Improving the methods of organizing transportation on technological routes of the transportation and production system of waste recycling

Authors

  • Borys Sereda Dniprovsky State Technical University
  • Serhiy Turpak National University "Zaporizhzhia Polytechnic"
  • Svitlana Romanyuk Vinnytsia National Technical University
  • Daryna Mukovska PJSC “Zaporizhstal”

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-17-1-147-152

Keywords:

metallurgical slag, quarry dump trucks, dumps, cargo operations, rolling stock, technological routes, idle time, carrying capacity, number of trips, speed of movement, traffic schedule

Abstract

In this article, the method of selecting the number and carrying capacity of rolling stock on the technological routes of the transport and production system of recycling technological waste of a metallurgical enterprise has been improved. The main features of the organization of the transportation of metallurgical slag at domestic enterprises are given, among which it is advisable to highlight the following: a limited number of types of rolling stock on the routes, a short distance of cargo transportation (compared to the transportation of other types of cargo), continuous technological processes, which lead to a 24-hour working mode with minimal interruptions for lunch and staff changes, fairly stable daily volume of transportation, etc. The selection of the number and carrying capacity of rolling stock as one of the main means of managing transport and production systems is substantiated. It is proposed to choose as a criterion for the effectiveness of the system's functioning - the minimum time for the transport to be idle while waiting for the performance of cargo operations. For this, the traditional formulas for calculating the required number of rolling stock on the transport route were transformed. Taking into account the above-mentioned features of the functioning of the transport and production system, the expressions for determining the necessary number of rolling stock were obtained, taking into account the criterion - the minimum time for the transport to be idle while waiting for the performance of cargo operations. This made it possible to carry out calculations with the simultaneous use of vehicles of different load capacities. The results of the calculations made it possible to determine the most rational option for using rolling stock of a certain carrying capacity. In order to assess the possible impact of unevenness, traffic schedules of vehicles on the transportation route were constructed. A statistical analysis of the duration of the load was carried out, which made it possible to determine that a decrease in the duration of idle time is observed in 40% of vehicle turnovers, of which only 3% of cases can lead to violations of the rhythmicity of the schedule. Thus, establishing a rational length of downtime of dump trucks while waiting for unloading is an important element of the organization of the transportation process.

Author Biographies

Borys Sereda, Dniprovsky State Technical University

Dr. Sc. (Eng.), Professor, Head of Department of Automobiles and the automotive industry

Serhiy Turpak, National University "Zaporizhzhia Polytechnic"

Dr. Sc. (Eng.), Professor, Head of the Department of Transport Technologies

Svitlana Romanyuk, Vinnytsia National Technical University

Ph.D. (Eng.), Associate Professor, Associate Professor of the Department "Automobiles and Transport Management"

References

Анісімов О. О., Довгалюк І. А. Дослідження показників роботи кар’єрних самоскидів та підвищення їх продуктивності в умовах Стрижавського родовища мігматитів. Розробка родовищ корисних копалин, 2015.

Шарай С. М., Стефанович О. М., Рой М. П. Методика вибору послідовності виконання замовлень на міжміські вантажні автомобільні перевезення. World Science. 2021. № 9(70). С. 1–7.

Чупрін Є. С., Кондратенко Є. В., Гелеверя Є. М. Аналіз та перспективи розвитку транспортної галузі України з позиції автотранспортних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Вип. 24. С. 125–130.

Літвінова Я. В., Барановський О. Д. Пошук та обґрунтування шляхів підвищення ефективності перевезень тарно-штучних вантажів. Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту. 2020. № 5(89). С. 22–31.

Калініченко О. П., Павленко О. В., Нефьодов В. М. Оптимізація рішення задач оперативного планування вантажних перевезень на автомобільному транспорті. Комунальне господарство міст. 2018. Вип. 142. С. 108–113.

Ziebuhr M., Kopfer H. Solving an integrated operational transportation planning problem with forwarding limitations. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review. 2016. Vol. 87. P. 149–166. DOI: http://doi.org/10.1016/j.tre.2016.01.006.

Дослідження економічної доцільності автомобільних перевезень / Г. І. Нестеренко та ін. Логістичне управління та безпека руху на транспорті: зб. наук. пр. наук.-практ. конф. здобувачів вищої освіти та молодих вчених, м. Рубіжне (Луганська обл.), 1–2 груд. 2020 р. Сєвєродонецьк, 2020. С. 126–129.

Формування показників оцінки ефективності транспортного процесу перевезень / В. В. Аулін та ін. Вісник машинобудування та транспорту. 2020. № 1(11). С. 4–10.

Кусяк М. М., Мельник В. М. Критерії вибору парку транспортних засобів для забезпечення ефективної системи вантажних перевезень. Актуальні задачі сучасних технологій: збірник тез доповідей Ⅷ Міжнародної науково-технічної конференції молодих учених та студентів. 2019. № 1. С. 194–195.

Галкін А. С. Щодо оцінки ефективності перевезень вантажів однотипними транспортними засобами. Technology audit and production reserves. 2013. № 6/3(14). С. 11–14.

Методика вибору рухомого складу, маршруту і графіка перевезення вантажів / А. П. Поляков. Наукові праці ВНТУ. 2011. № 3. С. 1–10.

Khavruk V. O., Parkhomenko O. O. Критерії оцінки й вибору рухомого складу АТП. Science and Transport Progress. 2021. Вип. 2(92). С. 17–28.

Glaeser, K. P., Ritzinger, M. A. Comparison of the Performance of Heavy Vehicles Results of the OECD Study: «Moving Freight with Better Trucks». Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2012. № 48. С. 106–120. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.992 .

Савченко Л. В. Задача вибору виду транспорту для вантажоперевезення. Вісник Національного транспортного університету. 2012. Вип. 26(2). С. 267–272.

Шматко Д. З., Сасов О. О., Сподинець М. Д. Розв’язання задачі вибору кількості та типажу автомобілів при забезпеченні вантажних перевезень. Процеси, машини та обладнання агропромислового виробництва: проблеми теорії та практики: збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 90-річчю від дня народження професора Рибака Тимофія Івановича та 60-річчю кафедри технічної механіки та сільськогосподарських машин. 2022. С. 178–179.

Downloads

Abstract views: 144

Published

2023-09-14

How to Cite

[1]
B. Sereda, S. Turpak, S. Romanyuk, and D. Mukovska, “Improving the methods of organizing transportation on technological routes of the transportation and production system of waste recycling”, ВМТ, vol. 17, no. 1, pp. 147–152, Sep. 2023.

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.