Оцінка запропонованого методу вимірювання моменту інерції частин приводу автомобіля за разгоном та вибігом

Автор(и)

  • Володимір Олександрович Зуєв Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Сергей Іванович Кривошапов Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Ернест Хаімович Рабінович Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Михаил Хаімович Буравцев Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Віталій Альбертович Кашканов Вінницький національний технічний університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2020-12-2-54-60

Ключові слова:

автомобіль, динамічні властивості,, момент інерції, трансмісія, колесо, методика випробувань, технічний стан, діагностування

Анотація

Розглянуто схему передачі енергії від двигуна до коліс автомобіля. Вказується, що на динаміку автомобіля при русі на знижених передачах значно впливає величина моменту інерції еквівалентних мас. Для легкового автомобіля при русі на першій передачі еквівалентна маса може збільшуватися до 28 %. У літературі інерційні маси визначаються наближено.

У статті запропонована проста методика оцінки моментів інерції основних обертових частин (коліс, трансмісії, двигуна) без розбирання автомобіля. Суть методу полягає у вимірюванні уповільнення при вільному вибігу автомобіля з вивішеними колесами автомобіля, а потім без коліс.

Складено систему рівнянь силового балансу, під час вибігу автомобіля на 3-й та 4-й передачах коробки передач з розімкненим зчепленням. При складанні рівняння було прийнято допущення, що при однаковій частоті обертання колінчастого вала двигуна та однаковою мірою відкриття дроселя, крутний момент, якій створюється двигуном, буде також однаковий. Отримано формули для розрахунку моменту інерції коліс та змінної частини трансмісії, за якими розраховується інерційна маса двигуна без необхідності зняття його з машини. Описано методику проведення експериментального дослідження, стосовно до автомобіля Hyundai i30 з робочим об'ємом 1,4 літра та 2007 року випуску. В ході експерименту вимірювалися оберти колінчастого вала двигуна через роз'єм OBD II, за допомогою адаптера ELM 327 та програми ScanMaster-ELM, швидкість руху автомобіля навігатором Garmin eTrex 30, а обороти колеса записувалися на відео. У ході експерименту відбувався контроль стану шин NOKIAN NORDMAN SX 195/65 R15 91H, для яких була визначена залишкова глибина малюнка протектора шин, тиск, момент інерції (методом біфілярного підвісу). По даних результату експерименту за розробленою математичною моделлю були розраховані момент інерції обертових частин автомобіля Hyundai i30 на різних передачах. Результат дослідження дозволяє встановити фактичний стан обертових частин автомобіля, знання яких підвищує точність визначення експлуатаційних характеристик.

Методика може бути використана для діагностування допустимого зносу елементів трансмісії і коліс автомобіля. Методика не вимагає застосування складних стендів та дорогих приладів.

Біографії авторів

Володимір Олександрович Зуєв, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

асистент кафедри технічної експлуатації і сервісу автомобілів ім. проф. Говорущенко М.Я.

Сергей Іванович Кривошапов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

канд. техн. наук., доцент, доцент кафедри технічної експлуатації і сервісу автомобілів ім. проф. Говорущенко М.Я.,

Ернест Хаімович Рабінович, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

канд. техн. наук., ст. наук. співроб

Михаил Хаімович Буравцев, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

інженер

Віталій Альбертович Кашканов, Вінницький національний технічний університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Посилання

Э. Х. Рабинович, В. А. Зуев, и М. А. Горбачевский, «Определение момента инерции и сопротивлений холостого хода трансмиссии легкового автомобиля» в Сб. тр. «ЕКОВАРНА ’2009». Варна: Технически университет, 2009, с. 598-604.

Э. Х. Рабинович, В. П. Волков, и В. А. Зуев, «Измерение момента инерции и сопротивлений холостого хода трансмиссии автомобиля ВАЗ-2105 методом выбега», на VIІІ Міжнар. наук.-техн. конф. Метрологія та вимірювальна техніка: «Метрологія–2012» Харків: ННЦ «Інститут метрології», 2012, с. 394-397.

Д. Н. Левченко, Р. И. Клубенко, «Определение момента инерции трансмиссии автомобиля BMW 520i», на 73-й междунар. студ. науч. конф. Харьков: ХНАДУ, 2011, с. 198-204.

В. А. Зуев, «Бестормозной метод определения момента инерции двигателя на роликовом стенде», на 8-й міжнар. наук.-практ. конф. Сучасні енергетичні установки на транспорті, технології та устаткування для їх обслуговування. Херсон: Херсонська державна морська академія. 2017, с. 417-423.

Pexa Martin et al. Moment of inertia measurement of vehicle engine. URL: http//www.ein.org/plpodstronywydania47pdf07.pdf (дата обращения: 10.10.2020)

В. В. Мелешин, Исследование метода определения параметров автомобиля. Ставрополь: Изд-во СКФУ, 2014. 74 с.

В.А. Петрушов, В.В. Московкин, и А. Евграфов, Мощностной баланс автомобиля. М.: Машиностроение, 1984, 160 с.

А. В. Егоров, и В. Н. Егоров, «Способ определения момента инерции двигателя внутреннего сгорания», Патент РФ № 2370741.

Е. А. Чудаков, Качение автомобильного колеса. М: Машгиз, 1947, 72 с.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 17

Опубліковано

2021-02-11

Як цитувати

[1]
В. О. Зуєв, С. І. Кривошапов, Е. Х. Рабінович, М. Буравцев, і В. А. Кашканов, «Оцінка запропонованого методу вимірювання моменту інерції частин приводу автомобіля за разгоном та вибігом», ВМТ, вип. 12, вип. 2, с. 54–60, Лют 2021.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають