Методика вибору рушія для машин спеціального призначення

Автор(и)

  • Тарас Ігорович Круць Львівський державний автомобільно-дорожній коледж
  • Віталій Васильович Попович Національний університет «Львівська політехніка»
  • Роман Володимирович Зінько Національний університет «Львівська політехніка»
  • Андрій Павлович Поляков Вінницький національний технічний університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-14-2-46-51

Ключові слова:

прохідність, колісний рушій, гусеничний рушій, критерії ефективності рушія, методика вибору рушія

Анотація

Здатність пересуватися по різних типах ґрунтів – один з основних показників ефективності використання мобільних машин в умовах бездоріжжя. Рух таких спеціальних мобільних машин здійснюється за рахунок взаємодії рушія з опорною поверхнею. Тому істотні резерви підвищення продуктивності і зниження собівартості технологічних і транспортних робіт закладені в зниженні витрат енергії при взаємодії рушія з поверхнею.
На процес взаємодії колісного рушія з опорною поверхнею, що деформується, встановлено, що параметри цієї взаємодії залежать від низки чинників: нормального навантаження, кутової швидкості обертання і крутного моменту. В загальному випадку параметри взаємодії кожного рушія змінюються при зміні режиму руху колісного транспортного засобу, і можливість зміни тиску повітря в шинах при русі по різних опорних поверхнях дозволяє підвищити експлуатаційні характеристики колісного транспортного засобу.
При дослідженні роботи гусеничного рушія встановлено, що крок гусеничного обводу, жорсткість гусеничного рушія на розтягування, кутова жорсткість повороту двох сусідніх траків, зниження кроку гусеничного ланцюга, зменшення жорсткості гусениці на розтягування, збільшення кутової жорсткості повороту двох сусідніх траків, впливають на ефективність роботи машини.
Наукова новизна дослідження полягає у розробці методики вибору рушія спеціальної мобільної машини, яка працює в умовах бездоріжжя, у процесі її проектування.
Колісний чи гусеничний рушій в основному визначатимуть продуктивність і ефективність роботи машин спеціального призначення. Вибір рушія для спеціальних мобільних машин проводиться на основі набору критеріїв. Критерії визначають важливість реалізації поставлених завдань стосовно ефективності функціонування. Знаючи несівну здатність ґрунтів і врахувавши можливість руху конкретної спеціальної мобільної машини залежно від виду ґрунту, можна вибрати той чи інший тип рушія.

Біографії авторів

Тарас Ігорович Круць, Львівський державний автомобільно-дорожній коледж

інженер, викладач

Віталій Васильович Попович, Національний університет «Львівська політехніка»

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобілебудування

Роман Володимирович Зінько, Національний університет «Львівська політехніка»

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобілебудування

Андрій Павлович Поляков, Вінницький національний технічний університет

д-р техн. наук, професор, професор кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Посилання

Н. С. Вольская, «Разработка методов расчета опорно-тяговых характеристик колесных машин по заданным дорожно-грунтовым условиям в районах эксплуатации». Дисс. докт. техн. наук: 05.05.03. Москва, 2008. 370 с.

E. Bakker, H. Pacejka and L. Lidner, “A New Tire Model with Application in Vehicle Dynamics Studies” in Proc. 4th Int. Conf. Automotive Technologies, 1989.

С. Б. Шухман, А. С. Переладов, «Оценка воздействия движителей автомобиля на почву». Автомобильная промышленность, № 6, с. 16-19, 2002.

R. M. Makharoblidze, І. М. Lagvilava, В. В. Basilashvili, & R. М. Khazhomia, “Theory of turn bodies of mountain tandem wheeled self-propelled chassis”. Annals of Agrarian Science, no. 15(3), pp. 339-343, 2017. doi:org/10.1016/j.aasci.2017.05.026.

G. Motrycz, P. Stryjek, J. Jackowski, M. Wieczorek, J. Ejsmont, G. Ronowski, S. Sobieszczyk, “Research on operational characteristics of tyres with run flat insert”, Journal of KONES. Powertrain and Transport, vol. 19, no. 3, pp. 319-326, 2015. doi: https://doi.org/10.5604/ 12314005.1138141.

M. I. Malenkov, V. A. Volov, N. K. Guseva, E. A. Lazarev, “Increasing the mobility of Mars rovers by improving the locomotion systems and their control algorithms” Russian Engineering Research, vol. 35, no. 11, pp. 824-831, 2015. doi: https://doi.org/10.3103/s1068798x1511012x.

А. П. Мохирев, А. А. Керющенко, «Воздействие лесозаготовительных машин на почвенный покров», Актуальные направления научных исследований XXI века: теория и практика, т. 3, № 2-1(13-1), с. 258-262, 2015.

И. Р. Шегельман, «О потенциале гусеничных движителей лесных машин», Инженерный вестник Дона, № 3, 2017. URL: ivdon.ru/ru/magazine /archive /n3y2017/2231.

Ю. В. Галышев, Р. Ю. Добрецов, «Эффективность использования опорной поверхности гусеничного движителя при передаче нормальных нагрузок», Научно-технические ведомости СПбГПУ. Сер.: Наука и образование, № 3, с. 272-278, 2013.

Ch. V. Boikov, Р. Zhdanovich, S. Sizova, “Design Development of Elastic Wheel-Track and Track Traction Systems of Tractors and Agricultural Machines”, in SAE International Off-Highway and Powerplant Congress and Exposition. 1997. doi: https://doi.org/10.4271/972732.

Kai Lv, Xihui Mu, Lishun Li, “Design and test methods of rubber-track conversion system Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers”, Journal of Automobile Engineering, v. 233, no. 7, pp. 1903-1929, 2018. https://doi.org/10.1177/0954407018794101.

Track vs Wheeled Equipment: Which Type of Machine Should I Rent? [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.macalli sterrentals.com/track-vs-wheeled-equipment-type-machine-rent/.

M. Lamande, М. Н. Greve, & P. Schjonning, “Riskassess ment of soil compaction in Europe - Rubber tracks or wheels on machinery”, CATENA, no. 167, рр. 353-362, 2018. doi:org/10.1016/j.catena. 2018.05.015.

О. О. Можаєв та ін., «Мінімізація втрат потужності тягово-транспортних засобів при русі по опорній поверхні, яка деформується», Східноєвропейський журнал передових технологій, № 1(97), т. 1, с.69–74, 2019. doi: 10.15587/1729-4061.2019.156721.

Р. В. Зінько, Л. В. Крайник, О. З. Горбай, Основи конструктивного синтезу та динаміка спеціальних автомобілів і технологічних машин. Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2019.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 241

Опубліковано

2022-01-13

Як цитувати

[1]
Т. І. Круць, В. В. Попович, Р. В. Зінько, і А. П. Поляков, «Методика вибору рушія для машин спеціального призначення», ВМТ, вип. 14, вип. 2, с. 46–51, Січ 2022.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

<< < 1 2