), система курсової стійкості (VSC), система контролю тиску в шинах (TPWS), гальмівна система з електронним керування (ECB), електричний підсилювач рульова керма (ЕРS)), інтегрована система керування динамічними характеристиками ТЗ (VDIM). Також стабільне положення транспортного засобу при русі на дорозі забезпечується комплексом автоматичних пристроїв (наприклад системою динамічної стабілізації, антиблокувальною і протибуксувальною системами та ін.). Більшість випадків порушення стабільного положення транспортного засобу на дорозі пов’язано з процесом його гальмування. У статті розглянуто альтернативний підхід до стабілізації положення транспортного засобу на дорозі при гальмуванні за рахунок іншого підходу до управління його гальмівною системою. Запропоновано математичний опис та схеми положення транспортного засобу в процесі гальмуванні. Стійкість положення транспортного засобу забезпечується розгальмовуванням задніх коліс, або розгальмовуванням одного із задніх коліс (внутрішнього по відношенню до напряму заносу), за рахунок роботи системи динамічної стабілізації курсового кута. Розгальмовування задніх коліс при початковому заносі в процесі гальмування дозволяє стабілізувати курсовий кут транспортного засобу (при повному розгальмовуванні задніх коліс час стабілізації мінімальний). При цьому відбувається значне зниження ефективності гальмування транспортного засобу, оскільки гальмівними є тільки передні колеса. Розгальмовування тільки одного заднього колеса дозволяє забезпечити однакову тривалість перехідного процесу при найбільш високій ефективності гальмування транспортного засобу. На прикладі умовного транспортного засобу виконано порівняльний аналіз ефективності застосування способів динамічної стабілізації курсового кута розгальмовуванням одного і двох задніх коліс.
Посилання
Е. А. Чудаков, Устойчивость автомобиля при заносе. М., Л.: Изд-во АН СССР, 1945.
Я. М. Певзнер, Исследование движения автомобиля при заносе. М.: ОНТИ, 1937.
В. П. Волков, Обеспечение стабильности тормозных свойств автотранспортных средств. Харьков: Изд-во ХНАДУ, 2003.
Единообразные предписания, касающиеся официального утверждения транспортных средств в отношении торможения. Правила ЕЭК ООН №13. Изд-во ООН, 1973. – 74 с.
Б. Б. Генбом, Г. С. Гудз, В. А. Демьянюк, А. М. Кизман, и В. Н. Кобылянский, Вопросы динамики торможения и теории рабочих процессов тормозных систем автомобилей. Львов: Вища школа, 1974.
Н. Накано, Исследование поведения автомобиля в процессе торможения. Харьков: ТПП УССР. Харьк. отд-ние, 1988,
№ Б – 1025, 21 с.
Я. Г. Пановко, и И. И. Губанова, Устойчивость и колебания упругих систем. Современные конструкции, парадоксы и ошибки. М.: Наука, 1987.
М. А. Подригало, В. П. Волков, и А. А. Коряк, «Оценка устойчивости колесных машин при заносе в процессе торможения» на Международная научная конференция “Тормоза автомашин”, Лодзь: Польша, 1997, с. 144-147.
М. А. Подригало, В. П. Волков, и В. И. Кирчатый, Устойчивость колесных машин при торможении. Харьков: Изд-во ХГАДТУ, 1999.
В. П. Волков, «Динамическая стабилизация автомобиля при торможении», у Вісник Східноукраїнського національного університету, Луганськ, №10 (56), с. 67-73, 2002.
В. П. Волков, «Обеспечение устойчивости автомобиля при торможении». Вестник ХНАДУ. Сб. науч. тр. Харьков, № 22, с. 117-122, 2003.
V. Volkov, I. Gritsuk, T. Volkova and others, «Assessment of the Influence of Braking Devices over the Stability of Braking Properties of the Vehicles» SAE Technical Paper 2020-01-5163, 2020, doi:10.4271/2020-01-5163 – 8 р.
] V. Volkov, I. Gritsuk, T. Volkova and others, «Energy Approach to the Formation of Braking Properties of Vehicles» SAE Technical Paper 2020-01-5115, DOI:10.4271/2020-01-5115. – 9 p.
В. П. Волков, И. В. Грицук, Т. В. Волкова, В. П. Кужель, и Н. Г. Бережная, «Оценка функциональной стабильности тормозного управления транспортных средств» Вісник машинобудування та транспорту, № 2(12), с. 34-44, 2020. DOI : https://doi.org/10.31649/2415-3486-2020-12-2.
##submission.downloads##
-
PDF (Русский)
Завантажень: 153