Побудова графової моделі визначення екологічності транспортного процесу

Автор(и)

  • Ольга Петрівна Сакно Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, м. Дніпро
  • Євген Павлович Медведєв Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Сєвєродонецьк
  • Петро Йосипович Єлісєєв Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Сєвєродонецьк
  • Сергій Володимирович Цимбал Вінницький національний технічний університет
  • Дмитро Леонідович Мойся Станція технічного обслуговування автомобілів «Гарант», м. Дніпро

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-14-2-103-110

Ключові слова:

автомобіль, витрата палива, екологічність, графова модель

Анотація

Невизначеність даних при моніторингу довкілля заважає впевнено і об'єктивно оцінювати поточний стан навколишнього середовища, вплив факторів на витрати палива транспортних засобів в процесі експлуатації. Крім того, невизначеність створює серйозну проблему при оцінці динаміки цього стану, особливо якщо мова йде про відносно невеликі рівні забруднень, що знаходяться на межі чутливості систем та приладів в автомобілі. Саме до таких завдань відноситься визначення забруднення атмосфери викидами автомобільного транспорту в умовах змінних погодно-кліматичних умов, проведення регламентних робіт, зміни конфігурації двигуна чи трансмісії. В статті розглядаються: фактори, що пов'язані з характеристиками і системами автомобіля, з технічним обслуговуванням автомобілів. Ця категорія фокусується на витраті палива і викидах CO2, які залежать від техніко-експлуатаційних характеристик автомобіля, його маси і аеродинаміки, шин і допоміжних систем, якості та своєчасності проведення ТО і ремонту; фактори, що пов'язані з навколишнім середовищем і умовами руху (погодні умови, морфологія дороги і умови руху); фактори, що пов'язані з водієм автомобіля (кваліфікація водія, стиль водіння). Виконано оптимізацію факторів, що пов'язані з системами автомобіля і їхніми характеристиками; при використанні палива оптимальної якості і ефективного водіння досягається економія витрати палива (фінансових коштів) і зменшення викидів CO2. В статті запропоновано вирішення складної задачі щодо управління транспортним процесом при мінімізації витрат палива і викидів CO2 від легкових автомобілів в залежності від дорожньо-кліматичних умов і кваліфікації водія на основі теорії нечітких множин. Такий підхід дав можливість значною мірою компенсувати недолік об'єктивної інформації про процес внаслідок її невизначеності, суб'єктивними експертними даними.

Біографії авторів

Ольга Петрівна Сакно, Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, м. Дніпро

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри експлуатації та ремонту машин

Євген Павлович Медведєв, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Сєвєродонецьк

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри залізничного, автомобільного транспорту та підйомно-транспортних машин

Петро Йосипович Єлісєєв, Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, м. Сєвєродонецьк

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри комп’ютерно-інтегрованих систем управління

Сергій Володимирович Цимбал, Вінницький національний технічний університет

канд. техн. наук, доцент, завідувач кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Дмитро Леонідович Мойся, Станція технічного обслуговування автомобілів «Гарант», м. Дніпро

канд. техн. наук, інженер

Посилання

Transportation, Air Pollution, and Climate Change. [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://www.epa.gov/transportation-air-pollution-and-climate-change. Дата звернення: Вересень 11, 2021.

Outcome and response to ending the sale of new petrol, diesel and hybrid cars and vans. [Электронный ресурс]. Режим доступу : https://www.gov.uk/government/consultations/consulting-on-ending-the-sale-of-new-petrol-diesel-and-hybrid-cars-and-vans/outcome/ending-the-sale-of-new-petrol-diesel-and-hybrid-cars-and-vans-government-response. Дата звернення: 11.09.2021.

Y. Zhang, and Z. Ye, “Short-Term Traffic Flow Forecasting Using Fuzzy Logic System Methods”, Journal of Intelligent Transportation Systems, Vol. 12, no. 3, pp. 102–112. 2008. Doi: 10.1080/15472450802262281

P. Varaiya, “Max Pressure Control of a Network of Signalized Intersections”, Transportation Research, Part C. Emerging Technologies, Vol. 36, pp. 177–195. 2013. Doi: 10.1016/j.trc.2013.08.014

Lai Guan Rhung, Che Soh Azura, and Zafira Abdul Rahman Ribhan, “Fuzzy Traffic Light Controller Using Sugeno Method for Isolated Intersection”, in Proceedings of 2009 IEEE Student Conference on Research and Development (SCOReD-2009), 2009. Doi: 10.1109/scored.2009.5442955

Д. В. Капский и др. Автоматизированные системы управления дорожным движением, Минск, Беларусь: Новое знание; М.: ИНФРА-М, 2015, 368 с.

