Експериментальне дослідження опору кочення коліс автомобіля на роликовому стенді
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2020-12-2-68-75Ключові слова:
автомобіль, роликовий стенд, опір коченню коліс, діаметр ролика, співвідношення радіусів ролика і колеса, система «колесо-ролики», швидкістьАнотація
В статті розглянуті результати експериментальних досліджень опору кочення коліс автомобіля на роликовому стенді. Також встановлено залежність коефіцієнта сумарних опорів при коченні коліс по роликах стенда від швидкості.
Контроль і діагностування технічного стану рухомого складу автотранспорту з точки зору безпеки руху є однією з найважливіших проблем. Особливо важливий цей контроль для систем, технічний стан яких впливає на безпеку руху, перш за все, гальмівних систем, а також силового агрегату в режимі тягових випробувань. Зарубіжний і вітчизняний досвід свідчить про ефективність інструментального контролю. Його переваги – в достовірності значень параметрів, які перевіряються. До діагностичного обладнання відносяться роликові стенди, на яких можна здійснювати перевірку гальмівних і тягових властивостей автомобілів.
Як показують багато досліджень, зокрема, що проводилися на кафедрі технічної експлуатації та сервісу автомобілів ХНАДУ (ХАДІ), інерційні стенди дають більш достовірну інформацію про технічний стан автомобіля. Інерційний метод перевірки дозволяє відтворити реальні швидкісні і теплові режими роботи. Для підвищення точності діагностування автомобіля на роликовому стенді необхідно мати уявлення про характер взаємодії коліс автомобіля з роликами стенду.
Дослідження кочення колеса по роликах стенду виконували багато авторів, починаючи з 70-х років минулого століття. Однак всі ці дослідження проводилися на старих діагональних шинах. Зараз же на легкових автомобілях застосовуються тільки радіальні шини, опір коченню яких по роликах практично не вивчено. Тому повернення до вивчення цього питання є актуальним.
Опір перекачуванню коліс по роликах стенду буде істотно впливати на характер їх взаємодії при тривалих обкатних випробуваннях (внаслідок підвищеного нагріву контактуючих тіл, витрат потужності, порушення умов подібності тощо). Встановлено, що значення коефіцієнта опору коченню помітно залежить від співвідношення радіусів ролика і колеса, а також навантаження на контакт, тобто радіального зусилля притиснення колеса до ролика, а крім того – від швидкості та тривалості режиму.
Отримані результати експерименту дозволили вдосконалити теорію взаємодії колеса автомобіля з роликами діагностичного стенда інерційного типу. Також результати експериментів можна поширювати на різні типи шин і співвідношення радіусів колеса і ролика.
Посилання
. Н. Я. Говорущенко, В. П. Волков, Э. Х. Рабинович, И. А. Мармут, и В.А. Зуев, Роликовые стенды для проверки тормозных и тяговых свойств автомобилей (теория, расчет и конструирование). Харьков, Украина: ХНАДУ, 2009, 344 с.
. И.А. Мармут, «Разработка научно-методических основ проектирования передвижных станций диагностики» дис. канд. техн. наук, автомоб. фак-т, ХГАДТУ, Харьков, 2001.
. А. В. Серов. Стенды для контроля технического состояния и обкатки лесотранспортных машин. Москва: Лесная промышленность, 1969, 320 с.
. В. Н. Варфоломеев, «Исследование методов диагностирования технического состояния тормозов автомобилей» дис. канд. техн. наук, ХАДИ, Харьков, 1969.
. Э. Х. Рабинович, «Исследование и совершенствование методов и средств стендовой проверки автомобильных тормозов» дис. канд. техн. наук, ХАДИ, Харьков, 1981.
. Й. Раймпель. Шасси автомобиля. Амортизаторы, шины и колеса. Москва: Машиностроение, 1986, 320 с.
. Э. Х. Рабинович, М. Х. Буравцев, и В. А. Павлов, «Применение спутниковой навигации и видеотехники при испытаниях автомобилей» на XV научно-технической конференции с международным участием. Транспорт, экология – устойчивое развитие, Варна, 2009, с. 590-597.
. Э. Х. Рабинович, В. А. Зуев, М. А. Горбачевский, В. И. Мармут, и С. С. Полевой, «Определение момента инерции и сопротивлений холостого хода трансмиссии легкового автомобиля» на XV научно-технической конференции с международным участием. Транспорт, экология – устойчивое развитие, Варна, 2009, с. 598-604.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 307