Substantiation of the influence of changes in the coefficient of axle distribution of braking force on the handling of a passenger car

Authors

  • Alexander Nazarov Kharkiv National Automobile and Road University
  • Vitaliy Kashkanov Vinnytsia National Technical University
  • Roman Gumenyuk Kharkiv National Automobile and Road University
  • Evgenui Kotik Kharkiv National Automobile and Road University

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2021-14-2-72-79

Keywords:

passenger car, operation, braking properties, wear of brake mechanisms, design coefficient of brakes, actual coefficient of distribution of braking forces between axles, electronic system for tracking the braking process

Abstract

The article considers the change of the radius of the instantaneous center of rotation of a car moving along a curved trajectory during braking, taking into account the lateral input of the wheels of both axles of cars, both equipped with electronic tracking systems and not equipped with such.
A criterion for assessing the controllability of cars moving on a curved trajectory in a braked state, by comparing the ratio of the current speed of the car to the longitudinal base with the ratio of the coefficients of lateral tire input to the product of the longitudinal base of the car, mass and cosines.

It is established that the radius of instantaneous rotation of the longitudinal axis of the car moving along a curved trajectory during braking depends on the speed of the center of mass of the car, the coefficient of axle distribution of braking force, physical characteristics of applied tires, steering wheel angle and design and weight parameters. As a result, it allows you to set controllability.
The authors obtained dependences that will create new algorithms for the operation of modern electronic control systems for stabilizing the longitudinal axis of a braked car, taking into account the speed of the car, its design and weight characteristics, the main characteristics of its braking system (coefficient of axle braking force distribution), physical characteristics used tires on wheels and connect them to the angles of the steered wheels, controlling the deviation of the longitudinal axis, which allows the driver to maintain the possibility of quite sharp maneuvers directly in the braking process, moving along a curved trajectory.

Author Biographies

Alexander Nazarov, Kharkiv National Automobile and Road University

Ph. D. (Eng), Associate Professor of Technical Operation and Service of Cars

Vitaliy Kashkanov, Vinnytsia National Technical University

Ph. D. (Eng), Associate Professor, Associate Professor of the Department of Automobiles and Transport Management

Roman Gumenyuk, Kharkiv National Automobile and Road University

Master's student of the Department of Technical Operation and Car Service

Evgenui Kotik, Kharkiv National Automobile and Road University

Master's student of the Department of Technical Operation and Car Service

References

Л. В. Михалева, О. В. Алексеева, О. С. Гасилова, Б. А. Сидоров, «Результаты определения минимально безопасного

расстояния между легковыми автомобилями, движущимися в попутном направлении, Известия ТУЛГУ. Технические науки,

вып. 4, с. 214-219, 2011.

Колісні транспортні засоби. Вимоги щодо безпечності технічного стану та методи контролювання (БЗ №11-12-2010/436): ДСТУ 3649: 2010. [Чинний від 28.11.2010]. К.: Держспоживстандарт України, 2011, 26 с. (Національний стандарт України).

О. І. Назаров, І. О. Назаров, Є. М. Шпінда, «Підвищення ефективності гальмування легкових автомобілів, обладнаних комбінованими системами стеження за процесом гальмування», Вісник машинобудування та транспорту, вип. 2(10), с. 54-63, 2019.

В. І. Назаров, О. І. Назаров, І. О. Назаров, «Математичне моделювання перерозподілу вертикальних реакцій на осях під час екстреного гальмування на дорозі з нахилом», Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Математичне моделювання в техніці та технологіях, № 39(1082), с. 134-141, 2014. [5] А. И. Назаров, И. А. Назаров, В. И. Назаров, «Перераспределение вертикальных реакций на колесах легкового автомобиля, движущегося в воздушном потоке по горизонтальной дороге с фиксированным радиусом кривизны», Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Автомобіле і тракторобудування. № 8 (1117), с. 42-50, 2015.

В. И. Назаров, «Перераспределение вертикальных нагрузок при экстренном торможении легкового автомобиля, движущегося в воздушном потоке на горизонтальном участке дороги», Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Механіка та машинобудування, № 1, с. 102-110, 2015. [7] И. В. Ходес, А. С. Никитин, «Влияние координаты центра массы на эффективность тормозной динамики двухосного автомобиля», Известия ВОЛГГТУ, т. 2, вып. 5, с. 41-44, 2012. [8] А. А. Ревин, В. А. Оберемок, А. М. Аванесян, «Влияние состояния элементов подвески легкового автомобиля с регулятором тормозных сил (РТС) на тормозную динамику», Политематический сетевой электронный научный журнал КУБГАУ, № 86(02), с. 1-10, 2013.

А. А. Бобошко, «Оценка предельных по условиям сцепления колес с дорогой показателей управляемости автомобилей и тракторов», Автомобильный транспорт, вып. 7, с. 92-94, 2001.

В. Г. Вербицкий, В. П. Сахно, А. П. Кравченко, Автомобили. Устойчивость. Донецк-Киев-Луганск: Ноулидж, 2013.

Я. С. Агейкин, Н. С. Вольская, Теория автомобиля. М.: МГИУ, 2008. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http:/www.books.google.com.ua/books.

О. І. Назаров, В. І. Назаров, «Вплив експлуатаційних умов на ефективність гальмування легкових автомобілів» у Міжвузівський збірник Наукові нотатки (за галузями знань «Технічні науки»). Луцьк: ЛНТУ, 2014. – Вып. 56. С. 119-127

J. Zhang, D. Ren, B. Song, G. Sun, G. Sun, «The research of regenerative braking control strategy for advanced braking force distribution», in Proceedings of the 5th International Conference on Natural Computation (ICNC 2009), vol. 6, pp. 458–462, Tianjin, China.

J. Zhang, D. Kong, L. Chen, X. Chen, «Optimization of control strategy for regenerative braking of an electrified bus equipped with an anti-lock braking system», Journal of Automobile Engineering, vol. 226, no. 4, pp. 494–506, 2012.

C. Jo, J. Ko, H. Yeo, T. Yeo, S. Hwang, H. Kim, «Cooperative regenerative braking control algorithm for an automatic-transmission-based hybrid electric vehicle during a downshift», Journal of Automobile Engineering, vol. 226, no. 4, pp. 457–467, 2012.

Система распределения тормозных усилий. [Електронний ресурс]. Режим доступу https://www. dolavto.ru/info/articles/chto-takoe-sistema-raspredeleniya-tormoznykh-usiliy.

Downloads

Abstract views: 146

Published

2022-01-13

How to Cite

[1]
A. Nazarov, V. Kashkanov, R. Gumenyuk, and E. Kotik, “Substantiation of the influence of changes in the coefficient of axle distribution of braking force on the handling of a passenger car”, ВМТ, vol. 14, no. 2, pp. 72–79, Jan. 2022.

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.