Normal provision for the use of main funds of automotive transport enterprises

Authors

  • Viktoria Ryzhova Kharkiv National Highway University

DOI:

https://doi.org/10.31649/2413-4503-2019-10-2-102-107

Keywords:

fixed assets, enterprise, efficiency, use, standard, maintenance, equipment, return on assets

Abstract

The article defines the normative and methodological bases for the definition and interpretation of individual performance indicators for the use of fixed assets of road transport enterprises. The problem of functioning and use of fixed assets of road transport enterprises is raised and solved. Measures for more efficient use of fixed assets of road transport enterprises are considered. The modern approaches to the efficiency of the use of fixed assets are defined and presented and the indicators are selected. The more rational variants of calculation of the coefficient of use of the equipment at the enterprises of motor transport are resulted. The paper identifies the relationship between the main indicators of operation and use of fixed assets of the enterprise - the return on assets and the coefficient of use of equipment. The methods of estimation of the use of equipment are analyzed, the main disadvantages of the given methods of determination of analytical indicators are established. The use of equipment for maintenance of road transport on the example of dealer service stations is investigated. This article provides tables of actual performance and illustrates a diagram of the use of maintenance equipment at a real dealer service station. The basic work of the master at the service station is shown and substantiated. The main reason for not meeting the requirements of regulatory documents and car manufacturers is stated. It is established that the actual utilization rate of the equipment does not meet the norms downwards. It is established that the reason for this is the insufficient quality of the organization of the production process, namely - the presence of unproductive downtime. The causes of unproductive downtime were found to be reduced productivity, short shutdowns while waiting for resources, idle equipment. Thus, it can be concluded that there is a close relationship between the return on assets and the utilization rate of production equipment, which characterizes the degree of productive use of the active part of production fixed assets. Therefore, we consider it desirable that further work be undertaken to improve the mechanisms for regulating labor costs and the use of equipment at road transport companies and dealerships.

Author Biography

Viktoria Ryzhova, Kharkiv National Highway University

Post-Graduate "Technical exploitation and service vehicles to them Govoruschenko M. J."

References

[1] Ю. В. Білиця, А. В. Шульга, «Резерви підвищення ефективності використання основних фондів підприємства» у Проблеми економіки транспорту: збірник наукових праць. Дніпро, Україна: Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту ім. академіка В. Лазаряна, 2012, вип. 4. – с. 87-89.
[2] Н. І. Приходько, О. В. Доніч, «Аналіз ефективності використання основних засобів на підприємстві,» Вестник ЕИСН, «Экономические науки. Учет и аудит». – 2014. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/13_EISN_2014/Economics/ 7_168837.doc.htm.
[3] О. М. Следь, «Удосконалення системи показників оцінки оновлення основних засобів виробництва,» у Економічний аналіз : зб. наук. праць, С. І. Шкарабан, Ред. Тернопіль, Україна: Економічна думка, 2013, – Т. 14, № 3, с. 203-210.
[4] В. П. Волков, Ред. Технологічне обладнання для підприємств автомобільного транспорту. Харків, Україна: ХНАДУ, 2010, 556 с.
[5] Р. М. Скриньковський, Ж. В. Семчук, Н. М. Коваль, «Експрес-діагностика майнового стану підприємства,» БІЗНЕС-ІНФОРМ, – № 11, с. 220-225. 2015.
[6] А. В. Єлькін, «Аналіз динаміки та структури основних виробничих фондів підприємства,» Причорноморські економічні студії, Випуск 1, с 47-52. 2016.
[7] Л. І. Шваб, Економіка підприємства: навч. посібник. Київ, Україна: Каравелла, 2008, с. 61.
[8] Економічна енциклопедія: У трьох томах. Т. 1. / Редкол.: …С. В. Мочерний (відп. ред.) та ін. – Київ, Україна: Академія, 2000, 864 с.
[9] Utilization factor [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://en.wikipedia.org/wiki/Utilization_factor.
[10] M. Shahidul, S. T. Syed Shazali, Y. Abdullah, C. H. Ting, A. H. Hishamuddin, M. S. M Azrin, A. F. K. Adzlan, “Measuring Machinery Capacity Utilization and Its Impact on Manufacturing Performance and Environment,” Manufacturing Operations Research and Sustainability, v. 1, no. 1, July, pp. 7-12, 2013. https://pdfs.semanticscholar.org/2ed0/e2d562a9d84ae
7c8fb0509f3b3f2d4246ca1.pdf.
[11] Equipment Utilization Metrics [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ombuenterprises.com/
LibraryPDFs/Equipment_Utilization_Metrics.pdf.

Downloads

Abstract views: 375

Published

2019-11-25

How to Cite

[1]
V. Ryzhova, “Normal provision for the use of main funds of automotive transport enterprises”, ВМТ, vol. 10, no. 2, pp. 102–107, Nov. 2019.

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.