Забезпечення енергоефективності трансмісій автомобілів і тракторів при модернізації зі зміною числа циліндрів ДВЗ
DOI:
https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-13-1-102-110Ключові слова:
двигун внутрішнього згоряння, число циліндрів, крутний момент, вібростійкість, коефіцієнт корисної дії, моторно-трансмісійна установкаАнотація
В статті досліджується енергоефективність моторно-трансмісійних установок при використанні двигунів внутрішнього згоряння з різним числом циліндрів.
Трансмісії, які знаходяться в агрегаті з поршневими ДВЗ, навантажуються нерівномірним крутним моментом, що є причиною крутильних коливань їх деталей. Крутильні коливання створюють додаткові динамічні навантаження на елементи трансмісії, а також знижують її ККД. Для забезпечення високого рівня енергоефективності моторно-трансмісійної установки пружно-інерційні параметри трансмісії повинні бути погоджені з амплітудно-частотними характеристиками крутного моменту встановлюваного двигуна.
При заміні серійного ДВЗ на двигун з відмінними від прототипу вихідними характеристиками, необхідно провести оцінку вібростійкости модернізованої моторно-трансмісійної установки, що й було виконано в даній праці. У якості критерію вібростійкості модернізованого машинного агрегату використовувався цикловий пружний ККД трансмісії. Цей коефіцієнт враховує частоту власних коливань вхідного вала трансмісії, а також амплітуду й частоту коливань крутного моменту двигуна. Визначальний вплив на вібраційні характеристики двигуна чинять частота обертання його колінчастого вала й кількість циліндрів. При проведенні порівняльної оцінки рівня енергоефективності модернізованої моторно-трансмісійної установки передбачалося, що до модернізації трансмісія перебувала в агрегаті з одноциліндровим ДВЗ.
У результаті проведеного дослідження визначено умови забезпечення вібростійкості моторно-трансмісійних установок, розроблено метод для проведення порівняльного аналізу показників енергоефективності моторно-трансмісійних установок з різним числом циліндрів ДВС, а також вказаноможливі шляхи підвищення енергоефективності машинних агрегатів автомобілів і тракторів при модернізації зі зміною числа циліндрів ДВЗ.
Посилання
Э. А. Севастенко, И. А. Никишин, С. Н. Девянин, «Снижение степени неравномерности крутящего момента ДВС», Вестник РУДН. Серия: Инженерные исследования, № 13, с. 99-106. 2010.
Н. А. Гутнева, Л. М. Султанова, «Исследование влияния частоты вращения, среднего индикаторного давления, максимального давления и числа цилиндров на неравномерность хода и крутящего момента рядных и V-образных двигателей», Вестник Дагестанского государственного технического университета. Технические науки, №15, с. 66-76. 2009.
Н. М. Подригало, «Концепция обеспечения эффективности и контроля функциональной стабильности моторно-трансмиссионных установок транспортно-тяговых средств» дис. доктора техн. наук, Харьков, 2016. 408 с.
К. Г. Попык. Динамика автомобильных и тракторных двигателей. М.: Высшая школа, 1970. 328 с.
М. А. Подригало, Н. М. Подригало, О. О. Коряк, «Удосконалення методів оцінки вібростійкости моторно-трансмісійних установок» на VI Міжнародна науково-технічна конференція «Науково-прикладні аспекти автомобільної і транспортно-дорожньої галузі», Луцьк, 2020, с. 54-56.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 103