Оцінка функціональної стабільності гальмівного управління транспортних засобів
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2020-12-2-33-44Ключові слова:
транспортний засіб, стабільність, гальмівне управління, гальмівні властивості, гальмівний механізм, коефіцієнт тертя, розподіл гальмівних силАнотація
В статті висвітлюється дослідження впливу елементів гальмівного управління легкових транспортних засобів на стабільність їх гальмівних властивостей. Виконано аналіз впливу нерівномірності гальмівних сил на колесах однієї осі транспортних засобів на відхилення розподілу гальмівних сил між осями від свого розрахункового значення. При оцінці похибки регулювання розподілу гальмівних сил між осями транспортних засобів враховувалися три компонента: теоретична похибка, обумовлена недосконалістю обраного способу регулювання (відмінність дійсної розрахункової характеристики регулювання від ідеальної); похибка, створювана за рахунок нестабільності співвідношення гальмівних сил на передніх і задніх колесах; додаткова похибка, обумовлена нерівномірністю гальмівних сил на колесах окремих осей, оскільки виконання найбільш жорстких вимог міжнародних і національних стандартів щодо ефективності гальмування транспортних засобів нерозривно пов'язане з необхідністю підвищення енергоємності гальмівних механізмів. Під енергоємністю гальмівних механізмів розуміється здатність останніх розсіювати найбільшу кількість енергії автомобіля підчас гальмування без зменшення показників ефективності гальмування до мінімально допустимого рівня. Надмірний нагрів гальмівних механізмів спричиняє зменшення коефіцієнта тертя μ фрикційних поверхонь і підвищену зношеність фрикційних накладок, а гальмівні механізми є найбільш нестабільним елементом гальмівного управління, що забезпечує поглинання і розсіювання енергії транспортного засобу при гальмуванні.
Нестабільність гальмівних моментів на передніх і задніх колесах, обумовлена зміною коефіцієнтів тертя фрикційних пар, спричиняє не тільки зміну розподілу гальмівних сил між осями і окремими колесами, але і зниження ефективності гальмування транспортних засобів в умовах експлуатації.
Запропонований метод дозволяє здійснювати оцінку якості регулювання розподілу гальмівних сил між осями автомобіля з урахуванням нестабільності гальмівних сил на колесах.
Посилання
Г. С. Гудз, и Я. П. Яворский, «Сравнительный анализ теплонагруженности дисковых тормозных механизмов автобусов при различных типах испытаний», в Автомобильный транспорт: сб. науч. тр. Харьков: ХГАДТУ, 2001, выпуск 7–8, с. 50-52.
В. П. Волков, Обеспечение стабильности тормозных свойств автотранспортных средств. Харьков: ХНАДУ, 2003. 306 с.
К. Л. Дюбек, И. А. Левин, и П. В. Антонов, «Повышение безопасности легковых автомобилей совершенствованием тормозных систем», Автомобильная промышленность. № 3, с. 22-25, 1973.
Единообразные предписания, касающиеся официального утверждения транспортных средств в отношении торможения. Правила ЕЭК ООН №13. Изд-во ООН, 1973. 74 с.
В. П. Волков, «Оценка стабильности распределения тормозных сил между осями колесной машины», в Автомобильный транспорт: сб. науч. тр. Харьков: ХГАДТУ, 2001, выпуск 7–8, с. 72-74.
В. П. Волков, «Влияние нестабильности идеального распределения тормозных сил между осями на курсовую устойчивость автомобиля», Современные методы управления, технологии и организации производства, ремонта и эксплуатации автомобилей. К.: МОИН, ТАУ, УТУ, 2001, выпуск 11, с. 36-39.
В. П. Волков, и М. А. Подригало, «Влияние стабильности тормозных механизмов на распределение тормозных сил между осями колесных машин», Вісник Кременчуцького державного політехнічного університету. Вип.3/(14), с. 30-33, 2002.
В. П. Волков, І. В. Грицук, Ю. В. Грицук, Т. В. Волкова, В. П. Кужель, і Ю. В. Волков, «Загальний підхід до формування моделей оцінювання технічного стану автомобіля в умовах експлуатації», Вісник Машинобудування та транспорту. № 1(9), с. 27-37, 2019. DOI: https://doi.org/10.31649/2413-4503-2019-9-1-27-37.
##submission.downloads##
-
PDF (Русский)
Завантажень: 176