Оцінка впливу стабільності характеристик гальмівних механізмів на процес гальмування транспортних засобів

Автор(и)

  • Володимир Петрович Волков Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Ігор Валерійвич Грицук Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків
  • Володимир Петрович Кужель Вінницький національний технічний університет
  • Тетяна Вікторівна Волкова Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків
  • Ганна Анатоліївна Плєхова Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків
  • Євгеній Олександрович Семенов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2022-15-1-34-43

Ключові слова:

транспортний засіб, дискові гальмівні механізми, барабани, гальмівні механізми, коефіцієнт тертя, фрикційні пари, розподіл гальмівних сил, стабільність характеристик гальмівних механізмів, коефіцієнт розподілу гальмівних сил

Анотація

Метою статті є оцінка впливу стабільності характеристик гальмівних механізмів на гальмування легкових транспортних засобів. У статті на прикладі змішаної гальмівної системи легкового транспортного засобу виконано оцінку впливу стабільності характеристик його гальмівних механізмів на процес гальмування. Отримані результати дозволяють зробити висновок про те, що при холодних і остиглих гальмівних механізмах транспортного засобу значення математичного очікування коефіцієнта тертя і розсіювання його значень приблизно однакові. Виконаний розрахунок показує, що зі зміною и коефіцієнта тертя на 8–20 % відбувається зміна гальмівного моменту на 20–30 %. При цьому різниця між найбільшим та найменшим гальмівними моментами може становити 50 %. Враховуючи, що лівий і правий гальмівні механізми (з різних причин) можуть мати неоднакові коефіцієнти тертя фрикційних поверхонь, то і нерівномірність гальмівних сил на задній осі аналізованого ТЗ може становити до 50 %. Для того, щоб запобігти випереджувальному блокуванню задніх коліс при гальмуванні транспортного засобу, у разі відхилення дійсного коефіцієнта розподілу гальмівних сил між осями від розрахункового значення за рахунок нестабільності гальмівних механізмів, необхідно забезпечувати виконання умови у відповідності з залежністю, яка наведена в роботі. Отримані результати можуть бути використані для проектування гальмівних систем та оцінки гальмівних властивостей транспортних засобів, а також – під час проведення експертизи дорожньо-транспортних пригод.
Нестабільність гальмівних моментів на колесах не істотно впливає на зниження загальної гальмівної сили (ефективності гальмування) за наявності підсилювачів у приводі, але значно впливає на стійкість транспортного засобу при гальмуванні, оскільки викликає значну зміну коефіцієнта розподілу гальмівних сил між осями. Проведений статистичний аналіз коефіцієнтів тертя фрикційних пар (на прикладі легкового транспортного засобу сегмента С) показав їхній широкий розкид, що суттєво впливає на бортову та осьову нерівномірність гальмівних сил; наприклад, для фрикційних накладок транспортних засобів середня різниця коефіцієнтів тертя на лівому та правому колесах становить 0,17, а середнє квадратичне відхилення ±0,08. Відмінність коефіцієнтів тертя фрикційних пар різних типів гальмівних механізмів, обумовлене застосуванням фрикційних накладок різних фірм-виробників, це може призвести до зміни коефіцієнта розподілу гальмівних сил.

Біографії авторів

Володимир Петрович Волков, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

д-р техн. наук, професор, завідувач кафедри технічної експлуатації та сервісу автомобілів

Ігор Валерійвич Грицук, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків

д-р техн. наук, професор, професор кафедри кафедри технічної експлуатації та сервісу автомобілів

Володимир Петрович Кужель, Вінницький національний технічний університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Тетяна Вікторівна Волкова, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків

канд. техн. наук, доцент кафедри транспортних технологій

Ганна Анатоліївна Плєхова, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків

канд. техн. наук, доцент кафедри інформатики та прикладної математики

Євгеній Олександрович Семенов, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків

канд. техн. наук, доцент кафедри безпеки праці та навколишнього середовища

Посилання

А. С. Булавкин, «Особенности совместного использования дисковых и барабанных тормозных механизмов на легковых автомобилях», дис. канд. техн. наук: 05.05.03, Харьков, 1984. – 214 с.

Г. М. Косолапов, «Пути повышения устойчивости автомобиля при торможении», автореферат дис. д-ра техн. наук: 05.05.03, Волгогр. политехн. ин-т, Волгоград, 1973.

В. П. Волков, Г. Б. Вильский, Теория движения автомобиля. Харьков, Николаев: ХНАДУ-НПИ, 2010. – 286 с.

Д. Шевцов, «Трение скольжения», Авторевю, № 4, с. 32-35, 2002.

Д. Ерыгин, «Атрибут каторжника. Задние колодки для заднего привода (экспертиза)», За рулем, № 1, с. 80 – 83, 2002.

Единообразные предписания, касающиеся официального утверждения транспортных средств в отношении торможения. Правиля ЕЭК ООН №13. Из-во ООН, 1973. 74 с.

Н. А. Бухарин, В. С. Прозоров, М. М. Щукин, Автомобили. Л.: Машиностроение, 1973, 504 с.

В. П. Волков, «Оценка стабильности распределения тормозных сил между осями колесной машины», в Автомобильный транспорт. Харьков: ХНАДУ, 2001, вып. 7-8, с. 72-74.

В. П. Волков, «Статистичний аналіз стабільності барабанних гальмових механізмів легкових автомобілів. Вісник ЖІТІ, вип. 1 (24), с. 36-39, 2003.

В. П. Волков, М. А. Подригало, «Влияние стабильности тормозных механизмов на распределение тормозных сил между осями колесных машин», Вісник Кременчуцького державного політехнічного університету, вип. 3 (14), с. 30-33, 2001

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 125

Опубліковано

2022-07-01

Як цитувати

[1]
В. П. Волков, І. В. Грицук, В. П. Кужель, Т. В. Волкова, Г. А. Плєхова, і Є. О. Семенов, «Оцінка впливу стабільності характеристик гальмівних механізмів на процес гальмування транспортних засобів», ВМТ, вип. 15, вип. 1, с. 34–43, Лип 2022.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 > >>