Особливості забезпечення нормування показників і керування паливною економічністю транспортного засобу в умовах експлуатації

Автор(и)

  • Ігор Валерійвич Грицук Херсонська державна морська академія, м. Херсон
  • Володимир Петрович Волков Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків
  • Євген Олександрович Український Приазовський державний технічний університет, м. Маріуполь
  • Микита Віталійович Володарець Приазовський державний технічний університет, м. Маріуполь
  • Тамара Володимирівна Макарова Вінницький національний технічний університет
  • Вікторія Юріївна Рижова Міжнародний технологічний университет «Миколаївська політехніка», м. Миколаїв

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2022-15-1-52-57

Ключові слова:

транспортний засіб, нормування, показник, паливо, економічність, умови експлуатації

Анотація

Показано формування методу забезпечення нормування показників і керування паливною економічністю транспортного засобу у змінних умовах експлуатації засобами оперативного контролю на основі інтелектуальних транспортних систем. Для вирішення поставлених в роботі завдань в якості методологічної основи дослідження використовувався системний підхід. Розроблено загальну методику проведення наукового дослідження нормування і паливної економічності вантажного транспортного засобу категорії N3 у змінних умовах експлуатації засобами оперативного контролю на основі інтелектуальних транспортних систем. Цільовим функціоналом дослідження є поєднання об’єктивних і суб’єктивних факторів експлуатації ТЗ, що забезпечують мінімальну витрату палива. При цьому одночасно вирішується мінімаксна задача, а саме: нормування експлуатаційних показників, паливна економічність ТЗ в умовах експлуатації прагне досягти максимуму, при тому, що витрата палива прагне досягти мінімальних значень. Сформульований загальний підхід до формування методу забезпечення паливної економічності транспортного засобу у змінних умовах експлуатації засобами оперативного контролю на основі інтелектуальних транспортних систем. Процеси вирішення поставлених задач базуються на реалізації системної взаємодії трьох взаємопов’язаних складових: процесної, інформаційної і аналітичної. Показано, що особливість методу полягає в тому, що він передбачає спільне використання всіх наявних методів і засобів отримання інформації про процеси експлуатації ТЗ, про витрату палива, параметри технічного стану і швидкість тощо.
Таким чином процес формування методу забезпечення нормування показників експлуатації і паливної економічності транспортного засобу у змінних умовах експлуатації засобами оперативного контролю на основі інтелектуальних транспортних систем передбачає уточнення інформації про витрату палива, фактичний технічний стан, методи й засоби їх реалізації. В статті показано, що вказану задачу на основі інформації про параметри витрати палива і технічний стан можливо виразити, як складну функцію в реалізації відповідних задач.

Біографії авторів

Ігор Валерійвич Грицук, Херсонська державна морська академія, м. Херсон

д-р техн. наук, професор, професор кафедри експлуатації суднових енергетичних установок

Володимир Петрович Волков, Харківський національний автомобільно-дорожній університет, м. Харків

д-р техн. наук, професор, завідувач кафедри технічної експлуатації та сервісу автомобілів

Євген Олександрович Український, Приазовський державний технічний університет, м. Маріуполь

канд. техн. наук, доцент кафедри автомобільного транспорту

Микита Віталійович Володарець, Приазовський державний технічний університет, м. Маріуполь

канд. техн. наук, доцент

Тамара Володимирівна Макарова, Вінницький національний технічний університет

канд. екон. наук, доцент, доцент кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Вікторія Юріївна Рижова, Міжнародний технологічний университет «Миколаївська політехніка», м. Миколаїв

старший викладач кафедри «Автомобілі та автомобільне господарство»

Посилання

Н. Я. Говорущенко, А. Н. Туренко, Системотехника транспорта, 2-е изд., перераб. и доп. Харьков: РИО ХГАДТУ, 1999, 468 с. [2] И. Н. Аринин, «Повышение эффективности технической эксплуатации автомобилей управлением готовностью парка на основе диагностической информации», дис. … д-ра техн. наук. М.: МАДИ, 1985. [3] М.Ф. Дмитриченко, В. П. Матейчик, О. К. Грищук, М. П. Цюман, Методи системного аналізу властивостей автомобільної техніки. Київ: НТУ, 2014. 168 с. [4] В. В. Скалозуб, В. М. Ильман, Прикладной системный анализ интеллектуальных систем транспорта. Днепропетровск: Днепропетровский нац. ун-та ж.-д. трансп. им. акад. В. Лазаряна, 2013. 221 с. [5] І. В. Грицук, «Концепція забезпечення оптимального температурного стану двигунів і транспортних засобів в умовах експлуатації», дис. … д-ра техн. наук. Харків, 2016.. [6] В. П. Матейчик, М. П. Цюман, «Дослідження впливу регулювальних параметрів на паливну економічність і екологічні показники бензинового двигуна з системою нейтралізації відпрацьованих газів» в Наукові нотатки: міжвуз. зб. Луцьк, 2010, № 28, с. 331-335. [7] В. П. Матейчик та ін., «Особливості застосування методів визначення і оцінювання показників оптимального температурного стану двигуна і транспортного засобу в умовах експлуатації», Управління проектами, системний аналіз і логістика, вип. 15, ч. 1, с. 108-118, 2015. [8] В. П. Матейчик та ін., Особливості моделі для дослідження паливної економічності та екологічних показників транспортного засобу з урахуванням прогріву в процесі руху», Вісник Донецької академії автомобільного транспорту, № 4 (2), с. 14–20. [9] В. П. Матейчик та ін., , «Особливості алгоритму дослідження паливної економічності та екологічних показників транспортного засобу з урахуванням прогріву в процесі руху», в Автомобіль і електроніка. Сучасні технології : електронне наукове фахове видання. Харків: ХНАДУ, 2015, вип. № 8, с. 31-38. [10] В. П. Матейчик, М. П. Цюман, «Дослідження впливу регулювальних параметрів на паливну економічність і екологічні показники бензинового двигуна з системою нейтралізації відпрацьованих газів», Наукові нотатки, № 28, с. 331-335, 2010. [11] І. В. Грицук, А. В. Кривопусков, Д. О. Гриценко, «До питання вибору і обґрунтування типу випробувального їздового циклу для дослідження показників токсичності відпрацьованих газів двигунів», у Зб. наук. пр. ДонІЗТ. Донецьк, 2009, № 17, с. 106-119. [12] ДСТУ UN/ECE R 83-05:2009. Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження колісних транспортних засобів стосовно викидів забруднювальних речовин залежно від палива, необхідного для двигунів. [Чинний від 2009–10–01]. Київ: Держспоживстандарт України, 2011. 56 с. [13] В. П. Волков, Ред. Інформаційні системи моніторингу технічного стану автомобілів. Харків: Панов А. М., 2018, 298 с.

Є. О. Український, «Підвищення паливної економічності транспортних засобів категорії N3». 05.22.20, дис. канд. техн. наук, Житомир, 2021. 146 с.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 180

Опубліковано

2022-07-01

Як цитувати

[1]
І. В. Грицук, В. П. Волков, Є. О. Український, М. В. Володарець, Т. В. Макарова, і В. Ю. Рижова, «Особливості забезпечення нормування показників і керування паливною економічністю транспортного засобу в умовах експлуатації», ВМТ, вип. 15, вип. 1, с. 52–57, Лип 2022.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 > >>