Особливості забезпечення нормування показників і керування паливною економічністю транспортного засобу в умовах експлуатації
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2022-15-1-52-57Ключові слова:
транспортний засіб, нормування, показник, паливо, економічність, умови експлуатаціїАнотація
Показано формування методу забезпечення нормування показників і керування паливною економічністю транспортного засобу у змінних умовах експлуатації засобами оперативного контролю на основі інтелектуальних транспортних систем. Для вирішення поставлених в роботі завдань в якості методологічної основи дослідження використовувався системний підхід. Розроблено загальну методику проведення наукового дослідження нормування і паливної економічності вантажного транспортного засобу категорії N3 у змінних умовах експлуатації засобами оперативного контролю на основі інтелектуальних транспортних систем. Цільовим функціоналом дослідження є поєднання об’єктивних і суб’єктивних факторів експлуатації ТЗ, що забезпечують мінімальну витрату палива. При цьому одночасно вирішується мінімаксна задача, а саме: нормування експлуатаційних показників, паливна економічність ТЗ в умовах експлуатації прагне досягти максимуму, при тому, що витрата палива прагне досягти мінімальних значень. Сформульований загальний підхід до формування методу забезпечення паливної економічності транспортного засобу у змінних умовах експлуатації засобами оперативного контролю на основі інтелектуальних транспортних систем. Процеси вирішення поставлених задач базуються на реалізації системної взаємодії трьох взаємопов’язаних складових: процесної, інформаційної і аналітичної. Показано, що особливість методу полягає в тому, що він передбачає спільне використання всіх наявних методів і засобів отримання інформації про процеси експлуатації ТЗ, про витрату палива, параметри технічного стану і швидкість тощо.
Таким чином процес формування методу забезпечення нормування показників експлуатації і паливної економічності транспортного засобу у змінних умовах експлуатації засобами оперативного контролю на основі інтелектуальних транспортних систем передбачає уточнення інформації про витрату палива, фактичний технічний стан, методи й засоби їх реалізації. В статті показано, що вказану задачу на основі інформації про параметри витрати палива і технічний стан можливо виразити, як складну функцію в реалізації відповідних задач.
Посилання
Н. Я. Говорущенко, А. Н. Туренко, Системотехника транспорта, 2-е изд., перераб. и доп. Харьков: РИО ХГАДТУ, 1999, 468 с. [2] И. Н. Аринин, «Повышение эффективности технической эксплуатации автомобилей управлением готовностью парка на основе диагностической информации», дис. … д-ра техн. наук. М.: МАДИ, 1985. [3] М.Ф. Дмитриченко, В. П. Матейчик, О. К. Грищук, М. П. Цюман, Методи системного аналізу властивостей автомобільної техніки. Київ: НТУ, 2014. 168 с. [4] В. В. Скалозуб, В. М. Ильман, Прикладной системный анализ интеллектуальных систем транспорта. Днепропетровск: Днепропетровский нац. ун-та ж.-д. трансп. им. акад. В. Лазаряна, 2013. 221 с. [5] І. В. Грицук, «Концепція забезпечення оптимального температурного стану двигунів і транспортних засобів в умовах експлуатації», дис. … д-ра техн. наук. Харків, 2016.. [6] В. П. Матейчик, М. П. Цюман, «Дослідження впливу регулювальних параметрів на паливну економічність і екологічні показники бензинового двигуна з системою нейтралізації відпрацьованих газів» в Наукові нотатки: міжвуз. зб. Луцьк, 2010, № 28, с. 331-335. [7] В. П. Матейчик та ін., «Особливості застосування методів визначення і оцінювання показників оптимального температурного стану двигуна і транспортного засобу в умовах експлуатації», Управління проектами, системний аналіз і логістика, вип. 15, ч. 1, с. 108-118, 2015. [8] В. П. Матейчик та ін., Особливості моделі для дослідження паливної економічності та екологічних показників транспортного засобу з урахуванням прогріву в процесі руху», Вісник Донецької академії автомобільного транспорту, № 4 (2), с. 14–20. [9] В. П. Матейчик та ін., , «Особливості алгоритму дослідження паливної економічності та екологічних показників транспортного засобу з урахуванням прогріву в процесі руху», в Автомобіль і електроніка. Сучасні технології : електронне наукове фахове видання. Харків: ХНАДУ, 2015, вип. № 8, с. 31-38. [10] В. П. Матейчик, М. П. Цюман, «Дослідження впливу регулювальних параметрів на паливну економічність і екологічні показники бензинового двигуна з системою нейтралізації відпрацьованих газів», Наукові нотатки, № 28, с. 331-335, 2010. [11] І. В. Грицук, А. В. Кривопусков, Д. О. Гриценко, «До питання вибору і обґрунтування типу випробувального їздового циклу для дослідження показників токсичності відпрацьованих газів двигунів», у Зб. наук. пр. ДонІЗТ. Донецьк, 2009, № 17, с. 106-119. [12] ДСТУ UN/ECE R 83-05:2009. Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження колісних транспортних засобів стосовно викидів забруднювальних речовин залежно від палива, необхідного для двигунів. [Чинний від 2009–10–01]. Київ: Держспоживстандарт України, 2011. 56 с. [13] В. П. Волков, Ред. Інформаційні системи моніторингу технічного стану автомобілів. Харків: Панов А. М., 2018, 298 с.
Є. О. Український, «Підвищення паливної економічності транспортних засобів категорії N3». 05.22.20, дис. канд. техн. наук, Житомир, 2021. 146 с.
##submission.downloads##
-
pdf
Завантажень: 148
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.