Електромагнітна небезпека електро- і гібридного транспорту

Автор(и)

  • Олексій Васильович Бажинов Харківський національний автомобільно-дорожній університет
  • Михайло Миколайович Кравцов Харківський національний автомобільно-дорожній університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-18-2-3-9

Ключові слова:

гібридний автомобіль, електромагнітне випромінювання, індукція, електромобіль

Анотація

Метою статті є визначення впливу електромагнітного випромінювання автомобілів з електроприводом. Гібридні та електричні автомобілі випромінюють надзвичайно низькочастотне електромагнітне випромінювання (ЕМВІ), або магнітні поля. Дослідження рівнів ЕМВ, які випромінюють автомобілі, показують, що вони загрожують здоров’ю людині. Результати вимірювань магнітної індукції автомобілів із двигуном внутрішнього згоряння, електромобілів та гібридних автомобілів підтверджують, що індукція магнітного поля в електромобіля вдвічі більша, ніж у автомобіля із двигуном внутрішнього згоряння і не залежить від швидкості руху. Індукція магнітного поля у гібридного автомобіля більша ніж у електромобіля і має тенденцію до залежності від швидкості руху. Індукція магнітного поля при зовнішній зарядці електромобіля в салоні значно менша ніж при русі. Середнє значення індукції магнітного поля в салоні електромобіля = 0,85 ± 0,18 мкТл; коефіцієнт покриття К = 2 за довірчої ймовірності P = 0,95. Індукція магнітного поля у електромобіля вдвічі більша ніж у автомобіля з двигуном внутрішнього згоряння і не залежить від швидкості руху. Середнє значення індукції магнітного поля в салоні гібридного автомобіля = 1,28 ± 0,61 мкТл; коефіцієнт покриття К = 2 за довірчої ймовірності P = 0,95. Індукція магнітного поля у гібридного автомобіля більша ніж у електромобіля і має тенденцію залежності від швидкості руху.
Проведені дослідження свідчать, що електрообладнання в електротранспорті і, зокрема, в електромобілі та гібридному автомобілі є джерелом змінного ЕМП, що має сильну тимчасову та просторову неоднорідність у діапазоні частот від 0 до сотень мегагерц. Це є тим фактом, що МП в електромобілі та гібридному автомобілі є суперпозицією полів багатьох джерел. Безпосередніми джерелами МП в автомобілях з електротягою є тягові електродвигуни, акумуляторні тягові батареї, струмонесучі елементи, різне електроустаткування, наприклад, пускогальмівний опір, групові перемикачі, реостатні блоки, електричні ланцюги вентиляції, освітлення, обігріву тощо. Електронні пристрої на борту здебільшого більш високочастотні ніж МП, пов'язані зі змінами режиму руху електромобілів та гібридних автомобілів.

Біографії авторів

Олексій Васильович Бажинов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

д-р техн. наук, професор кафедри технічної експлуатації і сервісу автомобілів
ім. Говорущенка М. Я.

Михайло Миколайович Кравцов, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри метрології та безпеки життєдіяльності

Посилання

Maes Wolfgang. Stressdurch Strom und Strahlung / Institut fuer Baubiologie und Oekologie. Neubeuren, 2004. 800 s.

Кравцов М. М. Небезпека електромагнітних випромінювань гібридних транспортних засобів. Progressiveres earchin the modern world. Boston. 28–30 Decemder. 2022. С. 238–247.

Філєпенко В. В., Будянська Е. М. Екологічна безпека навколишнього середовища. Вісник ХНУ ім. В. Н. Каразіна. Серія «Екологія». 2010. № 893(5).

ISSN 2415-3486. Вісник машинобудування та транспорту №2(18), 2023

Бажинов О. В., Кравцов М. М., Ілічук О. В. Методика вимірювання впливу електромагнітних випромінювань автотранспортних засобів на людину та навколишнє середовище. Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. 2019. № 86(1). С. 66–73.

Христов Р., Стефанов С., Костов П. Дослідження електромагнітного поля в електричному і гібридному автомобілі. Факультет машинобудування та технологій технічного університету м. Варна (Болгарія). EKOVarna 2020. ЮР Conf. Серія: Матеріалознавство та техніка. 977(2020). 012022.

Гібридні автомобілі / Бажинов О. В. та ін. Харків: ХНАДУ. 2008.

Guidelines for Limiting Exposure to Time Varying Electric, Magnetic, and Electromagnetic Fields (upto 300 GGz). Health Physics / International Commission on Non Ionizing Radiahon Prolechon (ICNIRP).

Крівошєїн Д. А, Мурашка Л. А, Роєва Н. Н. Екологія і безпека життєдіяльності. ЮНІТА-ДАНА. 2002.

Островський О. С., Одаренко Е. Н., Шматько А. А. Захисні екрани і поглиначі електромагнітних хвиль. ФІП. PSE. 2003. № 1(2). С. 161–173.

Chung D. D. L. Electromagnetic inter ferences hielding effectivenessof carbonmaterials. Carbon. 2001. № 39.Р. 279–285.

Fenical G. The Basic Principlesof Shielding. Compliance. 2021. Retrieved November 25. URL: https://incompliancemag.com/article/the-basic-principles-of-shielding/

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 501

Опубліковано

2024-02-14

Як цитувати

[1]
О. В. Бажинов і М. М. Кравцов, «Електромагнітна небезпека електро- і гібридного транспорту», ВМТ, вип. 18, вип. 2, с. 3–9, Лют 2024.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають