Розробка математичної моделі надійності багатофункціональних транспортних систем доставки

Автор(и)

  • Дмитро Вадимович Голуб Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький
  • Віктор Васильович Аулін Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький
  • Віктор Вікторович Біліченко Вінницький національний технічний університет
  • Артем Сергійович Замуренко Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-17-1-23-29

Ключові слова:

багатофункціональна транспортна система, математична модель, надійність, система рівнянь, логічні функції, працездатний стан

Анотація

Побудована математична модель надійності багатофункціональних транспортних систем доставки у вигляді системи рівнянь, виконуваних системою функцій і загальною тривалістю їх функціонування. Наведено систему рівнянь, що описує принцип розрахунку надійності роботи багатофункціональної транспортної системи як учасника процесу перевезень вантажів і пасажирів та виділено основні і резервні, активні та пасивні функції її роботи, сумарне число яких може перевищувати число вирішуваних нею завдань за певний період часу. Дано аналіз зазначених функцій, сумарне число виконання яких багатофункціональною системою може перевищувати число вирішуваних нею завдань за даний період часу, а також можлива зворотна ситуація. Виявлено, що під час розгляду тривалості роботи транспортної системи за кожною виконуваною функцією неважливо знати періодичність надходження і кількість вирішуваних завдань в одиницю часу, а тому невизначеність цієї інформації не знижує достовірності способу оцінки надійності при функціональному резервуванні.

Дано ймовірність перебування системи в різних станах, наведено приклад графу станів, показано можливі двосторонні переходи між елементами. Отримано рівняння ймовірності активізації функцій двофункціональних транспортних систем та наведено їх схематичне зображення. Зроблено припущення щодо можливої повторної активізації однієї і тієї ж функції, через виникнення завдань перед двофункціональною транспортною системою і розв'язання їх у довільному порядку. Виявлено, що структуру системи формують два модулі для здійснення необхідних функцій і перемикач, призначений для активізації необхідної функції, описано можливі її відмови.

Представлено вирази для оцінки елементів матриці працездатних станів транспортних систем. Зроблено акцент щодо необхідності розробки шуканої математичної моделі не на ймовірності, а на статистичному трактуванні визначення середньої тривалості виконання конкретної функції за конкретний період часу.

Біографії авторів

Дмитро Вадимович Голуб, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри експлуатації та ремонту машин

Віктор Васильович Аулін, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький

д-р. техн. наук, професор, професор кафедри експлуатації та ремонту машин

Віктор Вікторович Біліченко, Вінницький національний технічний університет

д-р. техн. наук, профессор, ректор

Артем Сергійович Замуренко, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький

аспірант кафедри експлуатації та ремонту машин

Посилання

Oskarbski J., Jamroz K. Reliability and safety as an objective of intelligent transport systems in urban areas. Journal of KONDiN. 2015. № 2(34). P. 59–70.

Аулін В. В., Голуб Д. В., Лисенко С. В. та ін. Методологічні і теоретичні основи забезпечення та підвищення надійності функціонування автомобільних транспортних систем: монографія. Кропивницький: Вид-во ТОВ «КОД», 2017. 370 с.

Taylor&Francis Group. Transportation Systems Reliability and Safety: book. New York: Broken Sound Parkway, 2011. 230 p.

Аулін В. В., Голуб Д. В. Реалізація фізико-інформаційного підходу дослідження проблеми підвищення надійності та ефективності функціонування транспортних систем. Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. Харків: ХНАДУ. 2018. Вип. 81. С. 3–10.

Tkhoruk Y., Kucher O., Holotiuk M. and others. Modeling of assessment of reliability transport systems. Current Problems of Transport: Proceedings of the 1st International Scientific Conference. May 28–29, 2019. P. 204–210.

Аулін В. В., Голуб Д. В., Біліченко В. В., Великодний Д. О. Методологія підходів до дослідження шляхів і сукупності факторів забезпечення належного рівня ефективності і надійності транспортних систем. Вісник машинобудування та транспорту. 2017. № 2. С. 4–14.

Suryani E., Hendrawan R. A., EAdipraja P. F. and other. Modelling Reliability of Transportation Systems to Reduce Traffic Congestion. Journal of Physics: Conference Series. 2019. Volume 1196. P. 1–6.

Голуб Д. В. Теоретична модель транспортної системи як сукупності взаємодіючих і взаємоперетворюючих елементів та підсистем. Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки. 2022. Вип. 5(36). Ч. 2. С. 324–334.

Johnsen S. O., Hoem Å., Jenssen G. and other. Experiences of main risks and mitigation in autonomous transport systems. Journal of Physics: Conf. 2019. Series 1357. P. 1–12.

Аулін В. В., Голуб Д. В. Методичні аспекти кількісної, якісної та часової оцінки параметрів надійності функціонування транспортних систем. Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія: Технічні науки. Житомир: ЖДТУ, 2018. Вип. 2(82). С. 3–10.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 90

Опубліковано

2023-09-11

Як цитувати

[1]
Д. В. Голуб, В. В. Аулін, В. В. Біліченко, і А. С. Замуренко, «Розробка математичної моделі надійності багатофункціональних транспортних систем доставки», ВМТ, вип. 17, вип. 1, с. 23–29, Вер 2023.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 > >>