Analysis of transport delays in the central part of the city and ways to reduce them
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-14-2-131-139Keywords:
traffic flows, traffic flow composition, coordinated control, saturation flow, adjustable intersection, traffic delays, traffic light control cycleAbstract
The main task in ensuring the appropriate level of organization of traffic on the street and road network of cities is to minimize traffic delays, increase traffic safety, provide transport and pedestrian communication between the planning elements of the city. Problems caused by the deterioration of the street and road network significantly affect the work of the entire transport complex of the city. Significant traffic delays, congestion, characterized by increased travel time, deterioration of transport services, increased pollution of urban environment due to increased emissions and noise, increasing the number of road accidents indicate the inconsistency of the road network of cities to the modern level of motorization.
To ensure the required capacity of the elements of the road network, there is a need to create appropriate road conditions, namely the construction of new and reconstruction of existing engineering structures and elements of streets and roads. However, addressing these issues may not always improve the performance of the entire network, as, in parallel with technical measures based on the construction and reconstruction of transport infrastructure, the application of effective traffic management measures to manage traffic in urban areas should be addressed streets. When creating conditions for optimizing the operation of regulated intersections, it is necessary to take into account the technical condition of vehicles, road conditions and the condition of the road surface.
One of the main tasks of any traffic organization is to increase the capacity of intersections and reduce vehicle delays, ie the passage of traffic lights with minimal delay. To solve the problem of congestion of the street and road network of the city is to increase the efficiency and use of coordinated management of traffic and pedestrian flows, improving the operation of traffic lights. To implement the introduction of coordinated traffic light regulation, or the so-called green wave, it is necessary to establish the intensity and composition of traffic flows, the capacity of the elements of the road network and the modes of operation of traffic light facilities.
The paper considers the results of the study of the impact of coordinated traffic management in the central part of Rivne on reducing traffic delays when passing intersections by vehicles and proposed technical solutions to improve road safety by equipping intersections with additional technical means of traffic control.
References
О. М. Грицунь, «Обґрунтування раціональних режимів світлофорного регулювання з урахуванням характеристик транспортних потоків і поведінки пішоходів» дис. канд. тех. наук, Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2019.
О. М. Грицунь, «Аналіз поведінки пішоходів на регульованих перехрестях», у Наукові нотатки, вип. 55, с. 90–95, 2016.
О. О. Бакуліч та ін., Організація та регулювання дорожнього руху, під заг. ред. В. П. Поліщука. Київ: Знання України, 2012.
В. П. Поліщук, О. П. Дзюба, Теорія транспортного потоку : методи та моделі організації дорожнього руху. Київ: Знання України, 2008.
Public Transport Assignment. Transport Analysis Guidance: Department for Transport, London. 2013.
Ortuzar, J. de D., Willumsen, L. G. Modelling transport. Third edition. – John Wiley & Sons Ltd., 2006. – 499 p.
M. Krystopchuk, “Change of drivers functional condition while moving along highways of different technical categories”, Transport technologies, vol. 1. no. 1, рр. 22-32, 2020.
Е. В. Гаврилов та ін., Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху, під заг. ред. М. Ф. Дмитриченка. Київ: Знання України, 2005, кн. 4, 452 с.
С. М. Пашкевич, М. Є. Кристопчук, «Аналіз параметрів функціонування об’єктів транспортної інфраструктури на формування транспортних та пасажирських потоків у містах», Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, № 1, с. 66-72, 2018.
В. В. Гілевич, «Підвищення ефективності роботи регульованих перехресть з жорсткими світлофорними циклами», дис. канд. тех. наук, Національний Університет «Львівська Політехніка», Львів, 2016.
M. Krystopchuk, S. Pashkevych, I. Khitrov, Y. Tkhoruk, “Formation and Distribution Flows of External Transport in the City” in International Conference on Reliability and Statistics in Transportation and Communication. 2019, pp. 141-150.
В. І. Єресов, О. В. Христенко, «Комплексна оцінка ефективності світлофорного регулювання на перехрестях», Вісник Національного транспортного університету, № 19, ч. 2, с. 72–77, 2009.
Д. В. Капский, Д. В. Навой, «Методика определения экономических потерь при координированном регулировании движения транспортных и пешеходных потоков», Вестник БНТУ, № 4, с. 60–70, 2010.
D. X. Cheng, T. Z. Zong, C. J. Messer, «Development of an Improved Cycle Length Model over the Highway Capacity Manual 2000 Quick Estimation Method», Journal of Transportation Engineering, № 12, pp. 890-897, 2005.
В. Е. Трушевський, «Удосконалення світлофорного регулювання при організації руху за окремими напрямками», дис. канд. тех. наук, Національний транспортний університет, Київ, 2016.
H. Guo, “Reliability analysis of pedestrian safety crossing in urban traffic environment” Safety Science, vol. 50, issue 4, pp. 968-973, 2012.[Online]. Available: http://dx.doi.org/10.1016/j.ssci.2011.12.027.
R. Noland, “Pedestrian travel times and motor vehicle traffic signals”, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, v. 1553, no. 1, pp. 28-33.[Online]. Available: http://dx.doi.org/10.3141/1553–04.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 325