General approach to the formation of models of the assessment of the technical condition of a car under the conditions of operation
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2019-9-1-27-37Keywords:
automobile, vehicle, technical condition, maintenance and service, operating conditions, monitoring, adaptive systemAbstract
The current state of the existing system of maintenance and repair of vehicles is considered. It has been shown that the existing maintenance and repair system was formed on the basis of a simplified model of the functioning of the transport infrastructure and no longer meets the modern requirements because it has an inflexibility in terms of ensuring the trouble-free operation of the car on the line, which manifests itself in the uniformity of approach to cars of all ages: a list of operations and periodicity of TO are identical for a new car and for a car before its major repair and cancellation. As of today, the development of new types of transportation has led to an increase in the time spent in the rolling stock far from the main production base, and, as a result, increased the role of preventive maintenance vehicles. Therefore, a promising direction is the adaptive system of maintenance and repair of rolling stock of motor transport in which forecasting can be carried out on the basis of the results of processing of diagnostic information in accordance with the scheme of forecasting and control of the technical condition of the car.
The aim of the work is to develop modern methods and tools that allow remote control of the technical condition of the vehicle, taking into account operating conditions and assess its level of performance.
The proposed approach to the control of the technical condition of rolling stock, which is to create information systems for organizational and functional support of technical operation processes. The introduction of the new basic principles of the "adaptive" vehicle technical condition management system, the key point of which is the development of an information and communication system and a base of predictive models that, by monitoring, remotely retrieve the necessary current information from the substation and its processing, as well as corrective influences.
Ultimately, it was concluded that the generated model of the vehicle monitoring system under operating conditions is based on a general approach to the study of the driver-vehicle structure-operating conditions infrastructure of the vehicle operation (transport and highways).
References
В. П. Волков, О. Я. Никонов, Ю. В. Волков, Перспективы внедрения адаптивной системы технического обслуживания автомобилей, Сборник докладов ХХ научно-технической конференции с международным участием “Транспорт, экология-устойчивое развитие.” - Варна, Болгария. – 2014. – С. 404 – 409.
И. И. Зубрицкас, Адаптивная система управления техническим состоянием автомобилей, Монография. Деп. ВИНИТИ, № 555 – В2004.05.04.2004 г. – 136 с.
В. С. Степанянц, «Об адаптивной системе технического обслуживания и ремонта опасных производственных объектов, основанной на методах теории надёжности и информационной технологии», Предотвращение аварий зданий и сооружений – 2009. [Электронный ресурс] – Режим доступа к журналу: http://www.pamag.ru/pressa/adpt-sistem.
В. П. Волков, В. П. Матейчик, И. В. Грицук [и др.], Интеллектуальные системы управления работоспособностью автомобилей. – Харьков: Майдан, 2016. –503 с.
Н. Я. Говорущенко, Техническая эксплуатация автомобилей. – Харьков: Вища шк. Изд-во при Харьк. ун-те, 1984. – 312 с.
Н. Я. Говорущенко, Системотехника автомобильного транспорта (расчетные методы исследований): монографія. Харьков: ХНАДУ, 2011. – 292 с.
В. В. Алексеев, Н. И. Куракина, Н. В. Орлова, А. А. Минина, ГИС мониторинга транспортных сетей [Електронный ресурс]. Геоинформационные системы для бизнеса и общества. №2 (69). 2014 // Режим доступа: https://www.dataplus.ru/news/arcreview/detail.php?ID=17802&SECTION_ID=1058.
Т. Е. Троицкий-Марков, Д. В. Сенновский, Принципы построения системы мониторинга энергоэффективности. Мониторинг. Наука и безопасность. – 2011. – № 4. – С. 34-39.
М. Ф. Дмитриченко, В. П. Матейчик, О. К. Грищук и др., Методи системного аналізу властивостей автомобільної техніки: навч. посіб. – К.: НТУ, 2014. – 168.
А. М. Шейнин, Методы определения и поддержания надежности автомобилей в эксплуатации. – М.: Транспорт, 1968. – 168 с.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 303