Features of ensuring standardization of indicators and management of fuel economy of the vehicle in conditions of operation

Authors

  • Igor Gritsuk Kherson State Maritime Academy
  • Volodymyr Volkov Kharkiv National Automobile and Road University
  • Eugen Ukrainskyi Ph. D. (Eng.), Associate Professor, Department of Road Transport
  • Mykyta Volodarets 3Azov State Technical University
  • Tamara Makarova Vinnytsia National Technical University
  • Victoria Ryzhova International Technological University "Nikolaev Polytechnic"

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2022-15-1-52-57

Keywords:

vehicle, rationing, indicator, fuel, economy, operating conditions

Abstract

The formation of the method of ensuring the rationing of indicators and management of fuel economy of the vehicle in variable operating conditions by means of operational control on the basis of intelligent transport systems is shown. A systematic approach was used as the methodological basis of the research to solve the tasks set in the work. The general technique of carrying out of scientific research of rationing and fuel economy of the freight vehicle of category N3 in variable conditions of operation by means of operative control on the basis of intelligent transport systems is developed. The target function of the study is a combination of objective and subjective factors of vehicle operation, which ensure minimal fuel consumption. At the same time the minimum task is solved, namely: rationing of operational indicators, fuel economy of the vehicle in the conditions of operation tends to reach the maximum, despite the fact that fuel consumption tends to reach the minimum values. The general approach to the formation of the method of ensuring the fuel economy of the vehicle in variable operating conditions by means of operational control based on intelligent transport systems is formulated. The processes of solving the tasks are based on the implementation of systemic interaction of three interrelated components: process, information and analytical. It is shown that the peculiarity of the method is that it involves the joint use of all available methods and means of obtaining information about the processes of operation of the vehicle, fuel consumption, parameters of technical condition and speed, and so on.
Thus, the process of forming a method to ensure the rationing of performance and fuel economy of the vehicle in variable operating conditions by means of operational control on the basis of intelligent transport systems involves clarifying information on fuel consumption, actual technical condition, methods and means of implementation. The article shows that this task on the basis of information about fuel consumption parameters and technical condition can be expressed as a complex function in the implementation of relevant tasks.

Author Biographies

Igor Gritsuk, Kherson State Maritime Academy

Dr. Sc. (Eng.),, Professor, Professor of the Department of Operation of Ship Energy Systems

Volodymyr Volkov, Kharkiv National Automobile and Road University

Dr. Sc. (Eng.), Professor, Head of the Department of Technical Operation and Service of Cars

Eugen Ukrainskyi , Ph. D. (Eng.), Associate Professor, Department of Road Transport

Ph. D. (Eng.), Associate Professor, Department of Road Transport

Mykyta Volodarets, 3Azov State Technical University

Ph. D. (Eng.), Associate Professor

Tamara Makarova, Vinnytsia National Technical University

Ph. D. (Econ.), Associate Professor, Associate Professor of the Department of Automobiles and Transport Management

Victoria Ryzhova , International Technological University "Nikolaev Polytechnic"

Art. Lecturer of the Department "Cars and Automotive Industry",

References

Н. Я. Говорущенко, А. Н. Туренко, Системотехника транспорта, 2-е изд., перераб. и доп. Харьков: РИО ХГАДТУ, 1999, 468 с. [2] И. Н. Аринин, «Повышение эффективности технической эксплуатации автомобилей управлением готовностью парка на основе диагностической информации», дис. … д-ра техн. наук. М.: МАДИ, 1985. [3] М.Ф. Дмитриченко, В. П. Матейчик, О. К. Грищук, М. П. Цюман, Методи системного аналізу властивостей автомобільної техніки. Київ: НТУ, 2014. 168 с. [4] В. В. Скалозуб, В. М. Ильман, Прикладной системный анализ интеллектуальных систем транспорта. Днепропетровск: Днепропетровский нац. ун-та ж.-д. трансп. им. акад. В. Лазаряна, 2013. 221 с. [5] І. В. Грицук, «Концепція забезпечення оптимального температурного стану двигунів і транспортних засобів в умовах експлуатації», дис. … д-ра техн. наук. Харків, 2016.. [6] В. П. Матейчик, М. П. Цюман, «Дослідження впливу регулювальних параметрів на паливну економічність і екологічні показники бензинового двигуна з системою нейтралізації відпрацьованих газів» в Наукові нотатки: міжвуз. зб. Луцьк, 2010, № 28, с. 331-335. [7] В. П. Матейчик та ін., «Особливості застосування методів визначення і оцінювання показників оптимального температурного стану двигуна і транспортного засобу в умовах експлуатації», Управління проектами, системний аналіз і логістика, вип. 15, ч. 1, с. 108-118, 2015. [8] В. П. Матейчик та ін., Особливості моделі для дослідження паливної економічності та екологічних показників транспортного засобу з урахуванням прогріву в процесі руху», Вісник Донецької академії автомобільного транспорту, № 4 (2), с. 14–20. [9] В. П. Матейчик та ін., , «Особливості алгоритму дослідження паливної економічності та екологічних показників транспортного засобу з урахуванням прогріву в процесі руху», в Автомобіль і електроніка. Сучасні технології : електронне наукове фахове видання. Харків: ХНАДУ, 2015, вип. № 8, с. 31-38. [10] В. П. Матейчик, М. П. Цюман, «Дослідження впливу регулювальних параметрів на паливну економічність і екологічні показники бензинового двигуна з системою нейтралізації відпрацьованих газів», Наукові нотатки, № 28, с. 331-335, 2010. [11] І. В. Грицук, А. В. Кривопусков, Д. О. Гриценко, «До питання вибору і обґрунтування типу випробувального їздового циклу для дослідження показників токсичності відпрацьованих газів двигунів», у Зб. наук. пр. ДонІЗТ. Донецьк, 2009, № 17, с. 106-119. [12] ДСТУ UN/ECE R 83-05:2009. Єдині технічні приписи щодо офіційного затвердження колісних транспортних засобів стосовно викидів забруднювальних речовин залежно від палива, необхідного для двигунів. [Чинний від 2009–10–01]. Київ: Держспоживстандарт України, 2011. 56 с. [13] В. П. Волков, Ред. Інформаційні системи моніторингу технічного стану автомобілів. Харків: Панов А. М., 2018, 298 с.

Є. О. Український, «Підвищення паливної економічності транспортних засобів категорії N3». 05.22.20, дис. канд. техн. наук, Житомир, 2021. 146 с.

Downloads

Abstract views: 188

Published

2022-07-01

How to Cite

[1]
I. Gritsuk, V. Volkov, E. Ukrainskyi, M. Volodarets, T. Makarova, and V. Ryzhova, “Features of ensuring standardization of indicators and management of fuel economy of the vehicle in conditions of operation”, ВМТ, vol. 15, no. 1, pp. 52–57, Jul. 2022.

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.