Вплив геометричних параметрів автопоїзда на його аеродинамічні характеристики

Автор(и)

  • Дмитро Богданович Бегерський Державний університет «Житомирська політехніка»
  • Іван Васильович Вітюк Державний університет «Житомирська політехніка»
  • Андрій Олегович Коваль Державний університет «Житомирська політехніка»
  • Сергій Володимирович Цимбал Вінницький національний технічний університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-18-2-10-15

Ключові слова:

автопоїзд, повітряний потік, сила опору повітря, завихрення потоку повітря

Анотація

У статті автори проаналізували актуальність теми дослідження, визначили мету, завдання, предмет і об’єкт дослідження. Також ндали аналіз відомих досліджень, які пов’язані із вивченням особливостей формування сили опору повітря при русі автотранспортних засобів. На основі аналізу відомих досліджень щодо факторів впливу геометричних параметрів автопоїздів на аеродинамічний опір обґрунтовано актуальність досліджень, сформульовано їх мету і завдання.
Метою статті є визначення впливу геометричних параметрів автопоїздів на їх аеродинамічні характеристики і, як наслідок, на витрату палива, а отже, і на вартість транспортної роботи. Інструментом дослідження цього питання є програмне забезпечення, за допомогою якого буде проводитися низка дослідів. Магістральними автопоїздами щороку здійснюються переміщення різних вантажів на мільйони кілометрів, і за таких масштабів ціна кожного окремого кілометра відіграє дуже важливу роль. На основі аналізу рівняння потужнісного балансу можна зробити висновки про те, що значна частку потужності двигуна витрачається на подолання опору повітря, і чим більша швидкість автопоїзда, тим більший цей опір.
Актуальність досліджень полягає у можливості зменшення витрат через прийняття низки рішень щодо зниження аеродинамічного опору автопоїздів.
Розглянуто механізм виникнення опору повітря. Встановлено, що зниження аеродинамічного опору є дуже важливим завданням, адже кожні 2 % зниження лобового опору автомобіля приносять 1 % покращення паливної економічності. Порівняно з легковими автомобілями вантажні мають значно більший поперечний переріз і більш незграбні обриси. Це викликано особливостями їх призначення та використання. Під час створення універсального вантажного автомобіля намагаються отримати якомога більший обсяг для розміщення вантажу при мінімальній площі, яку займає автомобіль на дорозі, а оскільки частина цієї площі припадає на двигун і кабіну, то природно, що кузов виходить високим. Отже, якщо одним зі шляхів зниження аеродинамічного опору легкового автомобіля є зменшення його поперечного перерізу, насамперед висоти, то для магістрального вантажного автомобіля або автопоїзда потрібно шукати інший варіант.

Біографії авторів

Дмитро Богданович Бегерський, Державний університет «Житомирська політехніка»

канд. техн. наук, доцент кафедри автомобілів і транспортних технологій

Іван Васильович Вітюк, Державний університет «Житомирська політехніка»

старший викладач кафедри автомобілів і транспортних технологій

Андрій Олегович Коваль, Державний університет «Житомирська політехніка»

здобувач

Сергій Володимирович Цимбал, Вінницький національний технічний університет

канд. техн. наук, доцент, завідувач кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Посилання

Мелхіседеков Т. І. Устрої, що забезпечують покращення аеродинаміки транспортних засобів категорії М2. Збірка наукових праць студентів Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. 2019. С. 46–50.

Дослідження аеродинамічних показників автопоїзда методом фізичного моделювання / Опанасюк Є. Г., Бегерський Д. Б., Можаровський М. М., Опанасюк О. Є. Вісник Житомирського державного технологічного університету. 2019. № 1(83). С. 25–34.

Пилипенко О. М., Батраченко О. В., Литовченко І. М. Моделювання аеродинаміки сідельного автопотягу. Вісник Хмельницького національного університету: науковий журнал. Технічні науки. 2017. .№ 2. С. 27–33.

Бегерський Д. Б., Коваль А О. Вплив геометричних параметрів автопоїзда на його аеродинамічні характеристики. Сучасні технології та перспективи розвитку автомобільного транспорту: тези XV міжнародної науково-практичної конференції, 24–26 жовтня 2022 року. Житомир: Житомирська політехніка, 2022. С. 23–24.

Дослідження аеродинамічних характеристик автомобіля шляхом комп’ютерного моделювання» / Бегерський Д. Б., Опанасюк Є. Г., Кубрак Ю. О., Коваль А. О. Всеукраїнська науково-практична on-line конференція здобувачів вищої освіти і молодих учених, присвячена Дню науки, 11–15 травня 2021 року. Житомир: Житомирська політехніка, 2021. С. 3–4.

Авершин А. Г. Вдосконалення аеродинамiчних характеристик автомобiлiв для спорту методами чисельного i натурного експерименту : дис. канд. техн. наук : 05.22.02 / М-во освiти i науки України, ХНАДУ. Харкiв, 2018. 182 с.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 110

Опубліковано

2024-02-14

Як цитувати

[1]
Д. Б. Бегерський, І. В. Вітюк, А. О. Коваль, і С. В. Цимбал, «Вплив геометричних параметрів автопоїзда на його аеродинамічні характеристики», ВМТ, вип. 18, вип. 2, с. 10–15, Лют 2024.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають