Технологічні засади забезпечення довговічності кузовів автобусів у процесі виробництва
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2020-12-2-106-111Ключові слова:
автобус, корозія, захист від корозії, технологія, виробництвоАнотація
В статті описано технологічні засади забезпечення довговічності кузовів автобусів. Наведено особливості технологій по підвищенню корозійної стійкості кузовів автобусів громадського транспорту. Розглянуто основні тенденції на сучасних підприємствах по вдосконаленню антикорозійного захисту та виготовлення кузовів автобусів. Представлено нові матеріали для виготовлення кузовів автобусів. Застосування нових технологій у виробництві кузовів автобусів малого класу було започатковане в Україні наприкінці дев’яностих років минулого століття. Це була конструкторська розробка ВАТ «Укравтобуспром», яка використовувалася на ВАТ «Черкаський автобус» з початку виробництва автобусів марки «Богдан». Кузов автобуса «Богдан» А091, в процесі вдосконалення, отримав несучу конструкцію, яка мала низку суттєвих переваг. Застосування приклеєних передньої та задньої склопластикових панелей на цих автобусах суттєво підвищило корозійну стійкість кузова автобуса. Для захисту від корозії бічних панелей почали використовувати стальні листи з двостороннім цинкуванням, які приварювались до непокритого ґрунтом каркасу кузова. При подальшому вдосконаленні технології антикорозійного захисту каркас кузова повністю покривався антикорозійним, високоадгезійним ґрунтом. У місцях приварювання панелей облицювання труби каркасу покриваються температуростійким струмопровідним ґрунтом. На сьогодні на АТ «Черкаський автобус» при виготовленні автобусів «Атаман» А092Н6/16 стальні оцинковані бічні панелі приклеюються, що суттєво зменшує кількість осередків корозії. На АТ «Укравтобуспром» технологія облицювання кузова передбачає ще менше використання стальних елементів. На автобусах ТУР А407 та ТУР А303 облицювання виконується композитними матеріалами (так званий екобонд-лист), що приклеюється до каркасу за технологією Sika.
Досить часто, як показує реальна практика, експлуатуючі організації не проводять заходи по усуненню наслідків корозії аж до проявів структурної корозії, що унеможливлює подальшу експлуатацію автобуса. Тому постійне вдосконалення технологій антикорозійного захисту кузовів автобусів сприяє підвищенню довговічності в реаліях експлуатації в нашій державі.
Посилання
Л. В. Крайник, Д. П. Рубан, і Г. Я. Рубан, «Оцінка зміни фізико-механічних властивостей елементів каркасу кузова автобуса в процесі експлуатації,» Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 1, с. 35–40, Вінниця, 2017.
Л. В. Крайник, Д. П. Рубан, і Г. Я. Рубан, «Витрати у взаємозв’язку з термінами експлуатації міських автобусів,» Вісник НУ «Львівська політехніка». Динаміка, міцність та проектування машин і приладів, № 1, с. 127–132, 2017.
Д. П. Рубан, Л. В. Крайник, і Г. Я. Рубан, «Оцінка впливу корозії автобуса на фізичну міцність несівних елементів,» на V міжнародній науково-практичній Інтернет-конференції: Сучасні технології та перспективи розвитку автомобільного транспорту, Вінниця, 2018, с. 60–64.
Богдан А-064 / А-091 / А-09201 / А-09202 / А-09211 / А-09212 / А-092КВ / А-92 Н / А-30141 /А-301.71 /А-301.72/ С-09211 / А-092 / А-0921. Дизельные двигатели: 4.4/4.6/4.8 л. Руководство по ремонту и эксплуатации. Каталог деталей и сборочных единиц. Цветные электросхемы. Днепропетровск: Монолит, 2009.
Д. П. Рубан, и Г. Я. Рубан, «Причини виникнення несправностей підчас гарантійного обслуговування автобусів громадського транспорту,» на Міжнародній науково-практичній конференції. Автомобільний транспорт і автомобілебудування. Новітні технології і методи підготовки фахівців, Харків, 2017, с. 130–131.
V. R. Pludek, “Design and corrosion control” in Macmillan Press LTD, London: Basingstoke, 1977.
В. И. Похмурский, Коррозионная усталость металлов. Москва: Металлургия – Автодата, 1985. – 207 с.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 247