Алгоритм динамічної стабілізації курсового кута транспортного засобу при гальмуванні

Автор(и)

  • Володимир Петрович Волков Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Ігор Валерійович Грицук Херсонська державна морська академія
  • Тетяна Вікторівна Волкова Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Володимир Петрович Кужель Вінницький національний технічний університет
  • Наталія Георгіївна Бережна Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-13-1-33-44

Ключові слова:

транспортний засіб, стійкість, стабільність, процес гальмування, динамічна стабілізація, нелінійні коливання, кут заносу

Анотація

Як відомо, радикальним засобом, що виключає занос транспортного засобу (ТЗ) при гальмуванні є застосування таких комплексних автоматичних систем активної безпеки, як антиблокувальна система гальмування (ABS), підсилювач екстреного гальмування, система контролю тягового зусилля (TRC), електронна система розподілу гальмівного зусилля (EBD), система курсової стійкості (VSC), система контролю тиску в шинах (TPWS), гальмівна система з електронним керування (ECB), електричний підсилювач рульова керма (ЕРS)), інтегрована система керування динамічними характеристиками ТЗ (VDIM). Також стабільне положення транспортного засобу при русі на дорозі забезпечується комплексом автоматичних пристроїв (наприклад системою динамічної стабілізації, антиблокувальною і протибуксувальною системами та ін.). Більшість випадків порушення стабільного положення транспортного засобу на дорозі пов’язано з процесом його гальмування. У статті розглянуто альтернативний підхід до стабілізації положення транспортного засобу на дорозі при гальмуванні за рахунок іншого підходу до управління його гальмівною системою. Запропоновано математичний опис та схеми положення транспортного засобу в процесі гальмуванні. Стійкість положення транспортного засобу забезпечується розгальмовуванням задніх коліс, або розгальмовуванням одного із задніх коліс (внутрішнього по відношенню до напряму заносу), за рахунок роботи системи динамічної стабілізації курсового кута. Розгальмовування задніх коліс при початковому заносі в процесі гальмування дозволяє стабілізувати курсовий кут транспортного засобу (при повному розгальмовуванні задніх коліс час стабілізації мінімальний). При цьому відбувається значне зниження ефективності гальмування транспортного засобу, оскільки гальмівними є тільки передні колеса. Розгальмовування тільки одного заднього колеса дозволяє забезпечити однакову тривалість перехідного процесу при найбільш високій ефективності гальмування транспортного засобу. На прикладі умовного транспортного засобу виконано порівняльний аналіз ефективності застосування способів динамічної стабілізації курсового кута розгальмовуванням одного і двох задніх коліс.

Біографії авторів

Володимир Петрович Волков, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

д-р техн. наук, професор, завідувач кафедри технічної експлуатації та сервісу автомобілів

Ігор Валерійович Грицук, Херсонська державна морська академія

д-р техн. наук, професор, професор кафедри експлуатації суднових енергетичних систем

Тетяна Вікторівна Волкова, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

канд. техн. наук, доцент кафедри транспортних технологій

Володимир Петрович Кужель, Вінницький національний технічний університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Наталія Георгіївна Бережна, Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка

канд. техн. наук, доцент кафедри транспортних технологій і логістики

Посилання

Е. А. Чудаков, Устойчивость автомобиля при заносе. М., Л.: Изд-во АН СССР, 1945.

Я. М. Певзнер, Исследование движения автомобиля при заносе. М.: ОНТИ, 1937.

В. П. Волков, Обеспечение стабильности тормозных свойств автотранспортных средств. Харьков: Изд-во ХНАДУ, 2003.

Единообразные предписания, касающиеся официального утверждения транспортных средств в отношении торможения. Правила ЕЭК ООН №13. Изд-во ООН, 1973. – 74 с.

Б. Б. Генбом, Г. С. Гудз, В. А. Демьянюк, А. М. Кизман, и В. Н. Кобылянский, Вопросы динамики торможения и теории рабочих процессов тормозных систем автомобилей. Львов: Вища школа, 1974.

Н. Накано, Исследование поведения автомобиля в процессе торможения. Харьков: ТПП УССР. Харьк. отд-ние, 1988,

№ Б – 1025, 21 с.

Я. Г. Пановко, и И. И. Губанова, Устойчивость и колебания упругих систем. Современные конструкции, парадоксы и ошибки. М.: Наука, 1987.

М. А. Подригало, В. П. Волков, и А. А. Коряк, «Оценка устойчивости колесных машин при заносе в процессе торможения» на Международная научная конференция “Тормоза автомашин”, Лодзь: Польша, 1997, с. 144-147.

М. А. Подригало, В. П. Волков, и В. И. Кирчатый, Устойчивость колесных машин при торможении. Харьков: Изд-во ХГАДТУ, 1999.

В. П. Волков, «Динамическая стабилизация автомобиля при торможении», у Вісник Східноукраїнського національного університету, Луганськ, №10 (56), с. 67-73, 2002.

В. П. Волков, «Обеспечение устойчивости автомобиля при торможении». Вестник ХНАДУ. Сб. науч. тр. Харьков, № 22, с. 117-122, 2003.

V. Volkov, I. Gritsuk, T. Volkova and others, «Assessment of the Influence of Braking Devices over the Stability of Braking Properties of the Vehicles» SAE Technical Paper 2020-01-5163, 2020, doi:10.4271/2020-01-5163 – 8 р.

] V. Volkov, I. Gritsuk, T. Volkova and others, «Energy Approach to the Formation of Braking Properties of Vehicles» SAE Technical Paper 2020-01-5115, DOI:10.4271/2020-01-5115. – 9 p.

В. П. Волков, И. В. Грицук, Т. В. Волкова, В. П. Кужель, и Н. Г. Бережная, «Оценка функциональной стабильности тормозного управления транспортных средств» Вісник машинобудування та транспорту, № 2(12), с. 34-44, 2020. DOI : https://doi.org/10.31649/2415-3486-2020-12-2.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 220

Опубліковано

2021-07-16

Як цитувати

[1]
В. П. Волков, І. В. Грицук, Т. В. Волкова, В. П. Кужель, і Н. Г. Бережна, «Алгоритм динамічної стабілізації курсового кута транспортного засобу при гальмуванні», ВМТ, вип. 13, вип. 1, с. 33–44, Лип 2021.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 > >>