Дослідження безпечності перехрестя з круговим рухом

Автор(и)

  • Ігор Олександрович Хітров Національний університет водного господарства та природокористування

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-18-2-175-182

Ключові слова:

перехрестя з круговим рухом, транспортний потік, інтенсивність, безпечність, геометричний дизайн.

Анотація

Автомобільні дороги забезпечують безперервний, безпечний та зручний рух транспортних засобів. Критичним місцем дорожньої мережі з погляду пропускної здатності, рівня обслуговування та безпеки відіграють перехрестя. Вони проєктуються різних розмірів для різних цілей та умов і мають власні визначальні характеристики, які можуть впливати на безпечність та зручність проїзду.

Особлива увага приділяється перехрестям із круговим рухом, на яких рух сповільнюється і перетворюється на односторонній потік навколо центрального острівця. Додаткові в’їзні та колові смуги покращують транспортну ефективність, але вони також впливають на безпеку руху. Недоліком щодо безпечності може бути неналежна поведінка водіїв на під’їзді до перехресть, під час кругового руху та виїзду з перехрестя, а також під час маневрів переплетення в межах кільця.

Концепція турбо-кільцевих перехресть з’явилася як можлива альтернатива звичайним багатосмуговим, однак проведений аналіз досліджень не дає змогу зробити остаточні висновки щодо їх ефективності і безпечності, тому рекомендується провести такі дослідження для конкретних дорожніх умов.

У роботі пропонується проєкт кільцевого турбо-перехрестя з метою підвищення рівня безпеки без зниження його ефективності на перетині автомобільних шляхів міжнародного значення (європейський маршрут Е40 «Київ–Чоп» та Е85 «Доманове–Ковель–Чернівці–Тереблече») поблизу міста Дубно, на якому регулярно стаються дорожньо-транспортні пригоди.

Серед різних типів турбо-перехресть за основу взято базове турбо-перехрестя з максимальною пропускною здатністю до 2500 автомобілів за годину і з основним найбільшим – прямим транспортним потоком.

Усі геометричні параметри відповідають середньому за розміром турбо-перехрестю, враховують габаритні розміри вантажного транспортного засобу, швидкісний режим руху і побудовані згідно з рекомендаціями нормативних документів європейських країн, які спеціалізуються на їх проєктуванні.

Запроєктоване турбо-перехрестя з круговим рухом має найкращий порівняльний варіант і дасть змогу скоротити загальну аварійність на 36 %, а кількість травмованих – на 34 %.

Біографія автора

Ігор Олександрович Хітров, Національний університет водного господарства та природокористування

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри транспортних технологій і технічного сервісу

Посилання

Gross, F., Lyon C., Persaud B., Srinivasan R. Safety effectiveness of converting signalized intersections to roundabouts. Accident Analysis and Prevention. 2013. Vol. 50. P. 234–241. URL: https://doi.org/10.1016/j.aap.2012.04.012

Pilko H., Mandžuka S., Barić D. Urban single-lane roundabouts: a new analytical approach using multi-criteria and simultaneous multi-objective optimization of geometry design, efficiency and safety. Transportation Research. 2017. Vol. 80. P. 257–271. URL: https://doi.org/10.1016/j.trc.2017.04.018

Hatami H., Aghayan I. Traffic efficiency evaluation of elliptical roundabout compared with modern and turbo roundabouts considering traffic signal control. Promet-Traffic & Transportation. 2017. Vol. 29(1) P. 1–11. URL: http://dx.doi.org/10.7307/ptt.v29i1.2053

Driving around turbo-roundabouts vs. conventional roundabouts: are there advantages regarding pollutant emissions? / Fernandes P. International Journal of Sustainable Transportation. 2016. Vol. 10(9), 847–860. URL: http://dx.doi.org/10.1080/15568318.2016.1168497

Mauro R, Branco F. Comparative Analysis of Compact Multilane Roundabouts and Turbo-Roundabouts. Journal of Transportation Engineering, 2010. Vol. 136(4). Р. 316–322. URL: http://dx.doi.org/10.1061/(ASCE)TE.1943-5436.0000106

Giuffrè Orazio, Guerrieri Marco, Granà Anna. Conversion of Existing Roundabouts into Turbo-Roundabouts: Case Studies from Real World. Journal of Civil Engineering and Architecture. Aug. 2012. Vol. 6, № 8 (Serial № 57). Р. 953–962. URL: https://www.davidpublisher.com/Public/uploads/Contribute/555ab4d8b01e6.pdf

Hansen I. A., Fortuijn G. H. Steigerung der Leistungsfähigkeit und Sicherheit von mehrspurigen Kreisverkehrsplätzen durch Spiralform / Increase of Capacity and Safety of Roundabouts with Multiple Lanes through Spiral Form; Straßenverkehrstechnik, 2006. Vol. 5, № 1. Р. 37–42

Priručnik za projektovanje puteva u republici Srbiji. Funkcionalni elementi i površine puteva: kružne raskrnice. Beograd, 2012. Р. 66. URL: https://www.putevi-srbije.rs/images/pdf/harmonizacija/prirucnik_za_projektovanje_puteva/SRDM5-3-kruzne-raskrnice(120427-srb-konacni).pdf

Silva A. B., Vasconcelos L., Santos S. Moving from conventional roundabouts to turboroundabouts. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 111. P. 137–146. URL: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.046

NCHRP report 672. Roundabouts: An Informational Guide. Washington: National Academy of Sciences. 2010. Р. 407. URL: https://nacto.org/docs/usdg/nchrprpt672.pdf

Kenjić Z. Kružne raskrsnice – rotori. Priručnik za planiranje i projektovanje. Sarajevo, 2009. Р. 119. URL: https://dokumen.tips/documents/kruzne-raskrsnice-rotori-prirucnik-za-planiranje-i-projektovanjekenjic.html

Technické podmienky projektovanie turbo-okružných križovatiek. TP 14/2015. URL : https://www.ssc.sk/files/documents/technicke-predpisy/tp/tp_100.pdf

Shane Turner, Aaron Roozenburg. Roundabout safety – influence of speed, visibility and design. Transportation Group New Zealand. 2005. URL: https://www.transportationgroup.nz/papers/2006/14_Turner_Roozenburg_rdbt.pdf.

Vincenzo Gallelli, Rosolino Vaiana. Safety Improvements by Converting a Standard Roundabout with Unbalanced Flow Distribution into an Egg Turbo Roundabout: Simulation Approach to a Case Study. Sustainability. 2019. № 11(2). URL: https://doi.org/10.3390/su11020466.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 103

Опубліковано

2024-02-14

Як цитувати

[1]
І. О. Хітров, «Дослідження безпечності перехрестя з круговим рухом», ВМТ, вип. 18, вип. 2, с. 175–182, Лют 2024.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.