ОЦІНКА КЕРОВАНОСТІ ПОВНОПРИВІДНИХ АВТОМОБІЛІВ ПРИ СТАЛОМУ ПОВОРОТІ

  • Михаил Абович Подригало Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Андрей Альбертович Кашканов Вінницький національний технічний університет
  • Александр Александрович Морозов Національная академія Національної гвардії України
  • Юрий Владимирович Тарасов Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Николай Николаевич Потапов Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Владислав Михайлович Биша Харківський національний автомобільно-дорожній університет
Ключові слова: стійкість, керованість, повнопривідний автомобіль, сумарні бічні реакції, раничні по зчепленню реакції, сталий поворот

Анотація

У статті розглянуті умови підвищення стійкості і керованості повнопривідних автомобілів при сталому русі на повороті. Метою дослідження є підвищення стійкості та керованості повнопривідних автомобілів при сталому русі на повороті. У статті визначено умови втрати автомобілем траєкторної стійкості і керованості при русі на сталому повороті. При досягненні зазначеної мети були вирішені такі завдання, а саме визначено сумарні бічні реакції на передніх і задніх колесах повнопривідного автомобіля, представлено граничні по зчепленню сумарні бічні реакції на передніх і задніх колесах повнопривідного автомобіля і визначено умови втрати повнопривідним автомобілем стійкості і керованості при сталому русі на повороті. Аналіз існуючих критеріїв показує різні підходи до оцінки властивостей маневреності колісних машин. Незважаючи на їх різноманіття, в відомій літературі недостатньо представлені критерії кваліметричної оцінки, що відображають вплив параметрів колісних машин і дорожнього середовища на стійкість і керованість. У відомих дослідженнях не розглядалася керованість автомобіля в сталій стадії процесу повороту. Як відомо, при сталому повороті водій повинен мати можливість, впливаючи на рульове управління, забезпечити режим точного проходження автомобіля по кривій постійної кривизни. Забезпечення керованості та стійкості автомобілів при сталому русі по прямій і на повороті розглядається в цьому дослідженні. Однак, раніше в роботах не розглядалися граничні за зчепленням показники стійкості і керованості автомобіля при сталому русі на повороті. Нами в роботі визначено, що кутові прискорення автомобіля в площині дороги при несталому повороті є критерієм керованості. Тому досягнення величини  є умовою втрати керованості автомобіля, а досягнення величини  – умовою втрати стійкості. Таким чином визначені  умови втрати автомобілем траєкторної стійкості і керованості при русі на сталому повороті, які необхідно закладати на етапі попереднього проектування в конструкцію автомобіля і системи його управління, що підвищить безпеку автомобіля і дорожнього руху у цілому.

Біографії авторів

Михаил Абович Подригало, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

д-р техн. наук, професор, завідувач кафедри технології машинобудування і ремонту машин

Андрей Альбертович Кашканов, Вінницький національний технічний університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Александр Александрович Морозов, Національная академія Національної гвардії України

д-р техн. наук, професор, перший заступник начальника академії з навчально-методичної та наукової роботи

Юрий Владимирович Тарасов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

канд. техн. наук, доцент кафедри технології машинобудування і ремонту машин

Николай Николаевич Потапов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

асистент кафедри технології машинобудування і ремонту машин

Владислав Михайлович Биша, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

асистент кафедри технології машинобудування і ремонту машин

Посилання

А. С. Литвинов, Управляемость и устойчивость автомобиля: монография. Москва, Россия: Машиностроение, 1971.

Д. А. Антонов и Д. А. Литвинов, Теория устойчивости движения многоосных автомобилей: монография. Москва, Россия: Машиностроение, 1978. 216с.

М. А. Подригало, Маневренность и тормозные свойства колесных машин: монография. Харьков, Украина: ХНАДУ, 2003. 403с.

М. А. Подригало, Д. М. Клец и В. И. Гацько, «Обеспечение управляемости и устойчивости автомобиля при установившемся движении,» Вестник ХНАДУ. Сборник научных трудов. Харьков, Украина: ХНАДУ, вып. 60. с. 42-48. 2013.

Методика испытаний и оценки устойчивости управления автотранспортными средствами (РД 37.001.005–82). Москва, 1982. 50 с.

М. А. Подригало, В. П.Волков и В. А Карпенко, Стабильность эксплуатационных свойств колесных машин. Харьков: ХНАДУ, 2003. 614 с.

Опубліковано
2019-11-25
Як цитувати
[1]
М. Подригало, А. Кашканов, А. Морозов, Ю. Тарасов, Н. Потапов, і В. Биша, ОЦІНКА КЕРОВАНОСТІ ПОВНОПРИВІДНИХ АВТОМОБІЛІВ ПРИ СТАЛОМУ ПОВОРОТІ, ВМТ, vol 10, № 2, с. 81-88, Лис 2019.
Розділ
Articles