Спектральна оцінка вібронавантажень легкого військового автомобіля

Автор(и)

  • Михайло Грубель Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного https://orcid.org/0000-0002-4820-6935
  • Михайло Манзяк Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного https://orcid.org/0000-0002-5634-9231
  • Олексій Кузнєцов Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного https://orcid.org/0000-0002-0516-5109
  • Тарас Крайник Львівський національний університет природокористування https://orcid.org/0009-0003-7530-6194
  • Георгій Худавердян Львівський національний університет природокористування https://orcid.org/0000-0001-5257-4581

DOI:

https://doi.org/10.63341/vjmet/2.2024.31

Ключові слова:

віброколивні навантаження, легкий військовий автомобіль, підресорена маса, плавність ходу, середньоквадратичне віброприскорення, система підресорення, спектральний аналіз

Анотація

Проведено аналіз умов застосування легких військових автомобілів під час ведення бойових дій. Враховуючи інтенсивність використання військових автомобілів на фронті, зокрема збільшення експлуатаційних швидкостей та роботу зразків на межі їх технічних можливостей в умовах бездоріжжя та з метою зменшення вібраційних навантажень на водія, екіпаж, елементи конструкції військового автомобіля та вантажі, запропоновано як варіант виходу із ситуації на сучасних зразках використовувати довгоходові підвіски. За аналізом попередньо проведених досліджень встановлено частотні межі чутливості організму людини у вертикальному та горизонтальному напрямах. Для проведення оцінки плавності руху легкого військового автомобіля «Мамай» та спектральної оцінки вібронавантажень на водія й екіпаж розроблено імітаційну модель роботи підвіски в умовах бездоріжжя. У подальшому визначено вібронавантаження на водія та після порівняння їх із результатами проведеного експериментального дослідження оцінено відповідність результатів і адекватність імітаційної моделі. Різниця в амплітудах вертикальних прискорень на робочому місці водія під час експерименту та комп’ютерного моделювання не перевищувала 12–15 %. Для співставлення експериментальних даних та даних, отриманих шляхом імітаційного моделювання із регламентованими стандартами санітарними нормами і величинами. засобами математичного процесора Matlab проведено безпосереднє визначення середньоквадратичних значень віброприскорень в октавних смугах, для чого розроблено відповідну програму, оскільки вбудована функція poctave середовища Matlab не дозволяє провести аналіз для частот нижче 3 Гц

Біографії авторів

Михайло Грубель, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Доктор технічних наук, профессор

Михайло Манзяк, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Ад’юнкт штатний

Олексій Кузнєцов, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Кандидат технічних наук, доцент
Національний університет “Львівська політехніка”

Тарас Крайник, Львівський національний університет природокористування

Аспірант

Георгій Худавердян, Львівський національний університет природокористування

Аспірант

Посилання

Hrubel, M.G., Kraynyk, L.V., & Andrienko, A.M. (2020). Fundamentals of the formation of a national regulatory framework for the cross-country ability of wheeled military automotive equipment. Systems of Arms and Military Equipment, 2(62), 10-21. doi: 10.30748/soivt.2020.62.01.

Manzyak, M.O., Kraynyk, L.V., & Hrubel, M.G. (2021). Trends in the development of suspension structures of military vehicles. Systems of Arms and Military Equipment, 1(65), 27-35. doi: 10.30748/soivt.2021.65.04.

Duschenko, V.V., & Nanivskyi, R.A. (2024). Development of suspension systems and their potential in improving the tactical and technical characteristics of combat armored vehicles. Military-Technical Collection, 31, 8-20. doi: 10.33577/2312-4458.31.2024.8-20.

Kosharny, M.F. (1992). Fundamentals of mechanics and power engineering of a vehicle. Kyiv: Higher School.

Bilichenko, V.V., Dobrovolsky, O.L., Smirnov, E.V., & Ognevy, V.O. (2017). Cars. Work processes and calculation principles. Design of a car suspension. Vinnytsia: VNTU.

DSTU 2947-94. (1996). Motor vehicles. Car suspensions. Terms and definitions. Retrieved from https://national_ standards_ukr.academic.ru/19651/%D0%94%D0%A1%D0%A2%D0%A3_2947-94 .

Raimpel, V., Stoll, H., & Betzler, J. (1983). The automotive chassis: Engineering principles. Oxford: Butterworth- Heinemann.

Buryan, M.V. (2020). Smoothness of bus movement in relation to the characteristics of the suspension and seats: dissertation. (Doctoral dissertation, Lviv Polytechnic National University, Lviv, Ukraine).

DSTU - ISO 2631-1:2004. (2004). Mechanical vibration and shock. Assessment of the impact of general vibration on humans. Retrieved from https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=53306.

Manziak, М., Khoma, В., Hrubel, М., Krainyk, Л., & Salo, Я. (2024). Evaluation of the off-road suspension efficiency for all-wheel-drive vehicles. Bulletin of Lviv National Environmental University. Series Agroengineering Research, 27, 96-100. doi: 10.31734/agroengineering2023.27.096.

Manzyak, M.O. et al. (2024). Experimental study of the evaluation of the effectiveness of automobile suspensions in off-road conditions and the mobility of vehicles moving off-road under the condition of achieving maximum permissible vibration loads on the crew. Lviv: NASV.

Manzyak, M.O., & Kraynyk, T.L. (2024). Assessment of the adequacy of modeling the operation of suspensions of samples of wheeled military automotive equipment in comparison with experimental test data. Collection of Scientific Papers of the DNDI VS AVT, 4(22), 90-98. doi: 10.37701/dndivsovt.22.2024.11.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 3

Опубліковано

2025-10-28

Як цитувати

[1]
М. Грубель, М. Манзяк, О. Кузнєцов, Т. Крайник, і Г. Худавердян, «Спектральна оцінка вібронавантажень легкого військового автомобіля», ВМТ, вип. 10, вип. 2, с. 31–37, Жов 2025.

Номер

Розділ

Articles

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.