Удосконалення механізму притирання вільним абразивом за допомогою використання силікатного складу

Автор(и)

  • Володимир Андрійович Макаров Вінницький національний технічний університет
  • Тамара Володимирівна Макарова Вінницький національний технічний університет
  • Микола Семенович Виноградов Донбаська національна академія будівництва і архітектури
  • Сергій Миколайович Мастепан Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Дмитро Валерійович Савенок Донбаська національна академія будівництва і архітектури
  • Олександр Володимирович Левадний Донбаська національна академія будівництва і архітектури

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-18-2-94-100

Ключові слова:

силікатна паста, механізм притирання, результат дослідження, продуктивність притирання, абразивне зерно, аморфний кремнезем, якість поверхні.

Анотація

Наведено результати експериментального дослідження, які пояснюють і підтверджують механізм притирання поверхонь тертя силікатним абразивним складом.

Показано, що стабільність силікатної пасти для притирання в часі може бути досягнута шляхом введення трихлористого заліза (FeСl3), яке у цьому разі є загусником рідкого скла і, крім цього, має високі гігроскопічні властивості. Адгезійні властивості силікатної пасти покращуються завдяки введенню у склад мастила 1-13. Вибір цього мастила обумовлений розчинністю у воді. Для збільшення абразивної здатності силікатної пасти введено абразивний порошок.

Виявлено, що продуктивність притирання на силікатному складі і якість поверхонь вищі ніж при обробці пастою «КТ», яку застосовують для притирання клапанів автомобільних двигунів. На підставі результатів дослідження наведено механізм притирання поверхонь тертя силікатною пастою. У разі взаємного переміщення поверхонь відбувається різання-дряпання абразивними зернами найвищих вершин нерівностей. У разі додавання до складу абразивного матеріалу відбувається обволікання його частинок оксидом кремнію (SiO2). Це пояснюється тим, що розчини рідкого скла мають високу силу зчеплення і невеликий поверхневий натяг. У точках зіткнення абразивних частинок відбувається підвищення температури, а оскільки навколо абразиву знаходиться SiO2, то за умови потрапляння останнього в зону зіткнення відбувається утворення аморфного кремнезему (SiO2). Оскільки абразивні зерна покриті плівкою оксиду кремнію, то під багаторазовою дією абразиву SiO2 проникає в западини мікронерівностей і зчіплюється з поверхнею. У такий спосіб оброблювана поверхня насичується оксидом кремнію, що призводить до підвищення її якості після притирання силікатним складом.

Доведено, що висока якість поверхні формується завдяки аморфному кремнезему. Для підтвердження цього механізму було проведено хімічний та рентгеноспектральний аналізи зразків, які показали наявність на обробленій поверхні SiO2  та «сильного зв’язку» кремнієвих сполук із поверхневим шаром металу.

Встановлено, що отримання високої якості поверхні також обумовлено формою абразивних частинок та продуктів зносу. Підтверджено, що при змінному русі поверхонь стосовно один одного абразивні зерна набувають щоразу нового положення; за такої умови зношуються з усіх боків і набувають округлу форму, а також одночасно огортаються плівкою SiO2.

Біографії авторів

Володимир Андрійович Макаров , Вінницький національний технічний університет

д-р. техн. наук, професор, професор кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Тамара Володимирівна Макарова, Вінницький національний технічний університет

канд. екон. наук, доцент, доцент кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Микола Семенович Виноградов, Донбаська національна академія будівництва і архітектури

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобільного транспорту

Сергій Миколайович Мастепан, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри технічної експлуатації і сервісу автомобілів ім. Говорущенка М. Я.

Дмитро Валерійович Савенок , Донбаська національна академія будівництва і архітектури

канд. техн. наук, в. о. декана механічного факультету

Олександр Володимирович Левадний, Донбаська національна академія будівництва і архітектури

магістрант механічного факультету

Посилання

Експериментальне дослідження можливості використання силікатної пасти для підвищення довговічності деталей автомобільних двигунів / В. А. Макаров та ін. Вісник машинобудування та транспорту. 2023. № 1(17). С. 92–98

Притирання ущільнюючих поверхонь. [Електронний ресурс]. URL: http://ni.biz.ua/7/7_14/7_144327_pritirka-uplotnitelnih-poverhnostey.html

Виноградов Н. С. Исследование возможности использования силикатной пасты для притирки сопряженных деталей. Вісті Автомобільно-дорожнього інституту: науково-виробничий збірник. 2006. № 1. С. 70–74.

Експериментальне дослідження впливу зернистості абразиву силікатної пасти на якість поверхонь тертя / Макаров В. А. та ін. Вісник машинобудування та транспорту. 2022. №1(15). С. 100–105.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 26

Опубліковано

2024-02-14

Як цитувати

[1]
В. А. Макаров, Т. В. . Макарова, М. С. Виноградов, С. М. Мастепан, Д. В. Савенок, і О. В. . Левадний, «Удосконалення механізму притирання вільним абразивом за допомогою використання силікатного складу», ВМТ, вип. 18, вип. 2, с. 94–100, Лют 2024.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>