Ю. А. Врубель и др. Координированное управление дорожным движением, Минск, Беларусь: БНТУ, 2011, 230 с.

Д. В. Капский, Д.В. Навой, П.А. Пегин, «Разработка модели транспортных потоков на улично-дорожной сети города», Science and Technique, вып. 18, № 1, с. 47-54, 2019. Doi: 10.21122/2227-1031-2019-18-1-47-54.

The driving tips you need to become a Fuel Master. [Електронний ресурс]. Режим доступу : https://www.bigmacktrucks.com/topic/42399-the-driving-tips-you-need-to-become-a-fuel-master/ Дата звернення: Жовт. 6, 2021.

Ferdinand Dudenhöffer und Eva Maria John, “EU-Normen für Verbrauchsangaben von Autos: Mehr als ein Ärgernis für Autokäufer”, ifo Schnelldienst, vol. 62, no. 13, pp. 14-17. 2009. https://www.ifo.de/publikationen/2009/aufsatz-zeitschrift/eu-normen-fuer-verbrauchsangaben-von-autos-mehr-als-ein.

S. Barbusse and L. Gagnepain, Automobile Air-Conditioning, its Energ & Environmental Impact, London, ADEME, 2003.

The tyre. Rolling resistance and fuel savings, France, Société de Technologie Michelin, 2013.

V. Lozhkin, O. Lozhkina, and V. Dobromirov, “A study of air pollution by exhaust gases from cars in well courtyards of Saint Petersburg”, Transportation Research Procedia, vol. 36, pp. 453–458, 2018.

Tires and Passenger Vehicle Fuel Economy, Washington, D.C. Transportation Research Board, 2006.

Advising ecodriving techniques for fleet, London, 2012.

V. Mickunaitis, A. Pikunas, and I. Mackoit, “Reducing fuel consumption and CO2 emission in motor cars”, Transport, vol. 22, no. 3, pp. 160-163, 2007. DOI:10.3846/16484142.2007.9638119.

W. Hucho, and G. Sovran. “Aerodynamics of road vehicles”. Annual Review of Fluid Mechanics, vol. 25, pp. 485-537, 1993. Doi: 10.1146/annurev.fl.25.010193.002413.

Reducing car CO2 emissions through the use of low rolling resistance tyres. Brussels, Belgium : Transport & Environment, 2007.

M. Lenner, “Influence of roof - rack, trailer etc on automobile fuel consumption and exhaust emissions, measured on-the-road”, in SAE technical paper, 1998. doi: 10.4271/980682; 1998.

D.W. Wyatt, H. Li, and J.E. Tate. “The impact of road grade on carbon dioxide (CO2) emission of a passenger vehicle in real-world driving”, Transp Res Part Transp Environ, vol. 32, pp. 160-170, 2014. Doi: 10.1016/j.trd.2014.07.015.

E. Beuving, T. De Jonghe, D. Goos, T. Lindahl, and A. Stawiarski, “Environmental impacts and fuel efficiency of road pavements”. European Roads Review, vol. 2. 2004.

S. Spalding, “RACQ congested roads report”. Vehicle Technologies Department, 2008.

T. Nakajo, K. Tsuchiya, and M. Konno, “Comparison of fuel economy and exhaust emission tests of 4WD vehicles using single-axis chassis dynamometer and dualaxis chassis dynamometer”, SAE Int J Fuels Lubr, vol. 5, pp. 329–36. 2011. Doi: 10.4271/2011-01-2058.

Making Cars More Fuel Efficient: Technology for Real Improvements on the Road, International Energy Agency, 2005. DOI:10.1787/9789282103449-en.

N. G. Zacharof and G. Fontaras, Review of in use factors affecting the fuel consumption and CO2 emissions of passenger cars, Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016.

J. Thomas, S. Huff, and B. West, “Fuel economy and emissions effects of low tire pressure, open windows, roof top and hitch - mounted cargo and trailer”, in SAE technical paper, 2014. Doi: 10.4271/2014-01-1614.

J.M. Pearce, and J.T. Hanlon, “Energy conservation from systematic tire pressure regulation”, Energy Policy, vol. 35, pp. 2673–2680, 2007. Doi: 10.1016/j.enpol.2006.07.006.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 131

Опубліковано

2022-01-13

Як цитувати

[1]
О. П. Сакно, Є. П. Медведєв, П. Й. Єлісєєв, С. В. Цимбал, і Д. Л. Мойся, «Побудова графової моделі визначення екологічності транспортного процесу», ВМТ, вип. 14, вип. 2, с. 103–110, Січ 2022.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають