Рейтинги легкових автомобілів за аеродинамічними властивостями та сучасні підходи 3D-моделювання зовнішніх форм кузовів

Автор(и)

  • Володимир Петрович Кужель Вінницький національний технічний університет
  • Антоніна Героніївна Буда Вінницький національний технічний університет
  • В’ячеслав Миколайович Павленко Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Олександр Васильович Корнєв Національна академія Національної гвардії України

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-17-1-78-86

Ключові слова:

легкові автомобілі сучасності, модифікації, аеродинамічні властивості автомобіля, коефіцієнт лобового опору, бензиновий та електричний двигуни, швидкість

Анотація

Робота присвячена розвитку аеродинаміки легкових автомобілів, що почався на початку XX століття. Радикальних змін щодо форми кузова недостатньо, основна увага зосереджена на елементах поверхні, ведеться їх оптимізація за збереження загальної форми, що визначається дизайнерською концепцією. Покращенню показників аеродинаміки автомобілів завжди приділяли велику увагу, особливо дослідженню лобового опору – найважливішого із факторів, що впливають на тягові та експлуатаційні якості автомобіля. За цей час вдалося значно знизити коефіцієнт аеродинамічного опору Сх. Під час розробки зовнішньої форми кузова конструктори прагнуть надати йому такі обриси, щоб повітря обтікало якомога більш плавно, без завихрень і зривів потоку, тобто щоб поверхня була візуально привабливою, правильних форм та з максимально обтічним силуетом.

Актуальність проблеми зводиться до удосконалення зовнішніх форм авто, тому при розробках враховують п’ять складових загального аеродинамічного опору автомобіля: опір форми; індуктивний; поверхневий; інтерференційний опори та опір внутрішніх потоків. Частка кожної із цих складових залежно від типу автомобіля різна, але зазвичай на опір форми припадає 60–70 % загального аеродинамічного опору, на індуктивний – 7–12 % (великі значення характерні для легкових автомобілів), на поверхневий – приблизно 5–8 %, на опір внутрішніх потоків – 8–11 %.

Метою роботи є аналіз впливу складових загального аеродинамічного опору Сх на експлуатаційні властивості легкових автомобілів (швидкості, витрати палива, безпеки, зручності та комфорту під час керування) із формуванням загальної рейтингової оцінки.

Загалом показано, що для автомобілів останнього періоду характерні переважно клиноподібні форми, до яких перейшли майже всі автомобільні фірми світу. З погляду вдосконалених аеродинамічних властивостей це автомобілі малого та середнього класів (класи В, С та Е). На підставі значних досліджень у цій галузі, вдосконаленню технологій автомобілебудування, спрямованих насамперед на поліпшення паливної економічності та динамічних властивостей, виробникам вдалося досягти відносно низького лобового опору. На сьогодні найкращі представники цього класу впритул наблизилися до значення Сх = 0,29–0,30, що є межею для сучасного рівня технологій. Подальші зусилля дослідників спрямовані на зниження опору, що створюється під капотом, зменшення забруднення та вдосконалення акустичних характеристик.

Біографії авторів

Володимир Петрович Кужель, Вінницький національний технічний університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобілів та транспортного менеджменту

Антоніна Героніївна Буда, Вінницький національний технічний університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри опору матеріалів, теоретичної механіки та інженерної графіки

В’ячеслав Миколайович Павленко, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри технічної експлуатації та сервісу автомобілів

Олександр Васильович Корнєв, Національна академія Національної гвардії України

викладач кафедри автомобільної бронетанкової техніки

Посилання

Буда А. Г., Кужель В. П., Юров А. В. Моделювання зовнішніх поверхонь легкового автомобіля в тривимірному просторі за допомогою сплайнів. Вісник Машинобудування та транспорту. 2018. № 1(7). С. 26–34.

Кужель В. П., Буда А. Г., Юров А. В. Сучасні підходи до моделювання зовнішніх форм легкового автомобіля в 3D-середовищі. Вісник Житомирського ДТУ. 2019. Вип. 2(82). С. 74–82.

Кужель В. П., Буда А. Г., Юров А. В. Варіанти моделювання зовнішніх форм автомобіля застосуванням сучасних технологій 3D-графіки. Сучаснi технологii в машинобудуваннi та транспортi. Науковий журнал. Луцьк: Луцький НТУ, 2018. Вип. 1(10). С. 38–43.

Кужель В. П., Буда А. Г., Юров А. В. Моделювання зовнішніх поверхонь кузова автомобіля Toyota Land Cruiser 200 за допомогою сплайнів. Матеріали VІ міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Сучасні технології та перспективи розвитку автомобільного транспорту», 12–13 квітня 2018 р.: збірник наукових праць. Вінниця: ВНТУ, 2018. С. 110–113. URL: http://atmconf.vntu.edu.ua/material2018.pdf

Буда А. Г., Кужель В. П., Юров А. В. Графічні моделі конструювання форм кузова автомобіля. Сучаснi технологii в машинобудуваннi та транспортi. Луцьк: Луцький НТУ, 2016. Вип. 1(5). C. 32–37.

Кужель В. П., Буда А. Г., Юров А. В. До питання варіантів моделювання зовнішніх поверхонь кузова легкового автомобіля. Матеріали Х міжнародної науково-практичної конференції «Сучасні технології та перспективи розвитку автомобільного транспорту», 23–25 жовтня, 2017 р.: збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України; Вінницький національний технічний університет та інш. Вінниця: ВНТУ, 2017. С. 114–116.

Юров А. В. Використання нових додатків CAD-системи для графічного моделювання кузова автомобіля. Тези XLV регіональної наук.-техн. конф. проф.-викл. складу, співробітників та студентів університету з участю працівників наук.-досл. організацій та інж.-техн. працівників підприємств м. Вінниці та області. Вінниця, 2016. URL: http://conf.vntu.edu.ua/allvntu/2016/pdf5

3d spline model of the body F2003 GAю URL:: http://www.sharecg.com/v/16409/3d-model/3d-spline-odel-of-the-body-F2003-GA#

Making of 'Mercedes S Class Millau' By Ali Ismail. URL: https://www.3dtotal.com/tutorial/1111-making-of-mercedes-s-class-millau-3ds-max-photoshop-by-ali-ismail-vehicle-car-mercedes-s-class

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 82

Опубліковано

2023-09-11

Як цитувати

[1]
В. П. Кужель, А. Г. Буда, В. М. . Павленко, і О. В. Корнєв, «Рейтинги легкових автомобілів за аеродинамічними властивостями та сучасні підходи 3D-моделювання зовнішніх форм кузовів », ВМТ, вип. 17, вип. 1, с. 78–86, Вер 2023.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 > >>