Особливості руху коліс візка автомобіля по криволінійній траєкторії

Автор(и)

  • Анатолій Петрович Солтус Черкаський державний технологічний університет, м.Черкаси
  • Едуард Сергійович Клімов Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського
  • Людмила Анатоліївна Тарандушка Черкаський державний технологічний університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2022-15-1-141-147

Ключові слова:

база візка, бічне зміщення, контактний відбиток шини, кут відведення, зони зчеплення, кривизна траєкторії, axle group wheel base, lateral offset, tire contact patch, slip angle, adhesion area, curvature trajectory

Анотація

Наведено результати дослідження руху по криволінійній траєкторії еластичного колеса візка багатоосьового автомобіля на опорній поверхні з високим коефіцієнтом зчеплення. Еластичне колесо розглядається як цілісний механізм, до складу якого входить жорсткий диск, еластичне тіло шини та значний за своїми розмірами контактний відбиток шини.
Аналіз раніше проведених досліджень показав, що під час руху еластичного колеса по криволінійній траєкторії відбувається одночасно поворот диска колеса та його бічне зміщення відносно контактного відбитка шини. Поворот диска викликає закручування тіла шини, а його бічне зміщення зумовлює кочення колеса з кутом відведення. При цьому кут закручування тіла шини за абсолютною величиною дорівнює куту відведення, а їхні значення залежать від кривизни траєкторії руху, поздовжньої осі контактного відбитка шини та наявності зчеплення в ньому.
Установлено, що за наявності зміщення колеса візка відносно центра переносного руху автомобіля під час руху по криволінійній траєкторії відбувається додаткове бічне зміщення диску колеса відносно контактного відбитка шини протягом часу, коли колесо пройде шлях, що дорівнює поздовжній осі контактного відбитка шини. Отримано залежності для визначення кутів відведення коліс візка автомобіля під час руху по криволінійній траєкторії. Установлено, що величина додаткового кута відведення, викликаного бічним зміщенням диска, залежить від бази візка, радіуса кривизни траєкторії руху колеса, поздовжньої осі контактного відбитка та наявності зон зчеплення у контактному відбитку шини.
Загальний кут відведення колеса, яке зміщено відносно центра переносного руху автомобіля, визначається сумою кінематичного кута відведення та кута, викликаного бічним зміщенням диска коліс відносно відбитка шини. За наявності зон ковзання в контакті шини з опорною поверхнею збільшення кута відведення буде пропорційним частині поздовжньої осі відбитка шини, що знаходиться у стані зчеплення з опорною поверхнею.
Результати досліджень можуть стати у нагоді фахівцям, які працюють над удосконаленням експлуатаційних властивостей колісних транспортних засобів, зокрема маневреності, керованості та стійкості руху.

Біографії авторів

Анатолій Петрович Солтус, Черкаський державний технологічний університет, м.Черкаси

д-р техн. наук, професор, професор кафедри автомобілів та технології їх
експлуатації

Едуард Сергійович Клімов, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

канд. техн. наук, доцент, завідувач кафедри автомобілів і тракторів

Людмила Анатоліївна Тарандушка, Черкаський державний технологічний університет

д-р техн. наук, доцент, завідувачка кафедри автомобілів та технології їх експлуатації

Посилання

П. В. Аксенов, Многоосные автомобили. Москва, Россия: Машиностроение, 1989, 279 с.

А. В. Костенко, «Вплив кількості вісей багатовісного автомобіля на повороткість», Вісник СевНТУ. Сер.:

Машиноприладобудування та транспорт: зб. наук. пр., Вип. 143, с. 49-52, 2013.

М. В. Келдиш, «Шимми переднего колеса трехколесного шасси», Труды ЦАГИ. Изд. Бюро новой техники НКАП,

№ 564, с. 1-34, 1945.

В. И. Кнороз, «Качение автомобильного колеса с наклоном к дороге», Автомобильная и тракторная

промышленность, № 9, с. 24-32, 1956.

А. П. Солтус, Теорія експлуатаційних властивостей автомобіля. Київ, Україна: Арістей, 2006, 176 с.

А. П. Солтус, Л. А. Тарандушка, Е. С. Клімов та С. М. Черненко, «Особливості руху еластичного колеса по

криволінійній та прямолінійній траєкторії з відведенням», Вісник машинобудування та транспорту, № 2 (14), с. 121-130,

DOI: https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-14-2-121-130.

Е.С. Клімов, «Щодо визначення моменту опору повороту шини керованого колеса на місці», Наукові нотатки, № 46,

с. 246-251, 2014.

K. Nagasaka, J. Nagai, and M. Yamamoto, «Development of an estimation rack bar axial force caused by stationary steering»,

JSAE Trans, vol. 42, pp. 685-690, 2011.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 160

Опубліковано

2022-07-01

Як цитувати

[1]
А. П. Солтус, Е. С. Клімов, і Л. А. Тарандушка, «Особливості руху коліс візка автомобіля по криволінійній траєкторії», ВМТ, вип. 15, вип. 1, с. 141–147, Лип 2022.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають