Оцінка впливу стабільності характеристик гальмівних механізмів на процес гальмування транспортних засобів
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2022-15-1-34-43Ключові слова:
транспортний засіб, дискові гальмівні механізми, барабани, гальмівні механізми, коефіцієнт тертя, фрикційні пари, розподіл гальмівних сил, стабільність характеристик гальмівних механізмів, коефіцієнт розподілу гальмівних силАнотація
Метою статті є оцінка впливу стабільності характеристик гальмівних механізмів на гальмування легкових транспортних засобів. У статті на прикладі змішаної гальмівної системи легкового транспортного засобу виконано оцінку впливу стабільності характеристик його гальмівних механізмів на процес гальмування. Отримані результати дозволяють зробити висновок про те, що при холодних і остиглих гальмівних механізмах транспортного засобу значення математичного очікування коефіцієнта тертя і розсіювання його значень приблизно однакові. Виконаний розрахунок показує, що зі зміною и коефіцієнта тертя на 8–20 % відбувається зміна гальмівного моменту на 20–30 %. При цьому різниця між найбільшим та найменшим гальмівними моментами може становити 50 %. Враховуючи, що лівий і правий гальмівні механізми (з різних причин) можуть мати неоднакові коефіцієнти тертя фрикційних поверхонь, то і нерівномірність гальмівних сил на задній осі аналізованого ТЗ може становити до 50 %. Для того, щоб запобігти випереджувальному блокуванню задніх коліс при гальмуванні транспортного засобу, у разі відхилення дійсного коефіцієнта розподілу гальмівних сил між осями від розрахункового значення за рахунок нестабільності гальмівних механізмів, необхідно забезпечувати виконання умови у відповідності з залежністю, яка наведена в роботі. Отримані результати можуть бути використані для проектування гальмівних систем та оцінки гальмівних властивостей транспортних засобів, а також – під час проведення експертизи дорожньо-транспортних пригод.
Нестабільність гальмівних моментів на колесах не істотно впливає на зниження загальної гальмівної сили (ефективності гальмування) за наявності підсилювачів у приводі, але значно впливає на стійкість транспортного засобу при гальмуванні, оскільки викликає значну зміну коефіцієнта розподілу гальмівних сил між осями. Проведений статистичний аналіз коефіцієнтів тертя фрикційних пар (на прикладі легкового транспортного засобу сегмента С) показав їхній широкий розкид, що суттєво впливає на бортову та осьову нерівномірність гальмівних сил; наприклад, для фрикційних накладок транспортних засобів середня різниця коефіцієнтів тертя на лівому та правому колесах становить 0,17, а середнє квадратичне відхилення ±0,08. Відмінність коефіцієнтів тертя фрикційних пар різних типів гальмівних механізмів, обумовлене застосуванням фрикційних накладок різних фірм-виробників, це може призвести до зміни коефіцієнта розподілу гальмівних сил.
Посилання
А. С. Булавкин, «Особенности совместного использования дисковых и барабанных тормозных механизмов на легковых автомобилях», дис. канд. техн. наук: 05.05.03, Харьков, 1984. – 214 с.
Г. М. Косолапов, «Пути повышения устойчивости автомобиля при торможении», автореферат дис. д-ра техн. наук: 05.05.03, Волгогр. политехн. ин-т, Волгоград, 1973.
В. П. Волков, Г. Б. Вильский, Теория движения автомобиля. Харьков, Николаев: ХНАДУ-НПИ, 2010. – 286 с.
Д. Шевцов, «Трение скольжения», Авторевю, № 4, с. 32-35, 2002.
Д. Ерыгин, «Атрибут каторжника. Задние колодки для заднего привода (экспертиза)», За рулем, № 1, с. 80 – 83, 2002.
Единообразные предписания, касающиеся официального утверждения транспортных средств в отношении торможения. Правиля ЕЭК ООН №13. Из-во ООН, 1973. 74 с.
Н. А. Бухарин, В. С. Прозоров, М. М. Щукин, Автомобили. Л.: Машиностроение, 1973, 504 с.
В. П. Волков, «Оценка стабильности распределения тормозных сил между осями колесной машины», в Автомобильный транспорт. Харьков: ХНАДУ, 2001, вып. 7-8, с. 72-74.
В. П. Волков, «Статистичний аналіз стабільності барабанних гальмових механізмів легкових автомобілів. Вісник ЖІТІ, вип. 1 (24), с. 36-39, 2003.
В. П. Волков, М. А. Подригало, «Влияние стабильности тормозных механизмов на распределение тормозных сил между осями колесных машин», Вісник Кременчуцького державного політехнічного університету, вип. 3 (14), с. 30-33, 2001
##submission.downloads##
-
pdf
Завантажень: 207
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.