Assessment of the functional functionality of passenger car brake systems by changing the braking distance during operation

Authors

  • Alexander Nazarov Kharkiv National Automobile and Road University
  • Vitaliy Kashkanov Vinnytsia National Technical University
  • Ivan Nazarov Kharkiv National Automobile and Road University
  • Yevhen Ivanchenko Kharkiv National Automobile and Road University
  • Vadym Galkin Kharkiv National Automobile and Road University
  • Vladimir Nazarov Zaporozhe Automobile Building Plant

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-13-1-78-86

Keywords:

passenger car, braking mechanism, functional suitability, stopping distance, coefficient of relative change in stopping distance

Abstract

The article discusses a methodology for assessing the functional suitability of brake systems to change the braking path of passenger cars, taking into account various operating conditions. The goal is achieved by using the method of mathematical modeling of the emergency braking process, taking into account the possible operating conditions of cars performing emergency braking at certain initial speeds, in particular, exceeding 100 km / h.

Based on the analysis of scientific sources, it has been established that the determination of the braking efficiency of a vehicle classically occurs on the verge of blocking all wheels with known methods of distributing braking forces between the axles of the vehicle. In this case, the standards set the maximum value of the minimum deceleration and braking distance.

In addition, the jump in the maximum possible value of the braking force between the wheels of each axle makes it possible to compare it with the requirements of DSTU 3649: 2010, and the assessment of the magnitude of this jump for each braking of the car is to establish its functional suitability.

As a result, according to the magnitude of the jump in the maximum possible value of the braking distance, the change in the maximum allowable braking force of the car sets, and according to the magnitude of its jump, it is possible to assess the functional suitability of its braking system.

As a result, the use of expert information on the value of jumps in the maximum possible value of the braking force of a car, affecting the braking torques and braking coefficient, can reduce the amount of experimental research and significantly reduce the time to reach an objective decision on the functional suitability of the brake systems of operated cars.

The paper presents the results of theoretical studies of passenger cars Chevrolet Aveo, Lada Priora and Forza with different loads, performing emergency braking at an initial speed of 40-150 km / h on a road with dry asphalt concrete.

The boundaries of the coefficient of the relative change in the braking distance of the tested passenger car, at which it is possible to make a conclusion about the functional suitability of its braking system, have been established.

Author Biographies

Alexander Nazarov, Kharkiv National Automobile and Road University

Ph. D. (Eng), Associate Professor, Associate Professor of Technical Operation and Service of Cars

Vitaliy Kashkanov, Vinnytsia National Technical University

Ph. D. (Eng), Associate Professor, Associate Professor of the Department of Automobiles and Transport Management

Ivan Nazarov, Kharkiv National Automobile and Road University

candidate of Assistant Professor, Department of Technical Operation and Service of Cars

Yevhen Ivanchenko, Kharkiv National Automobile and Road University

Bachelor, Department of Technical Operation and Service of Cars

Vadym Galkin, Kharkiv National Automobile and Road University

Bachelor, Department of Technical Operation and Service of Cars

Vladimir Nazarov, Zaporozhe Automobile Building Plant

Leading Design Engineer

References

Н. В. Ярещенко, «Довгострокове прогнозування швидкостей руху на автомобільних дорогах.» автореф. дис. канд. техн. наук. – Харків, 1999. – 16 с.

Л. В. Михалева, О. В. Алексеева, и О. С. Гасилова, Б. А. Сидоров, «Результаты определения минимально безопасного расстояния между легковыми автомобилями, движущимися в попутном направлении», Известия ТулГУ. Технические науки, вып. 4, с. 214-219, 2011.

С. В. Тюрин, Р. К. Касимов, и А. А. Ревин, «Исследования изменения эффективности торможения между очередными техническими обслуживаниями», Известия ВолгГТУ, вып. 21(124), т. 7, с. 41-44, 2013.

