Ways of optimizing the quantity of individual transport in the limited possibilities of the street and road network

Authors

  • Volodymyr Dzyura Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu
  • Mariya Babiy Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu
  • Anastasia Stashkiv Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2024-19-1-46-54

Keywords:

individual transport, passengers, restrictions, means of control, street and road network.

Abstract

 

An analysis of scientific research was conducted in the direction of reducing the negative impact of the use of individual vehicles on the street and road network of cities. In order to solve the problem of transport oversaturation of public transportation systems, the foreign experience of limiting the use of individual vehicles on the street and road network of cities was analyzed. The main directions of restrictions on the use of individual vehicles on the street and road network of cities have been established, including restrictions on the operation of individual vehicles depending on the number of passengers in the cabin, the digital configuration of the state license plate, and the presence of vehicle certification. Methods of limiting the operation of individual vehicles in the busy part of the city were also considered. These measures are aimed at reducing the intensity of traffic in cities and increasing the filling factor of the vehicle interior. Considering that a large share of individual vehicles used in Ukraine belongs to Euro-2 and Euro-4 environmental standards, their use significantly worsens the environmental situation in large cities. Approaches aimed at increasing the use of public transport and other alternative modes of transport for transporting passengers in cities are summarized, which reduces the load on the street and road network and improves the environmental situation. To solve the described problems, it is necessary to use a comprehensive approach, in particular, to apply measures of both a regulatory and an informational nature, primarily to popularize the use of public transport. The proposed measures to solve the described transport problems will improve the comfort of transport connections for all road users and the environmental situation, especially in large cities of Ukraine.

Author Biographies

Volodymyr Dzyura, Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu

Sc. Dr. (Eng.), Professor, Professor of the Department of Automobiles

Mariya Babiy, Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu

Ph. D. (Eng.), Associate Professor, Associate Professor of the Department of Automobiles

Anastasia Stashkiv , Ternopil National Technical University named after Ivan Pulyu

getter

References

Бригадир І. В., Панова І. В. Роль законодавства та державної політики в мінімізації впливу загроз екологічній безпеці в галузі автомобільного транспорту. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2020. № 4(91). С. 49–58. DOI:https://doi.org/10.32631/v.2020.4.04.

Топорков В. Г. Формування дорожньо-транспортної мережі з індивідуальними засобами пересування. Building in novations – 2020: зб. наук. пр. за матеріалами ІІІ Міжнар. азерб.-укр. наук.-практ. конф. (1–2 черв. 2020 р., Баку–Полтава) /Національний університет імені Юрія Кондратюка. Полтава, 2020. С. 322–325.

Шевчук Я. В. Зарубіжний досвід використання транспортних моделей в розвитку міських і сільських поселень. Науковий вісник Ужгородського університету: Серія: Економіка. Ужгород: УжНУ, 2013. Вип. 3(40). С. 244–252.

Рудзінський В. В., Шумляківський В. П. Дослідження роботи міських маршрутних транспортних засобів як передумова впровадження технологій інтелектуальних транспортних систем. Вісник СевНТУ. Сер.: Машиноприладобудування та транспорт. 2013. № 142. С. 195–198.

Поліщук П. П., Гачкевич Т. В., Теслюк Ю. Ю. Закордонний досвід в обмеженні використання індивідуальних транспортних засобів мешканцями міст (огляд). Інноваційні технології розвитку та ефективності функціонування автомобільного транспорту: зб. матер. Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., 17–19 листоп. 2022 р. / М-во освіти і науки України; Центральноукраїн. нац. техн. ун-т, каф. експлуатації та рем. машин. Кропивницький: ЦНТУ, 2022. С. 181–185.

Статистичні дані національної поліції України. URL: https://patrolpolice.gov.ua/statystyka/

Литвиненко Т. П., Смілянець Л. В., Іваніна О. В. Закордонний досвід проектування шляхів для руху індивідуальних екологічних транспортних засобів. Збірник наукових праць Полтавського національного технічного університету ім. Ю. Кондратюка. Сер.: Галузеве машинобудування, будівництво. 2013. № 4(2). С. 132–141.

Downloads

Abstract views: 54

Published

2024-07-12

How to Cite

[1]
V. Dzyura, M. . Babiy, and A. . Stashkiv, “Ways of optimizing the quantity of individual transport in the limited possibilities of the street and road network ”, ВМТ, vol. 19, no. 1, pp. 46–54, Jul. 2024.

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)