Енергія деформацій автотранспортних засобів в умовах дорожньо-транспортних пригод

  • Віталій Антонович Огородніков Вінницький національний технічний університет
  • Тетяна Федорівна Архіпова Вінницький національний технічний університет
  • Михайло Віталійович Кожушаний Вінницький національний технічний університет
Ключові слова: енергія деформацій, автотранспортні засоби, дорожньо-транспортні аварії, технологічна спадковість, метод твердості, метод енергетичного еквівалента

Анотація

У статті викладено метод оцінки енергії деформацій автотранспортних засобів в умовах дорожньо-транспортних пригод (ДТП). Інтенсивність експлуатації автотранспортних засобів, а також зростання їх числа супроводжується численними ДТП. У більшості випадків ДТП викликані порушенням швидкісних режимів. У зв'язку з цим актуальними є методи, здатні оцінювати енергію деформації, витрачену при ударах автотранспортних засобів. Визначення енергії деформації та руйнування елементів конструкції транспортних засобів важливе для визначення швидкості їх руху перед зіткненням. Крім того, інформація про витрачену енергію деформації автотранспортних засобів в умовах ДТП дозволяє виробникам автотранспортних засобів зменшити обсяг дорогих, малоінформативних і вкрай не гнучких випробувань автомобілів. У даній роботі вирішено задачу оцінки енергії перед ударом на основі натурних випробувань. На прикладі автотехнічної експертизи отримано вихідні дані для визначення величин швидкостей автомобілів, а також їх енергії деформацій, поглиненої при ударі.

Сутність моделі оцінки енергії деформацій полягає в тому, що будь-який непружний удар між транспортними засобами наводиться до еквівалентного пружного удару, при якому враховуються сумарні енергетичні витрати, які включають в себе роботу деформації, роботу сил опору переміщенням транспортних засобів в процесі відкидання після удару і кінетичних втрат при ударі. Достовірність розробленого методу оцінки енергії деформацій автотранспортних засобів підтверджена в умовах ДТП. На основі натурних випробувань енергія деформації визначена методом енергетичного еквівалента і методом твердості. Показана задовільна збіжність результатів розрахунку енергії деформацій двома методами. Отримані результати підтверджують надійність визначення швидкості, розрахованої двома методами, а також за допомогою камери відео спостереження. Метод твердості, запропонований в якості альтернативи методу енергетичного еквівалента, дозволяє розраховувати енергію в умовах ДТП будь-яких транспортних засобів, включаючи автомобілі, "crash-tests" ‒ випробування для яких не проводяться.

Біографії авторів

Віталій Антонович Огородніков, Вінницький національний технічний університет

д-р техн. наук, професор, зав. кафедри опору матеріалів та прикладної механіки

Тетяна Федорівна Архіпова, Вінницький національний технічний університет

канд. тех. наук, доцент, доцент кафедри опору матеріалів та прикладної механіки

Михайло Віталійович Кожушаний, Вінницький національний технічний університет

студент

Посилання

В. П. Байков, В. Б. Киселев, К. А. Любарский, «Способ определения скоростей движения транспортных средств при столкновении,» № 2275612, 01.03.2001.

В. А. Огородников, «Спосіб визначення швидкості транспортних засобів у момент зіткнення,» Деклараційний патент, 14.04.2003.

В. А. Огородников, В. Б. Киселев, И. О. Сивак, «Энергия. Деформации. Разрушение (задачи автотехнической экспертизы),» Винница. Украина: ВНТУ, 2005.

Vitaliy A. Ogorodnikov, “The Physical Model of Motor Vehicle Destruction under Shock Loading for Analysis of Road Traffic Accident,” in Proc. SPIE 10808. Photonics Application in Astronomy, Communications Industry and High-Energy Physics Experiments, 2018, pp. 186.

В. А. Огородников, Т. Ф. Архипова, В. А. Макаров, С. И. Сухоруков, «Штамповка листовых заготовок и создание безопасных конструкций,» Вісник машинобудування та транспорту, Т. 10, № 2, с. 65–71. 2019. DOI https://doi.org/10.31649/2413-4503-2019-10-2-65-71.

В. А. Огородников, М. И. Побережный, В. Б. Киселев, «Оценка точности определения энергии деформации и разрушения по распределению твердости в условиях чистого изгиба,» Удосконалення процесів і обладнання обробки тиском в металургії і машинобудуванні: тематичний збірник наукових праць, Краматорськ, с. 24–32. 2005.

Опубліковано
2020-07-10
Як цитувати
[1]
В. Огородніков, Т. Архіпова, і М. Кожушаний, Енергія деформацій автотранспортних засобів в умовах дорожньо-транспортних пригод, ВМТ, vol 11, № 1, с. 99-106, Лип 2020.
Розділ
Articles

Найчитабильні статті цього ж автора(ів)