Е. В. Балакина, Н. М. Зотов, и Ю. Н. Козлов, «Метод косвенного измерения (t) и (s) -диаграмм через зависимости скорости автомобиля от времени», Известия волгГТУ, вып. 10(113), т. 6, с. 12-13, 2013.

] Я. С. Агейкин, и Н. С. Вольская, Теория автомобиля. М.: МГИУ, 2008. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http:/www.books.google.com.ua/books.

А. Н. Болдов, и Е. С. Ларин, «Комплексная моделирующая установка для выявления временных характеристик водителя при экстренном торможении автомобиля с АБС», Известия волгГТУ, вып. 5, т. 2, с. 11-13, 2012.

Р. В. Заболотный, «К определению времени и пути трения тормозных механизмов и шин автомобилей с АБС», Известия волгГТУ, вып. 2, т. 8, с. 121-122, 2007.

Б. А. Сидоров, и Б. Н. Кареб, «Влияние точности оценки величин параметров экстренного торможения автомобиля на выводы экспертов-автотехников», Современные проблемы науки и образования, № 5, с. 5, 2012.

Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження дорожніх транспортних засобів категорій M, N, і O стосовно гальмування (Правила ЕЭК ООН N 13-09:2000, ІDT): ДСТУ UN/ECER 13-09-2002. - [Чинний від 01.07.2005]. - Офіц. вид. - (Державний стандарт України).

Колісні транспортні засоби. Вимоги щодо безпечності технічного стану та методи контролювання: ДСТУ 3649: 2010. - Офіц. вид. - [Чинний від 28.11.2010]. - К.: Держспоживстандарт України, 2011. - 26 с. - (Національний стандарт України).

О. Н. Бурмистрова, Е. В. Пластинина, и О. М. Тимохова, «К вопросу определения зависимости скорости движения автомобиля от расстояния видимости на кривых в плане, Фундаментальные исследования, Вып. 2, с. 2074-2078, 2015.

І. О. Назаров, и В. І. Назаров, «Вплив експлуатаційних умов на ефективність гальмування легкових автомобілів» у Наукові нотатки (за галузями знань «Технічні науки»). Луцьк: ЛНТУ, 2014, вип. 56, с. 119-127.

И. А. Назаров, В. И. Назаров, и А. И. Назаров, «Обеспечение безопасности движения двухосных транспортных средств при выполнении экстренных торможений в эксплуатационных условиях», в Молодые ученые – альтернативной транспортной энергетике, 27-28 апреля 2015 г.: сб. научн. трудов «Альтернативные источники энергии в транспортно-технологическом комплексе», Воронеж: ФГБОУ ВПО ВГЛА, 2015, т. 2, вып. 2, с. 218-222.

А. П. Петров, «Исследование механизма влияния внутренних потоков воздуха на общую аэродинамику автомобиля», Известия МГТУ МАМИ, № 1(19), т. 1, с. 55-62, 2014.

А. И. Назаров, И. А. Назаров, и В. И. Назаров, «Перераспределение вертикальных реакций на колесах легкового автомобиля, движущегося в воздушном потоке по горизонтальной дороге с фиксированным радиусом кривизны» у Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Автомобіле і тракторобудування, № 8 (1117). – Харків: НТУ, 2015, с. 42-50.

В.І. Назаров, О.І. Назаров, и І.О. Назаров, «Математичне моделювання перерозподілу вертикальних реакцій на осях під час екстреного гальмування на дорозі з нахилом» у Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Математичне моделювання в техніці та технологіях. – №39(1082). – Харків: НТУ «ХПІ», 2014, с. 134-141.

Downloads

Abstract views: 152

Published

2021-07-16

How to Cite

[1]
A. Nazarov, V. Kashkanov, I. Nazarov, Y. Ivanchenko, V. Galkin, and V. Nazarov, “Assessment of the functional functionality of passenger car brake systems by changing the braking distance during operation”, ВМТ, vol. 13, no. 1, pp. 78–86, Jul. 2021.

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.