The improvement of performance of buses of municipal enterprise "Vinnytsya Transport Company" using a mixture of fuels
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2020-11-1-40-48Abstract
The article analyzes and substantiates the feasibility of using biodiesel as fuel for the engines of buses of the utility company “Vinnytsia Transport Company”. The purpose of the conducted researches is to develop measures to reduce the amount of harmful emissions in the exhaust gases of the engines of buses of the utility enterprise "Vinnytsia Transport Company", while reducing the cost of their operation.
As a subject of the study, a high-capacity bus Bogdan A 70110 was selected, equipped with a turbocharged and intercooled 6-cylinder DEUTZ TCD 2013 L6 4V diesel engine, meeting the requirements of EURO III exhaust emissions standards. The bus performed transport work in Vinnytsia on route No. 19 "Vyshenka - Nemyrivske shose" during the working shift.
The analysis of physical and chemical properties of diesel and biodiesel were analyzed and the feasibility of using the mixture as fuel for the buses of the utility company Vinnytsia Transport Company. The economic effect of using a mixture of fuels as fuel for engines compared to the use of pure diesel fuel has been calculated. To perform the calculations, the following conditions were adopted: the bus diesel engine is warmed to operating temperature; since the urban traffic has a large irregularity in hours of the day, it is assumed that the bus is loaded at 70% of the maximum passenger capacity.
The annual economic effect of using the B20 fuel mixture by all diesel buses of the Utility Enterprise "Vinnitsa Transport Company" was determined. To ensure reliable operation of the diesel system, the intervals of operations during maintenance of the fuel system of diesel engines running on a mixture of fuels were adjusted.
References
В. Г. Семенов, «Біодизельне паливо для України,» Вісник Національної академії наук України, № 4, с. 18–22. 2007.
А. П. Марченко, Д. У. Семенова, О. Ю. Ліньков, «Дослідження фізико-хімічних показників альтернативного біопалива на основі ріпакової олії,» Вісник Харківського державного політехнічного університету. Машинобудування. Випуск 101, с. 159–163. 2000.
А. П. Поляков, О.О. Галущак, Д.О. Галущак, Нгаяхи Аббе К. В, «Спосіб забезпечення необхідних техніко-економічних та експлуатаційних характеристик дизельного двигуна при переводі його на роботу на біодизельному паливі,» Наукові праці Вінницького національного технічного університету. № 3, 2012 [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://praci.vntu.edu.ua/index.php/praci/article/viewFile/336/3345. Дата звернення: 04.21, 2020.
S.R. Westbrook, «An Evaluation and Comparison of Test Methods to Measure the Oxidation Stability of Neat Biodiesel, National Renewable Energy Laboratory, р. 34. November 2005.
І. А. Шльончак, «Покращення економічних та екологічних показників транспортних засобів з дизелем шляхом використання сумішевих палив,» автореф. дис. канд. техн. наук, Нац. транспортний ун-т. Київ, 2013.
Ю. Ф. Гутаревич, Снижение вредных выбросов автомобиля в эксплуатационных условиях. – Киев: Выща школа, 1991.
А. П. Поляков, О. О. Галущак Д. О. Галущак, «Методика визначення показників автомобіля з дизельним двигуном» Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Автомобіле- та тракторобудування, № 10 (1119), с. 59–64. 2015.
О. В. Кішик, І. В. Васильківський, «Оцінка забруднення атмосферного повітря Вінницької області автотранспортом» VI Всеукраїнський з’їзд екологів з міжнародною участю (Екологія/Ecology-2017), Вінниця: ВНТУ, 2019, с. 181.
П. І. Чуваєв, «Вплив автомобільного транспорту на навколишнє середовище,» Вісник Національного транспортного університету, № 27, с. 380–383. 2013. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/vntu_2013_27_58.pdf. Дата звернення: 04. 22, 2020.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 259