Експериментальне дослідження можливості використання силікатної пасти для підвищення довговічності деталей автомобільних двигунів
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-17-1-92-98Ключові слова:
силікатна паста, результат дослідження, зносостійкість поверхні, лабораторна установка, оптимальна поверхня, коефіцієнт тертяАнотація
Дослідження можливості використання силікатної абразивної пасти з метою підвищення довговічності деталей автомобіля розглянуто на прикладі з’єднання «клапан – гніздо» газорозподільного механізму двигуна внутрішнього згоряння. Термін служби механізму газорозподілу переважно визначається зносом його ланок, тому для підвищення довговічності необхідно забезпечити високу зносостійкість його деталей (клапана і гнізда). В результаті зношування деталей погіршуються техніко-економічні показники двигуна. Падіння потужності двигуна відбувається внаслідок нещільної посадки клапана у гніздо та прориву газів. Тому умови роботи пар тертя механізму газорозподілу залежать від якості поверхонь тертя, від змін, що відбуваються на поверхнях, що стикаються в процесі тертя за наявності або відсутності мастила і від характеру зносу. При відновленні з’єднання «клапан – гніздо» остаточною обробкою при усуненні дефектів є притирання абразивними пастами.
У роботі наведено результати експериментального дослідження можливості використання силікатної пасти для підвищення довговічності деталей при їх відновленні. Для визначення довговічності поверхонь, оброблених абразивними пастами, проведено дослідження їхньої зносостійкості. З цією метою визначали антифрикційні властивості та здатності навантаження поверхонь, які оброблені силікатною пастою та наявними складами (абразив з оливою та «КТ»). Для обробки поверхонь тертя використовували лабораторну установку, яка змонтована на станині універсального верстата, призначеного для притирання клапанів автотракторних двигунів. Дослідження щодо визначення антифрикційних властивостей та здатності навантаження поверхонь, оброблених абразивними пастами, виконували на спеціальній установці торцевого тертя. Проведене дослідження підтверджує, що у процесі обробки силікатним абразивним складом утворюється поверхня, близька до оптимальної, що зумовлює низькі коефіцієнт тертя, температуру та інтенсивність зношування, і це відбувається шляхом утворення аморфного кремнезему (SiO2). Доведено, що найкращі антифрикційні властивості має пара тертя, яка оброблена абразивним силікатним складом, а це дозволить підвищити довговічність деталей автомобільних двигунів на 15–20 %. Встановлено, що пара тертя, яка оброблена абразивним силікатним складом, витримує навантаження до заїдання у 1,8–2 рази більше, ніж пари тертя, які оброблені наявними складами.
Посилання
ДСТУ 2860-94. Надійність техніки. Терміни та визначення. Чинний від 1996-01-01. URL: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=25034
Макаров В. А,. Мастепан М. А, Виноградов М. С., Бєляєв Д. С. Експериментальне дослідження впливу зернистості абразиву силікатної пасти на якість поверхонь тертя. Вісник машинобудування та транспорту. 2022. № 1(15). С. 100–105.
ДСТУ 2823-94. Зносостійкість виробів тертя, зношування та мащення. Терміни та визначення. URL: https://dnaop.com/html/62330/doc-ДСТУ_2823-94
Баглюк Г. А. Зносостійкі матеріали. Енциклопедія сучасної України / ред. кол.: І. М. Дзюба [та ін.]; НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001¬2022. ISBN 966-02-2074-X.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 53
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.