Improving the method of providing fuel economy of trucks by means of intelligent transport systems

Authors

  • Igor Gritsuk Kharkiv National Automobile and Highway University
  • Volodymyr Volkov Kharkiv National Automobile and Highway University
  • Eugene Ukrainskyi Azov State Technical University
  • Tetiana Volkova Kharkiv National Automobile and Highway University
  • Volodymyr Kuzhel Vinnytsia National Technical University

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-17-1-39-48

Keywords:

car, fuel efficiency, mathematical model, method, fuel consumption, monitoring, information sources, intelligent transport systems, operating conditions

Abstract

The purpose of the study is improving the method of ensuring the fuel efficiency of trucks by means of intelligent transport systems in variable operating conditions. The analysis of the processes of ensuring the operational control of the fuel consumption of cargo vehicles shows the perspective of their implementation on the basis of modern intelligent transport systems, the main tool of which is the method of remote monitoring. Remote monitoring of cargo vehicles is an effective tool designed not only for tracking the location and movement of vehicles, but also for a certain number of parameters of their technical condition. A mathematical model of an improved method of ensuring the fuel economy of trucks has been developed, which includes a process and analytical component for estimating limit values, forming optimal characteristics and forecasting technical condition parameters and fuel consumption by the engine and vehicle in the processes of cargo transportation. The mathematical model is built on the basis of differential and algebraic equations developed at KhNADU (Kharkiv National Automobile and Road University), NTU (National Transport University) and personally by the authors, which was adapted with appropriate changes in the part of the initial data and algebraic equations to improve the existing method. The improved method for determining and calculating the fuel consumption of a vehicle in operating conditions is based on the information and software complex (ISK) "Virtual Mechanic "HADI-12"" and the ISK "Service Fuel Eco "NTU-HADI-12"" of Khnadu.

As a result, the authors formulated as a general approach to the formation and improvement of the method of ensuring the fuel economy of a cargo vehicle of category N3 in the conditions of operation by means of intelligent transport systems, and actually the processes of solving the set tasks are based on the implementation of the system interaction of three interrelated components: process, information and analytical.

Author Biographies

Igor Gritsuk, Kharkiv National Automobile and Highway University

 Dr. Sc. (Eng.), Professor, Professor at the Departmen of Technical Operation and Service of Automobiles

Volodymyr Volkov, Kharkiv National Automobile and Highway University

Dr. Sc. (Eng.), Professor, Head of the Department of Technical Operation and Service of Automobiles

Eugene Ukrainskyi, Azov State Technical University

 Ph. D. (Eng.), Associate Professor, Associate Professor at the Department of Road Transport

Tetiana Volkova, Kharkiv National Automobile and Highway University

Ph. D. (Eng.), Associate Professor, Associate Professor at the Department of Transport Technologies

Volodymyr Kuzhel, Vinnytsia National Technical University

Ph. D. (Eng.), Associate Professor, Associate Professor at the Department of Automobiles and Transport Management

References

Особливості забезпечення нормування показників і керування паливною економічністю транспортного засобу в умовах експлуатації»/ І. В. Грицук та ін. Вісник машинобудування та транспорту. університет. 2022. Вип. № 1(15). С. 52–59.

Грицук І. В. Концепція забезпечення оптимального температурного стану двигунів і транспортних засобів в умовах експлуатації: дис. … д-ра техн. наук: 05.22.20. Харків, 2016. 552 с

Особливості моніторингу стану транспортних засобів з використанням бортових діагностичних комплексів» / В. П. Матейчик та ін. Управління проектами, системний аналіз і логістика. 2014. Вип. 13. С. 126–138.

Особливості формування методики застосування класифікації умов експлуатації транспортних засобів в інформаційних умовах ITS / В. П. Волков та ін. Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Транспортне машинобудування. 2017. № 14(1236). С. 10–20.

Матейчик В. П., Цюман М. П. Дослідження впливу регулювальних параметрів на паливну економічність і екологічні показники бензинового двигуна з системою нейтралізації відпрацьованих газів». Наукові нотатки: міжвуз. зб. Луцьк, 2010. № 28. С. 331–335.

Особливості алгоритму дослідження паливної економічності та екологічних показників транспортного засобу з урахуванням прогріву в процесі руху» / В. П. Матейчик та ін. Автомобіль і електроніка. Сучасні технології: електронне наукове фахове видання; Харьк. нац. автомоб.-дор. університет. 2015. Вип. 8. C. 31–38.

Інформаційні системи моніторингу технічного стану автомобілів: монографія / за ред. В. П. Волкова. Харків: Вид-во Панов А. М., 2018. 298 с.

Технічний регламент програмного продукту «Віртуальний механік «HADI-12»» при реєстрації в ньому нового транспортного засобу / Волков В. П. та ін.; заявник і патентовласник Волков В.П. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 47233 від 15.01.2013. Заявка від 15.11.2012 №47525.

Технічний регламент програмного продукту «Service Fuel Eco «NTU-HADI-12»» при звичайній роботі (твір науково-практичного характеру) / Волков В. П. та ін.; заявник і патентовласник ХНАДУ. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір № 53292 від 24.01.2014. Заявка від 22.11.2013 № 53604.

ДСТУ UN/ECE R 83-05:2009. Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження колісних транспортних засобів стосовно викидів. Київ: Держспоживстандарт України, 2011. 56 с.

Downloads

Abstract views: 72

Published

2023-09-11

How to Cite

[1]
I. Gritsuk, V. Volkov, E. Ukrainskyi, T. Volkova, and V. Kuzhel, “Improving the method of providing fuel economy of trucks by means of intelligent transport systems”, ВМТ, vol. 17, no. 1, pp. 39–48, Sep. 2023.

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>